eCompetence Framework (e-CF)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Ervaringen in samenwerking
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Trends Tevredenheidenquête Deelnemers DoelpubliekAantal VP’s (NL+FR)52 Consulenten FR198 Consulenten NL552.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Financiering Creatieve Industrie
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Bedrijfsleven en onderwijs: “een paar apart”. Agenda Wat is ICT~Office Wat is het CIO Platform Waarom zijn we niet één Waar wel samen voor B.V. Nederland.
Werken aan het beroep van morgen
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
CBE: Centra voor Basiseducatie
Utrecht, 11 juni
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Competentiecatalogus Mechatronica
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Presentatie door Dr. T.A. Rodrigues d.d. 18 april 2002 Ordina NV Vivaldiplantsoen JE Utrecht Tel: Fax:
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Technologie voor een duurzame gezondheidszorg Opening van IMDI-CoRE SPRINT juni 2011www.IMDI.nl.
Kennis- en innovatiecluster Zorgeconomie Welkom op de KICZ-bijeenkomst Ondernemerschap in de zorg 11 november 2010.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Met taal versta je elkaar
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
een nieuwe LEADER periode
VAKSCHOOL Werkmiddag
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Digisterker Cursussen ‘Werken met de e-overheid’
e-CF, de Europese taal voor optimale ICT matching!
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
De school in Europa - Europa in de school
Koninklijk Instituut Van Ingenieurs Engineering Society Workshop Ingenieurs Vraag en Aanbod in de Nederlandse Olie- en Gasindustrie.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
HANNN = Economisch cluster georganiseerd vanuit het maatschappelijke vraagstuk van demografische verandering 2.
Priorities (Edith Schippers) Regering voor Nederland Statistiek ontwikkelen Speerpuntenplan Aanbod aantrekkelijker maken Statistiek zichtbaar maken.
Trends en toekomst Vooruitblik Trends, drivers en thema’s
Besturen met Burgerkracht
aantrekkingskracht van informatica
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Wat is het Europees raamwerk?
Transcript van de presentatie:

eCompetence Framework (e-CF) Presentatie <datum, plaats> <naam presentator>

Achtergrond ICT biedt kansen voor economische groei 60% van onze economische groei terug te voeren op ICT door: Innovatie met ICT Minder regeldruk (o.a. door ICT) Productiviteit verhogen (overheid en bedrijfsleven) Meer ruimte voor ondernemen Verdienvermogen NL’s bedrijfsleven Sterke ICT-sector Versterken concurrentiepositie NL in open wereldeconomie en vergrijzende samenleving: slimmer werken

Waarom maken we ons druk...... ICT vormt een kritieke infrastructuur voor vele economische en maatschappelijke processen: het vaardig (dus ook veilig!) kunnen omgaan met ICT is onontbeerlijk. Een gebrek aan digitale vaardigheden op alle niveau’s remt de economische en maatsschappelijke groei, remt innovatie en maakt Nederland en Europa kwetsbaar. 3

Programma Digivaardig & Digiveilig Doel: Vergroten bewustzijn belang van digitale vaardigheden verbeteren van digitale vaardigheden. a. Beroepsbevolking digivaardiger niveau 3,4,5 piramide. b. Balans in vraag en aanbod van ICT professionals, niveau 6 piramide (e-CF) Focus op Nederlandse Beroepsbevolking Kort toelichten Programma gestart in 2009 op initiatief van ministerie EZ Publiek / privrate samenwerking Doel: verbeteren digitale vaardigheden (zie sheet met Piramide, ICT-professionals is top van de piramide) Publieke opdrachtgever: min. EZ Private programmapartners Strategieraad (Vaardig & Veilig) - strategisch kader Programmacommissie Digivaardig - sturing activiteiten Coordinatie en/of uitvoering projecten door programmabureau ECP en werkgroepen op projectniveau, waar e-CF er een van is. Voorziter Tineke Netelenbos, tevens onze national Digital Champion in EU Digitale Agenda NL Hoofdstuk 4: Kennis die werkt Zorgen voor een voldoende digitaal vaardige beroepsbevolking 4

Publiek-Private samenwerking

Piramide van Digitale Vaardigheden ICT-professionals … ICT-gebruiker (slim inzetten) Operationele vaardigheden: bedienen browser, opslaan bestanden op harde schijf, bedienen zoekmachine en gebruikmaken van online formulieren.   Formele vaardigheden: navigeren op internet, hyperlinks gebruiken, niet gedesoriënteerd raken binnen een website, met surfen en zoekopdrachten. Informatievaardigheden: vinden en gebruiken van informatie, door o.a. kiezen van een geschikt zoeksysteem, het definiëren van zoekwoorden die zich op het informatieprobleem richten, het selecteren van geschikte informatiebronnen, het evalueren van informatiebronnen. Strategische vaardigheden: voordeel behalen met behulp van het internet, door het oriënteren op een bepaald doel, de juiste actie ondernemen om het doel te behalen, de juiste beslissingen nemen om het doel te behalen en de voordelen van dit doel behalen. e-Business skills: vaardigheden om (nieuwe) ICT-middelen in te zetten voor business en professies (artsen, juristen, logistiek, financiën, HR, design, commercie). Hier gaat het om e-skills voor professionele werkers in principe in alle beroepsgroepen die op hun werk met ICT-systemen om moeten kunnen gaan respectievelijk in samenwerking met een afdeling ICT tot vernieuwing van systemen op hun vakgebied moeten komen. Strategische vaardigheden lopen direct over in de eBusiness skills. ICT Practioner skills: vaardigheden die ICT-professionals, zowel werkzaam in de ICT-industrie als werkzaam in bedrijven in alle sectoren, nodig hebben om nieuwe hoogwaardige systemen voor organisaties te ontwikkelen en te onderhouden. Iets minder dan 50% van de ICT-professionals werkt in de ICT-industrie, terwijl iets meer dan 50% werkzaam is in grote bedrijven, MKB, overheden, non-profit sector, e.d. Digivaardige gebruiker (goed toepassen)

