Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Hogere denkvaardigheden
Schoolpartnerschappen in Europa
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Dyscalculie.
Over rekentoetsen gesproken…
Ontwerpprojecten In de praktijk
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed

Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Logical Framework Approach
Opbrengstgericht werken
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Taal en rekenen in beweging!
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Rekenen en Rekenproblemen
wiskunde in vernieuwd vmbo
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Vakkennis van de leraar - Gecijferdheid
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Rekenen en Rekenproblemen
Over rekenen gesproken
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Freudenthal Instituut
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
De kubus van CSPE succesfactoren!
Workshop ‘visieversneller’
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Transcript van de presentatie:

Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed Waarom? de aanleiding Rol van de docent Wat gebeurt al op je school? rekenen in kaart brengen Wat ga je inzetten? materialen, ook ict Doelgroepen, ook rekenzwakke leerlingen Rekenbeleid Aansluiting: Instroom, doorstroom, uitstroom Hoe meet je?, visie, toetsen, welke en waarom Voorbeelden van rekenbeleid op scholen Wie gaat het betalen taakuren, extra geld (57) Visie en concepten? past aanpak bij de school Plaats binnen school? steun directie, langdurig Plan maken en invoeren Wat is je reken- didactiek?

Kunnen we nog wel rekenen? ppon pisa en timms vocl (gion), cito HU Pabo-toetsen HBO-raad ……

Rekenbeleid belangrijke factoren Waarom? de aanleiding Kwaliteitskaarten Rapport Meijerink Elsevier Rekenbeleid belangrijke factoren inspectierapport Interne redenen binnen school Trouw rapport terug

Rekenbeleid belangrijke factoren Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed Werkgroep klein of groot Rekenbeleid belangrijke factoren Uit alle secties, leergebieden Vanuit de wiskunde schoolbreed terug

Rekenbeleid belangrijke factoren Doelgroepen, ook rekenzwakke leerlingen Rekenproblemen of dyscalculie Rekenbeleid belangrijke factoren Remedieren? protocol Meer of anders? terug

Rekenbeleid belangrijke factoren Rol van de wiskundedocent De expert en deskundige Vraagbaak? Rekenbeleid belangrijke factoren meer wordt nu onderzocht … Verantwoordelijk voor het rekenen terug

Rekenbeleid belangrijke factoren SLO-netwerk met 10 scholen Enquete, andere vakken Da Vinci Roosendaal Stedelijk College Eindhoven, groep Rekenbeleid belangrijke factoren Nova College Amsterdam Inventarisatie middels enquete Voorbeelden van rekenbeleid op scholen terug

Rekenbeleid belangrijke factoren Welke plaats heeft zakrekenmachine (aan) leren onderhouden - gebruiken Oefenen, hoe? Rekenbeleid belangrijke factoren In context of kaal Rol en gebruik modellen (PO) Wat is je reken-didactiek? terug

Rekenbeleid belangrijke factoren Wat gebeurt al op school? rekenen in kaart brengen Gaat het om competenties of kennis en vaardigheden? Relatie met referentie-niveaus Rekenbeleid belangrijke factoren Enquete afnemen? (Da Vinci, Pius X) Zelf uitvoeren, door anderen laten doen Interviewen of gesprekken terug

Rekenbeleid belangrijke factoren Wat ga je inzetten? materialen, ook ict School of thuiswerk RT, Deficienties wegwerken Extra materiaal bij methode Rekenbeleid belangrijke factoren www.rekenweb.nl Oefenen met ICT en op papier? www.math4all.nl terug

Rekenbeleid belangrijke factoren Leg contact met HO in de buurt. Wat zijn de verwachtingen? Aansluiting: Instroom, doorstroomuitstroom Wat zijn drempels binnen je school? Rekenbeleid belangrijke factoren Bestudeer reken-programma PO, wat zit er wel/niet (meer) in Organiseer bijeenkomst met aanleverende PO-scholen. terug

