“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders 13-01-2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Visie Mensontwikkeling WSD
Roelof KleinJan 15 november 2012,
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Functionele specificaties ZAIS EMD
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Facility management en inkoop
door Thom Beuker WELKOM
Welkom bij de presentatie van het
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Kwaliteitssystemen en procedures
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Inleiding tot marktonderzoek
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Implementatie Normblad 8002
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Producten & Werkprocessen
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
ArchiValue: de APG-Case
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Projectplan <naam project>
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Handboeken in de praktijk Frans Smit – Gemeente Meppel.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Human Resources Accounting
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders 13-01-2006

* BAM Utiliteitsbouw… realiseert wat mensen inspireert* Agenda Inleiding Aanleiding Analyse van plan- en projectontwikkeling Model Conclusies en aanbevelingen

BAM Utiliteitsbouw… realiseert wat mensen inspireert Missie: Onze activiteiten en producten leveren een belangrijke bijdrage aan het functioneren van mens en maatschappij. Wij richten ons daarbij op de klant, nemen graag initiatief, gaan risico’s aan, beheersen processen en realiseren wat mensen inspireert. Onze deskundige en gemotiveerde medewerkers maken dit waar. BAM Utiliteitsbouw… realiseert wat mensen inspireert Belangrijkste marktsegmenten: Onderwijs Kantorenmarkt Gezondheidszorg Projectontwikkeling Koningshoek, Naarden Kantoor VGZ, Eindhoven Heineken Music Hall, Amsterdam Oval Tower, Amsterdam Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

BAM Utiliteitsbouw Bedrijfsprocessen: * Plan- en projectontwikkeling is één van de twee primaire processen van BAM Utiliteitsbouw * BAM Utiliteitsbouw Bedrijfsprocessen: Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

Doelstellingen plan- en projectontwikkeling * De omzet van plan- en projectontwikkeling moet toenemen van 5% naar 15% van de totale omzet * Doelstellingen plan- en projectontwikkeling Organisatorische doelstelling Synergie realiseren Maximale procesbeheersing Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

Doelstellingen plan- en projectontwikkeling * De doelstellingen van BAM zijn de aanleiding voor de ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem * Doelstellingen plan- en projectontwikkeling Organisatorische doelstelling Synergie realiseren Maximale procesbeheersing Opdracht “De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling”. Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

* De plan- en projectontwikkeling is inefficiënt * Analyse van plan- en projectontwikkeling Doel Het doel van de afdeling plan- en projectontwikkeling is om binnen beleidskaders en richtlijnen kansen in de markt te inventariseren om vervolgens activiteiten te initiëren en te ontwikkelen, zodat deze kansen worden omgezet in werk en resultaat. Inefficiënte plan- en projectontwikkeling Ontwikkeling van verschillende documenten met dezelfde functie; Modellen met dezelfde functie hebben niet dezelfde naam in de regio’s; Documenten worden niet ondertekend door bevoegde functionarissen; De werkwijze voldoet niet aan de door BAM Utiliteitsbouw geëiste normen. Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

onvoldoende procesbeheersing geen uniforme structuur * Hoofdoorzaken van de inefficiënte plan- en projectontwikkeling zijn: geen uniforme structuur en onvoldoende procesbeheersing * Analyse van plan- en projectontwikkeling inefficiënte plan- en projectontwikkeling onvoldoende procesbeheersing beheersing risico’s onvoldoende officiële afspraken opdrachtgever in laat stadium oorzaak inefficiënte plan- en projectontwikkeling geen uniforme structuur verschillende kwaliteitssystemen vele fusies Koninklijke BAM Groep oorzaak Probleemstelling “Waar moet de uniforme structuur van de plan- en projectontwikkeling uit bestaan?” “Hoe moet het plan- en projectontwikkelingsproces worden beheerst?” Probleemstelling “Waar moet de uniforme structuur van de plan- en projectontwikkeling uit bestaan?” “Hoe moet het plan- en projectontwikkelingsproces worden beheerst?” Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

