Regio Limburg Zuid Geïntegreerde Bestuurlijke Aanpak (Georganiseerde) Criminaliteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
aanbevolen administratieve opzet voor Rotary Clubs
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Sinds 1 januari 2008 is Haarlem Wabo georiënteerd georganiseerd.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Initiatieven Landelijk Hoofdenoverleg m. b. t
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Introductie OHSAS
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
December 2007 Regionaal Informatie- en Expertise Centrum Limburg-Zuid
Wet Bibob & RIEC 29 januari Tot nu toe Wet Bibob sinds 2003 Quickscan toepassing wet Bijeenkomst 21 mei 2008 Werkgroep van start o.l.v. Victor Molkenboer.
Bibob en huisvesting in Amsterdam
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Beleidsinformatie Jeugd
IntegriteitsRegister Zorgaanbieders
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Themabijeenkomst raad Integriteit en Veiligheid Roland Thiels (sr. medewerker/beleidsadviseur OOV)
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Een brandveilig Valkenburg aan de Geul Simone Gijsen 30 november 2015.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Waarom een Ambassadeursteam? Op 26 september 2012 deel 1 van de regionale conferentie Aanjaagteams van BZK het Ambassadeursteam regio Greenport Aalsmeer:
Wat is een bestemmingsplan: Een voor de gemeente en burgers bindend plan waarin is vastgelegd welke functies waar zijn toegestaan. De bestemming verwijst.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Aanbesteding jeugdteams
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Regio Limburg Zuid Geïntegreerde Bestuurlijke Aanpak (Georganiseerde) Criminaliteit

Dagelijks Veiligheidsbestuur (stuurgroep) Voorzitter DB Regionaal projectteam Bestuurlijke Aanpak Interne Integriteit Gewapend Bestuursrecht Screening & Bewaking

De aanleiding voor het project Groeiend besef dat bestrijding van georganiseerde criminaliteit evenzeer de verantwoordelijkheid is van lokaal openbaar bestuur Politie en Justitie zijn onvoldoende in staat om illegaal verkregen vermogen te ontnemen (Fijnaut, “money laundring”) Resultaten quick scan ( 2003) en Euregionale Criminaliteitbeeldsanalyse (2005) Succesvolle pilot Amsterdam

Doelstellingen. Voorkomen: -dat criminelen door de overheid worden gefaciliteerd. -dat er vermenging onderwereld-bovenwereld ontstaat.(privaat-publieke samenwerking?!) -en doorbreken van economische machtsposities die opgebouwd zijn op kapitaal dat met criminele activiteiten is verdiend.

Screening en Bewaking 1 Doel: Het voorkomen dat de gemeente/provincie zaken doet met organisatie(s) of personen die nu of in het verleden criminogene activiteiten hebben verricht; Alle bedrijven die inschrijven bij een Europese aanbesteding moeten een speciaal vragenformulier invullen. Dit maakt deel uit van de aanbestedingsprocedure Screening wordt uitgevoerd door een analyseteam. Dit team bestaat uit experts op verschillende gebieden die de voor handen zijnde gegevens analyseren.

Screening en Bewaking 2 Doel: Bureau verricht taken in opdracht van diensten en bedrijven van de aangesloten gemeenten en provincie. Er wordt getoetst op zowel criminogene betrokkenheid als zowel solvabiliteit en liquiditeit van de betrokken ondernemingen. Vragenformulier dient door alle betrokkenen aan de aanbesteding naar waarheid te worden ingevuld

Screening en Bewakings-aanpak Betrokkenen geven het bureau de mogelijkheid om de door hen ter beschikking gestelde gegevens te verifiëren Europese aanbesteding Werken ( € ,-) en diensten en leveringen (€ ,-) Commissie waarin alle inkopers van de huidige deelnemende gemeenten en provincie Nieuwe wetgeving in de maak (Covog) Mogelijk uitbreiding naar ook niet Europese aanbestedingen Plan van aanpak klaar Implementatie medio 2007

Integriteit Binnen de eigen organisatie !

