Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Realisatie kindcentrum
Waar staan we voor met ons onderwijs?
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Welkom bij Leefstijl.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
SBL conferentie lerarenregister
Actief Burgerschap Plan Nederland.
Samenwerken in burgerschap
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Welkom MAS
Opvoeden van drukke kinderen
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Jongeren Preventie Team
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Kinderen en hun sociale talenten
Interpreteren van data
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
Volksuniversiteit Zwolle
Ouderbetrokkenheid.
Aanvaarding en tolerantie
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Onze doelen en visie in beeld
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe pedagogisch handelen?
Wat is coöperatief leren?
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Waarom leerlingenparticipatie?
Basistekst : Talentontwikkeling
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs

Identiteit en imago  Wie zijn we? (identiteit)  Wie willen we zijn? (gewenste identiteit)  Hoe worden we gekend? (imago)  Hoe komen we daar achter? Vereniging Openbaar Onderwijs

Meer dan mooie woorden Vereniging Openbaar Onderwijs

Casus 1: Voorafgaand aan de Sinterklaasviering komt een ouder (Jehova’s getuige) naar u toe. Zij geeft aan dat haar kind niet mee zal doen aan de viering en vraagt of haar kind die dag vrij kan krijgen. Wat doet u?

Casus 2: Een kind komt opgewonden de les binnen. Het vertelt dat de gemeente van plan is huizen te bouwen op het trapveldje naast de school. Dat veldje wordt tijdens en na school veel door de kinderen gebruikt om te spelen en te voetballen. Ze zijn het dan ook niet eens met het voornemen en willen in actie komen om het veldje te behouden. Zij vragen u om hen te helpen. Wat doet u?

Casus 3: Een van de kinderen van uw school heeft geen verblijfsvergunning en dreigt naar het land van herkomst van de ouders te worden uitgezet. De kinderen en enkele van uw collega’s zijn van mening dat dit absoluut niet kan en willen in actie komen om dit te voorkomen. Wat doet u? Hoe zou u het aanpakken?

Openbare identiteit Vijf kernwaarden:  Iedere leerling is welkom (algemeen toegankelijk)  Wederzijds respect (waarderen van diversiteit))  Waarden en normen (integratie i.p.v. segregatie)  Levensbeschouwing en godsdienst (actief pluriform)  Van en voor de samenleving (school als community / burgerschap)  Schoolspecifieke keuzes (pedagogisch concept, thematisch profiel, enz.) Vereniging Openbaar Onderwijs

Waar beginnen?  Bewust worden van wat je wil / doet. Wie willen we zijn / zijn we? Wat doen we al?  Wat wenst de omgeving? Doen we de goede dingen en doen we ze goed? Zijn we daarin consistent? Zijn ze zichtbaar en worden ze herkend?  Hoe komen we achter deze dingen? Identiteitonderzoek en imago-onderzoek Vereniging Openbaar Onderwijs

Wie betrekken?  Team en directie  Ouders  Leerlingen  Bestuur  Buurtbewoners  Organisaties en instellingen  Samen vorm je de gemeenschap ‘school’ Vereniging Openbaar Onderwijs

Ontwerpen en uitvoeren  Welke aanpak en activiteiten passen bij onze identiteit?  Welke keuzes maken we? Wat gaan we doen en wat laten we achterwege?  Niet alleen in de lessen, maar ook in de activiteiten.  Wie helpen bij het ontwerpen en uitvoeren?  En dan, als het klaar is ……. Vereniging Openbaar Onderwijs

Profileren  Hoe vertel ik het verhaal van mijn school? Hoe maak ik het zichtbaar?  Ouders als ambassadeurs: “Hoe krijg je ze zover?”  Elke maand in het nieuws, of ……  Herkenbaar, duidelijk en consistent! Vereniging Openbaar Onderwijs

‘Het verhaal van de school.’  Wat is het verhaal van onze school? (zingeving)  Welke hoogtepunten kennen we in ons schooljaar? (vieringen, rituelen en symbolen)  Aan wie vertellen we het?  Is het zichtbaar en wordt het herkend? Je kunt iets pas zien als het er is! Vereniging Openbaar Onderwijs

Bijvoorbeeld ‘Burgerschap’  “Hoe leer je in het leven omgaan met verschillen? Door er al vroeg mee te beginnen!”  Bewust maken, toerusten, ervaren en voorleven  Kennis, houding en vaardigheden  Sociale competentie en participatie  Leren discussiëren, leren luisteren naar anderen, wat zijn argumenten?  Instellen leerlingenraad. Participeren bij voorbereiden van sportdag, schoolreis, excursies, enz., klassenkas, ….. Vereniging Openbaar Onderwijs

Bijvoorbeeld ‘Ouderbetrokkenheid’ “Zowel docenten als ouders vinden zichzelf de beste opvoeders.”  Opvoeden in partnerschap  Niveaus van ouderbetrokkenheid  Relatie ouders / school als voorbeeldgedrag  Afstemming om draagvlak te realiseren  Ouderpanels, actieve ouders op school, respectvolle omgang, erkennen van elkaars kwaliteiten en rol, … Vereniging Openbaar Onderwijs