Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Realisatie kindcentrum
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Van idee tot digitaal materiaal
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Geletterdheid….. Wat is dat?
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
De praktische opdracht Wiskunde op het Stedelijk Gymnasium Nijmegen
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
ICT minor 2 Lisette de Groot juni 2010.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Academische vaardigheden - C1.5
Informatie- avond groep 6
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
WORKSHOP Kirsten en Lisette
Kwesties rond ict verbonden
Het belang van een stage
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Het belang van een stage
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Visie & Strategie.
Bijeenkomst 7 december onderdeel 12. Onderwerpen 7 december Porta Mosana (Grondsveld / Maastricht) Dagindeling Dagindeling Ochtenddeel Ochtenddeel Wie.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Kinderen en...hun sociale talenten
S CHOOL O NTWIKKEL T HEMA Estafette op basisschool Het Kompas.
Onze doelen en visie in beeld
Training digitale didactiek
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Do’s en don’ts in het eerste studiejaar Hermien Miltenburg en studenten.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Doelen realiseren met media
Wat ons algemeen opviel
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Snappet.
Motivatie en maatwerk presentatie door
Digi(bord)boek project <titel project>
Welkom in onze groep! We hebben er zin in!
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Welkom op het Saenredam College
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Transcript van de presentatie:

Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012

 Visieversneller  Visie/doelen: -samenwerken -op eigen niveau -informatie opzoeken -vaardigheden aanleren -mediawijsheid integreren  Collega’s zijn al goed op weg! Ik kies voor aanleren van vaardigheden bij kinderen.  Omdat het aanleren van ICT geen doel op zich is maar slechts een hulpmiddel wil ik de vaardigheden integreren in de lesstof van taal.

 De kinderen uit groep 6 werken het hele jaar 1x in de 2 weken in tweetallen zelfstandig en op eigen niveau uit een werkboekje waarmee ze samen kunnen werken aan ICT opdrachten. De ICT opdrachten sluiten aan bij de opdrachten uit de taal methode en zo leren kinderen naast de taaldoelen ook de ICT vaardigheden uit de ICT-leerlijn aan.

 Werkboekje moet aantrekkelijk zijn.  Opdrachten duidelijk, niet te lang en veel plaatjes.  Opdrachten moeten aansluiten op niveau en diffrentiatie bevatten.  Kinderen werken in tweetallen.  Ongeveer 1x in de twee weken  In overleg: vaste dag en tijd

 ICT-leerlijn onderzoeken  Methode bestuderen en gebruiken voor eigen ideeen.  Lessen uit het taalboek halen die geschikt zijn.  Overleg met groepsleerkracht.  Maken van het boekje  Overleg/feedback groepsleerkracht.  Proefles voor het team

 Leerkracht zet het werkboekje in  Na elke les feedback; -hoe verliep het? -tijd genoeg? -hoe vonden de kinderen het? -leerzaam en op niveau? -wat moet anders?

 Zorgen dat het boekje in gebruik blijft.  Beleid aanpassen  Bevalt het? Eventuele opties: -boekje maken groep 7 -boekje maken groep 5 -ook toepassen bij andere vakken -cijfers voor opdrachten + rapport  Diploma eind groep 6