Als je eisen stelt aan externen.. Je kunt het niet hebben dat je zelf door de mand valt Je bent afhankelijk van elkaar (informatie en gegevensuitwisseling) Je loopt als overheid gewoon risico’s omdat je iets kunt betekenen voor de georganiseerde criminaliteit

Een gezamenlijke aanpak Deelnemers zijn onderling afhankelijk Integriteit schiet er gemakkelijk bij in Niet iedereen hoeft zelf het wiel uit te vinden Integriteit vraagt opbouw van kennis en expertise Landelijk geldt één doelstelling

Basisnormen Integriteit Afspraken tussen minister BZK en overheidsorganisaties Invoering uiterlijk Hebben betrekking op: –Periodiek onderzoek van processen –Gedragscode –Eed en belofte –Meldregeling –Vertrouwenspersoon e.a.

De werkwijze Uitgangspunt: de verantwoordelijkheid voor integriteitbeleid ligt bij bevoegd gezag Regionale werkgroep ontwikkelt, adviseert en rapporteert De deelnemers kunnen een beroep doen op de leden van de werkgroep en gebruik maken van de expertise Zoveel mogelijk informatie, kennis en expertise wordt beschikbaar gesteld via de website (vanaf 1 oktober 2006)

Wat we gerealiseerd hebben De bestaande regelingen geïnventariseerd en ‘ontsloten’ Opleidingsaanbod gemaakt Instrument ontwikkeld om risico’s in de eigen functie te ontdekken Regionale Vertrouwenspersoon aangesteld (vanaf 1 oktober werkzaam) Website ingericht (operationeel vanaf 1 oktober) Integriteittoets ontwikkeld en toegepast

Wat u kunt doen. Begin met een eenvoudige inventarisatie (de basisnormen Integriteit bieden een goed aanknopingspunt) Zoek voor de lege plekken aansluiting bij de werkgroep Integriteit en/of de website Maak een planning voor de implementatie van de overige ontbrekende onderdelen

De werkgroep Gemeente Heerlen:Anya Smeets Gemeente Kerkrade:Harry Martens Gemeente Maastricht:Ids Bierma Gemeente Sittard-Geleen:Peter Boers Gemeente Valkenburg:Jos Offermans Provincie Limburg:Frank Petit

Gewapend Bestuursrecht, hoe ? -Aanpak / monitoring op vast/onroerend goed omdat: - Criminaliteit maakt in zijn algemeenheid logistiek gezien altijd gebruik van onroerend goed; - de onroerend goed branche één van de meest ongecontroleerde branches is; - veel criminelen gebruiken deze branche om hun “zwart” of crimineel verkregen vermogen te kunnen “witwassen” door een diversiteit aan, veelal laagdrempelige, bestemmingen aan dit illegaal verkregen onroerend goed te geven. -Onderscheid maken in: - vergunningsplichtige panden - niet-vergunningsplichtige panden

Bestuurlijk huiswerk Door gemeenten dient gezamenlijk op een andere manier naar hun gemeente gekeken te worden. Intern: - Visie: wat wil ik als gemeente met een gebied ? - Heb ik mijn eigen administratie op orde ? - Is mijn papieren werkelijkheid ook de daadwerkelijke werkelijkheid ? - Gesprekken met sleutelfiguren o.a. wijkagent, buurtwerker, postbode, ondernemers, wijkcommite’s

Bestuurlijk huiswerk Door gemeenten dient gezamenlijk op een andere manier gekeken te worden. Extern: - Bestemmingsplan - Leefmilieuverordening - Algemene Plaatselijke Verordening - Exploitatievergunning horeca - Gebruiksvergunning horeca - Verordening Pension- en Verblijfsinrichtingen - GBA ( handhavingsfunctie / controles ) - Sociale Recherche