Analyse van plan- en projectontwikkeling * De doelstelling en de probleemstellingen volgen uit de analyse * Analyse van plan- en projectontwikkeling geen uniforme structuur onvoldoende procesbeheersing inefficiëntie plan- en projectontwikkeling onvoldoende communicatie weinig ervaring Doelstelling “Het opstellen van een uniforme werkwijze voor de afdeling plan- en vastgoedontwikkeling om zodoende te komen tot een efficiënte plan- en projectontwikkeling”. Probleemstellingen “Waar moet de uniforme structuur van de plan- en projectontwikkeling uit bestaan?” “Hoe moet het plan- en projectontwikkelingsproces worden beheerst?” Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

Uitgangspunten plan en projectontwikkelingsproces * De basis van de procesbeschrijving is de werkwijze in de elf regio’s * Uitgangspunten plan en projectontwikkelingsproces Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

(ProjectOntwikkelaars * Voor een breed gedragen systeem is een goede onderzoeksorganisatie vereist * Uitgangspunten plan en projectontwikkelingsproces (ProjectOntwikkelaars landelijk) NEN ISO 9001:2000; VCA 2004/4; Interne regels en afspraken binnen de BAM Utiliteitbouw; Veiligheidsrichtlijnen van de Koninklijke BAM Groep; Wettelijke eisen en voorschriften. Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

BAM Management Systeem * Op het BMS is de uniforme werkwijze van plan- en projectontwikkeling bereikbaar * BAM Management Systeem Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

* Op het BMS is de uniforme structuur van plan- en projectontwikkeling bereikbaar *

* Op het BMS zijn de verantwoordelijkheden binnen het plan- en projectontwikkelingsproces weergegeven * Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

* Op het BMS is de input van plan- en projectontwikkeling bereikbaar * Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

* Op het BMS is de input van plan- en projectontwikkeling bereikbaar * Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

Probleemstellingen Probleemstellingen * De uniforme structuur is vastgesteld, de procesbeheersing gebeurd aan de hand van 5 beheersaspecten *`` Probleemstellingen “Waar moet de uniforme structuur van de plan- en projectontwikkeling uit bestaan?” “Hoe moet het plan- en projectontwikkelingsproces worden beheerst?” Probleemstellingen “Waar moet de uniforme structuur van de plan- en projectontwikkeling uit bestaan?” “Hoe moet het plan- en projectontwikkelingsproces worden beheerst?” Beheersaspecten Geld Organisatie Tijd Informatie Kwaliteit Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

Efficiënte plan- en projectontwikkeling * De 4 oorzaken van de inefficiënte plan- en projectontwikkeling zijn aangepakt * uniforme structuur geïmplementeerd proces is beheersbaar Efficiënte plan- en projectontwikkeling Eenduidige benamingen Communicatiemiddel hoofdkantoor - regio Modellen van alle regio’s zijn toegankelijk Kennis en ervaring BAM Vastgoed Kennis en ervaring 11 regio’s Samen verbeteren processen en modellen communicatie is eenvoudiger ervaring wordt gedeeld Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

Aanbevelingen Doelstellingen voor de markt opstellen * De 4 oorzaken van de inefficiënte plan- en projectontwikkeling zijn aangepakt * Aanbevelingen Doelstellingen voor de markt opstellen Implementatie in de regio’s Input uniformeren Afstemming op het bouwproces Doelstellingen voor de markt opstellen Implementatie in de regio’s Input uniformeren Afstemming op het bouwproces Doelstellingen voor de markt opstellen Implementatie in de regio’s Input uniformeren Afstemming op het bouwproces Doelstellingen voor de markt opstellen Implementatie in de regio’s Input uniformeren Afstemming op het bouwproces Inleiding – Aanleiding – Probleemstellingen – Doelstelling – Model - Conclusies

“Shoot for the moon. Even if you miss, you'll land among the stars.” Vragen???