Aandacht voor ICT-professionals Hiernaast is méér nodig in Nederland In 2015 tekort van 700.000 ICT-professionals in Europa: stagnering productiviteit en innovatie Negatief Imago van het ICT-vak (weinig vrouwen in IT) Grote verzameling termen ICT beroepsprofielen en competenties Onderwijssysteem anticipeert door andere dynamiek onvoldoende op ICT ontwikkelingen Ontoereikende afstemming tussen - opleidingen en bedrijfsleven - vraag en aanbod van ICT professionals Naast de digvaardigheden voor alle ambtenaren / beroepsgroepen is er bijzondere aandacht voor de groep ICT Professionals Daar is en ontstaat een groot tekort aan ICT professionals met de juiste skills. Niet alleen bij ons, maar ook in Europa en mogelijk wereldwijd Hoe komt dat en wat kunnne we er aan doen In ieder geval is transparantie en eenheid van taal een belangrijke randvoorwaarde om gericht acties te nemen Daar is eCF Europese commissie verwacht In 2015 tekort 700.000 ICT-professionals in Europa dat is over 24 maanden!!! Zowel binnen ICT-sector als binnen bedrijven die ICT gebruiken 7

Hiernaast is méér nodig in Nederland Nu reeds creatieve en effectieve initiatieven maar nog veel los van elkaar, geen eenheid van ‘taal’ terwijl er veel te leren is van elkaar bestaande initiatieven benutten en verbinden ook coordinatie voor deze groep nodig gezamenlijk referentiekader nodig; e-CF Zie programma DV sinds 2009 vooral brede groep en gericht op bais vaardigheden bij gebruikers Nu ook de top aan de orde : ecf nodig als taal voor transparante ICT-arbeidsmarkt 8

e-CF e-CF Europees raamwerk dat competenties van ICT- professionals beschrijft Vier dimensies: 5 competentiegebieden, afgeleid van de ICT bedrijfsprocessen (Plan, Build, Run, Enable en Manage) 36 ICT-competenties (incl. definities) verdeeld over de competentiegebieden 5 niveaus van professionalisatie (vaardigheidsniveaus) voorbeelden van kennis en vaardigheden bij elke competentie. Doel: adoptie en borging in Nederland van e-CF De Taskforce eSKills voorziet voor Nederland een groot tekort aan eSkills vanaf 2015, zowel binnen de ICT sector als bij bedrijven die ICT toepassen.Dit komt door het toenemende aantal sectoren waarin ICT wordt toegepast en de dynamiek in de ICT sector waardoor kennis snel veroudert. Voorts constateert de Taskforce eSkills een combinatie van te weinig instroom in ICT opleidingen, onderwijsaanbod dat onvoldoende aansluit op de behoefte in de arbeidsmarkt en onvoldoende afstemming tussen vraag en aanbod van ICT professionals. Dit betreft zowel verouderde vaardigheden en kennis als intransparante kwalificaties van werknemers. De ‘ICT Skills Workshop’ van CEN onderkende in 2005 het gebrek aan eenduidigheid in opleidings- en beroepsprofielen en is een normalisatietraject gestart. In 2009 leidde dit tot de presentatie van het European eCompetence Framework (e-CF). Beoogd effect Door het standaardiseren van ICT-functies wordt het voor werkgevers makkelijker het juiste personeel aan te trekken. Opleidingsinstituten kunnen hun onderwijs beter afstemmen op de behoeften van de markt. Voor werknemers en zp’ers maakt e-CF het gemakkelijker zich in de markt te zetten. Tevens verbetert e-CF de Europese vergelijkbaarheid van sollicitanten. Het verbeteren van de werking van de ICT-arbeidsmarkt is extra belangrijk omdat Nederland, afhankelijke van de economische scenario’s, rond 2015 een tekort1 zal kennen aan goed opgeleide ICT-professionals. Samengevat: het gebruik van het e-CF bevordert transparantie in vraag en aanbod van ICT’ers en hun diensten.

e-CF Werkgroep e-CF NL Voorzitter: José de Leeuwe (Eneco) Deelnemers uit 15 organisaties: publiek en privaat Activiteiten Raamwerk vertaald in NL door NEN Communicatie over e-CF naar buiten www.e-cf.nl online Convenant 15 november a.s.

Contact Digivaardig & Digiveilig algemeen Overgoo 13 Leidschendam (tel. 070-4190309) www.digivaardigdigiveilig.nl Heleen Kist Programmacoördinator Digivaardig heleen.kist@ecp.nl Werkgroep e-CF NL info@e-cf.nl (ook voor aanleveren input website)