Bestuurlijk huiswerk Hoe bepaal ik de keuze voor een gebied of branche? Politiemonitor Overlast Verloedering / verpaupering Geen grip /zicht kwijt Straat / wijk / bedrijventerrein Branche (wel/geen vergunningsplicht)

Juridische basis Bestuurlijke Aanpak Vergunningsplichtige panden: Wet Bibob Niet vergunningsplichtige panden: Convenant Ketensamenwerking Bestuurlijke Aanpak ( incl. Privacyreglement)

BIBOB Vergunningverlening voor de volgende branches -De Drank - en Horecawet (droge en natte horeca). -Exploitatieverg. voor coffeeshops /sexinrichtingen / speelautomatenhandel -Bouwvergunning -Milieu w.o.de afvalverwerking (Landelijk) Bureau BIBOB Den Haag ( p.m. 20 medewerkers) - Criteria:- Levensgedrag, transparantie van de financieringsconstructie en bedrijfsorganisatie. (soort omgekeerde bewijslast) - Advies wel/geen/mindere mate gevaar vergunningverlening (niet bindend ! ) - Tipgeversfunctie O.v.J.

Rol Wet Bibob Toepassing wet Bibob als ultimum remedium Bibob van toepassing in de probleemgebieden op : D&H-vergunning Bouwvergunningen Verhouding: 25 % vergunningsplichtig (Bibob toepasbaar) 75 % niet vergunningsplichtig (Bibob n.v.t.) BIBOB: werend(e) maatregel/effect Bestuurlijke Aanpak: doorgrijpende maatregel/effect

Werking Convenant Geïntegreerde Aanpak

Gewapend Bestuursrecht NU Regionale projectleider Maastricht Sittard- Geleen ValkenburgKerkradeHeerlen Provincie Limburg

Voorstel Gewapend Bestuursrecht Straks

Samenstelling lokale teams Binnen gemeenten infoleveranciers benoemen c.q. lokaal team vormen. Actoren: - Politie ( lokaal) - Brandweer - Soc. Recherche - Handhaving - Vergunning - Bouw en Woningtoezicht - WOZ

Wat bieden we gemeenten? Gewapend Bestuursrecht - (mede) Ontwikkelen visie mbt branches / gebied - opzetten informatiestraat “open / half open” bronnen - ondersteuning opzetten structuur lokaal projectteam c.q. aanspreekpunten - clustering met andere lokale teams (synergie) - effectievere inzet eigen middelen/mogelijkheden - bewustwording aanpak branches/gebieden lokaal - screening medewerkers

Wat bieden we gemeenten? Gewapend Bestuursrecht - Ondersteuning vaststellen beleidslijn Bibob - “Bibob” ondersteuning kwalitatief – kwantitatief - Juridische ondersteuning Bibobprocedures - Fin./Ec. expertise bij beoordeling vergunningaanvraag - Ondersteuning “open bron” bevraging - Gebruikmaking Veiligheidsnet (ihkv info-beveiliging) - Kluwer software vergunningaanvraag - Bibobondersteuning - Aanpak niet vergunningsplichtige panden/branches

Wat bieden we nieuwe gemeenten? Integriteit Regionaal Korte termijn (2006): - Regionale vertrouwenspersoon Integriteit - Ondersteuning lokale vaststelling basisnorm Integriteit Lange termijn( 2007 en verder): -Meldpunt Integriteitschendingen -Klokkenluiderregeling -Bureau interne onderzoeken/zaken

Wat bieden we nieuwe gemeenten? Screening en Bewaking - Vaststellen aanbestedingsbeleid / SBA - Aansluiten bij overleg hfd. inkoop regionaal

Doelstelling centrale infoverzameling en analyse Primair: Problematiek Vastgoed in de regio blijft helder Waterbedeffecten waarnemen en tackelen Zicht houden op dezelfde verdachte rechts)personen in meerdere steden Secundair: Bewustwording problematiek in de regio Samenwerkingsverbanden stimuleren ( 1+1=3)

Welke informatie wordt verzameld? 1. Open bronnen Kadaster – KvK – Hypotheekregister – GBA 2. Half open bronnen Info gemeentelijke diensten: WOZ – Milieu - Bouw en Woningtoezicht – Brandweer – Drank en Horeca- Sociale Dienst. 3.Gesloten bronnen - Vergunningsplichtig pand: “art 15 Wet Pol.reg” info (HKS/X-pol/Papos) - Niet vergunningsplichtig pand: “art 15 Wet Pol.reg” info (HKS/X-pol/Papos) + OM - Politie – SIOD – FIOD/ECD – Belastingdienst 4. Eind analyse (Bibobaanvraag /handhavingsactie ja/nee)

Hoe wordt informatie verzameld? Volgens een vast format (checklist) 1 Open Bronnen Door lokaal projectteam c.q. medewerker info regionaal 2 Half Open Bronnen Door lokaal projectteam 3 Gesloten Bronnen Door medewerker info c.q. info-analist regionaal 4 Eindanalyse Gezamenlijk tijdens casusoverleg

Hoe wordt informatie verzameld? Keuze maken wie checklist 1 ( Open Bronnen) klaarzet: lokaal/regionaal lokale projectleider/aanspreekpunt verzamelt de informatie via checklist 2 (Half open bronnen) Checklist 2 onder Word opslaan ( straatnaam – nr en naam pand) en “wegzetten” op Veiligheidsnet Checklist 3 (Gesloten Bronnen) wordt door Regionale projectteam ingevuld en “weggezet” op Veiligheidsnet In de reguliere casusoverleggen ( 1 x per 14 dagen) worden de checklists per pand behandeld en de vervolgstappen bepaald.

Hoe wordt informatie veredeld? Gebruik / Voordelen Veiligheidsnet; - Te gebruiken als database / archief voor hercontrole - Door politie te raadplegen bij fysieke controles - Te gebruiken vanaf iedere werkplek met internet-aansluiting - Is “informatiebeveiligingsproof” - Gemeenten kunnen onderling ook info uitwisselen - Tbv inbedding / monitoring probleemgebied

Privacy Wet bescherming persoonsgegevens Op 1 september 2001 is de Wet bescherming persoonsgegevens (Stb. 2002, 302) in werking getreden. Doel: Het reguleren van de omgang met persoonsgegevens en het stellen van regels en voorwaarden aan het verwerken van persoonsgegevens ter bescherming van de privacy van iedereen van wie gegevens worden verwerkt. Uitgangspunt: Alle verwerkingen van persoonsgegevens binnen een organisatie dienen geconformeerd te zijn aan de wet.

Privacy Aanleiding In het kader van het project bestuurlijke aanpak is het van belang dat de deelnemende instanties, waaronder gemeenten, de provincie Limburg, het Openbaar Ministerie en de politie Limburg-Zuid persoonsgegevens met elkaar kunnen delen. Om van een rechtmatige gegevensuitwisseling te kunnen spreken is het noodzakelijk dat de verwerkingen van persoonsgegevens binnen de gemeente waaruit in het kader van de bestuurlijke aanpak zal worden geput, zijn geconformeerd aan de Wbp. Gebleken is dat binnen de meeste organisaties nog aanvullende werkzaamheden moeten worden verricht om van rechtmatige gegevensuitwisseling te kunnen spreken.

Privacy Gekozen ambitieniveau Maastricht -In de door Duthler Associates uitgevoerde inventarisatie bij een vijftal gemeenten kan in de hoeveelheid aangeleverde gegevensverwerkingen van de te onderscheiden organisaties een overlap worden waargenomen. -Door de gemeente Maastricht is aangesloten bij de door Duthler Associates gemaakte prioritering van gegevensverwerkingen. Dit zijn de verwerkingen die binnen de meeste gemeenten voorkomen en waaruit in het kader van de bestuurlijke aanpak het meest wordt verstrekt. Er is voor gekozen deze het eerst op orde te brengen.

Privacy -Door deze benadering kan een inhaalslag worden gemaakt met de bestuurlijke aanpak. -Het treffen van aanvullende maatregelen ten aanzien van de volledige rechtmatigheid van alle verwerkingen kan in een apart traject, met een eigen tijdspad, worden verricht. -Het bepalen van een reëel ambitieniveau is heel belangrijk.

Het betreft de volgende verwerkingen: GHS4ALL (Belastingen) - GEOTAX (Belastingen) GBA (Gemeentelijke Basisadministratie) GWS4ALL (Administratie van bijstanduitkeringen) FRIS (Fraude Registratie en Informatiesysteem) SUWINET (Raadpl.van gegevens bij UWV, CWI en Sociale Dienst) MPM (Drank- en Horecawet) MPM (Wet Milieubeheer) Corsa workflow en vergunningensysteem Bouwtoezicht NCCW (Nationaal Computercentrum Woningcorporaties) GCON (Grondcontracten) Uitgifte- en verwervingsregister

Privacy Voorbereiding voor implementatie Wbp Voordat met de formele en materiële implementatie van de Wbp kan worden gestart, zijn de navolgende punten essentieel: ► Draagvlak creëeren binnen de organisatie op bestuurlijke niveau gecommitteerd aan de bestuurlijke aanpak, nu van groot belang dat aandacht wordt besteed aan de rechtmatigheid van de gegevensverwerking

Privacy ►Wbp-projectorganisatie formeren - benoemen eindverantwoordelijke (zorgt o.a. voor draagvlak en kiest het ambitieniveau) - benoemen projectcoördinator (schakel tussen de eindverantwoordelijke en de privacy contactpersonen, deze persoon heeft juridisch de kennis, jaagt aan en enthousiasmeert, zorgt ervoor dat de inventarisatie loopt en neemt de daadwerkelijke implementatie voor zijn rekening, adviseert de eindverantwoordelijke bij de keuze van het ambitieniveau) (Voor deze persoon de expertise van Maastricht inhuren?)

Privacy -benoemen privacycontactpersonen binnen de te onderscheiden diensten/afdelingen in de organisatie (personen dienen een te beoordelen bestand goed te kennen, juridische kennis is niet noodzakelijk) ►Ambitieniveau bepalen: - welke verwerkingen ga je inventariseren en aan de eisen van de Wbp conformeren? - aan welke verplichtingen uit de Wbp ga je aandacht besteden?

Privacy ►Inventarisatie dient plaats te vinden -de privacycontactpersoon voert de inventarisatie uit (projectcoördinator stuurt en staat met Wbp kennis terzijde) ►Continuïteit -de eindverantwoordelijke zorgt dat de continuïteit van de implementatie gewaarborgd blijft (het eindproduct is geen statisch product)

Privacy Mogelijkheden -Inhuren expertise gemeente Maastricht voor de implementatie van de Wbp voor wat betreft de bestanden waaruit in het kader van de bestuurlijke aanpak het meest zal worden geput (geheel uitbesteden); -Inhuren expertise gemeente Maastricht ter toetsing van reeds door de organisatie zelf verrichtte werkzaamheden ten behoeve van implementatie (advies). Stand van zaken: Op dit moment loopt het implementatietraject bij de gemeente Beek, Sittard-Geleen en Kerkrade. De gemeente Nuth heeft de expertise van de gemeente Maastricht ingehuurd om een check te laten plaatsvinden naar de door de gemeente zelf uitgevoerde implementatie een aantal jaren geleden.

Privacy Indien u interesse heeft voor het inhuren van de expertise van Maastricht in de persoon van Charlotte Graven, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken. Contactpersoon gemeente Maastricht: Mady Ubags Tel:

Bureau Basiseenheid Heuvelland Adres: Nieuweweg 24, 6301 ET Valkenburg aan de Geul Tel: / 72 / 73 Fax: Project Bestuurlijke Aanpak Georganiseerde Criminaliteit Limburg-Zuid