Rekenbeleid belangrijke factoren geld voor verbetering kwaliteit rekenen & taal, 56 euro/leerling/jaar, 4 jaar lang Rekenbeleid belangrijke factoren kwaliteitsslag taakuren Wie gaat het betalen? terug

Rekenbeleid belangrijke factoren Toetsen, welke en waarom Instaptoetsen - DLE-toets, Cito-toets - methodegebonden toets - HU, brugklas Eindexamens Eigen toets of gekocht CITO ref toets Voortgangstoetsen Rekenbeleid belangrijke factoren Vakspecifiek (rekenen) of juist vakoverstijgend Doel van toets: - beoordelen (voor een cijfer) - diagnostisch (voor ll, docent) - evalueren (onderwijs) terug

Rekenbeleid belangrijke factoren Vakken, leergebieden? Scenario 1, 2, 3, 4? Cijferen  realistisch rekenen,  gecijferdheid Rekenbeleid belangrijke factoren Cijferen  strategieen Rol docent Visie en concepten? past aanpak bij de school terug

Rekenbeleid belangrijke factoren Ondersteunt directie het initiatief Rekenbeleid? Hoe informeer en betrek je collega’s? Ga voor een meerjarig traject Rekenbeleid belangrijke factoren Plaats binnen school? steun directie, langdurig terug

Een reken(beleids)plan Aanpak Logical Framework approach: Doelen (waarom, visie) Problemen en vragen Voor wie Resultaten en opbrengsten Activiteiten terug

Logical Framework approach Aanpak Logical Framework approach: Doelen (waarom, visie) Problemen en vragen Voor wie Resultaten en opbrengsten Activiteiten terug

1 algemeen doel Wat is je algemene doel met rekenen? Gerelateerd aan visie/missie school? Waar gaat het om? Wat vind je belangrijk? Het waarom. terug

Specifieke doelen 2 problemen en vragen Wat zijn de vragen en problemen bij jullie op school over rekenen? Waar liggen beperkingen? Waar loop je tegen aan? Zijn oorzaak-gevolg relaties aan te geven? terug

3 voor wie Wie zijn de belanghebbenden? (stakeholders) Specifieke doelen 3 voor wie Wie zijn de belanghebbenden? (stakeholders) Wie zijn er allemaal bij rekenen betrokken? En hoe. Welke partijen spelen welke rol? Denk aan: docenten, ouders, leerlingen, directie, APS, andere scholen, … terug

4 resultaten Wat gaan we opleveren? Wat zijn de gewenste resultaten; producten en diensten. Wat zijn de oplossingen, hoe hangen die samen met de doelen (vragen en problemen). Wat zijn veronderstellingen achter de opbrengsten, welke aannames doe je? terug

5 activiteiten Wat gaan we doen om de resultaten te halen? Welke acties gaan we ondernemen? Welke activiteiten? Wat is de te volgen strategie? Prioriteren, plannen, taken verdelen Wat zijn veronderstellingen achter de activiteiten, welke aannames doe je? terug

Onderzoeksgegevens naar Rekenen Minne B. (2007). Excellence for productivity. CPB Met o.a. overzicht 40 jaar niveaumetingen over onderwijsniveau. http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/69/bijz69.pdf Rapport Over de drempels met taal en rekenen (Commissie Meijerink) Niet het rapport, wel de onderzoeksbijlagen: P.Vos / E.Harskamp http://www.slo.nl/actueel/nieuws/dll/Rekenrapport.pdf Parlementaire onderzoek onderwijsvernieuwingen (Commissie Dijsselbloem). Niet het rapport, wel de onderzoeksbijlagen (SCP) http://www.tweedekamer.nl/images/kst113842.8s_tcm118-149847.pdf PPON onderzoek Maak onderscheid tussen onderzoek leerlingresultaten en deskundigen-onderzoek http://www.citogroep.nl//po/ppon/alg/eind_fr.htm Onderzoek op details: Groenestijn M. (2007) Rekenvaardigheid in het voortgezet onderwijs. Kun je daar op rekenen?. HvU Putten, C. van e.a. (2006). Strategieën van leerlingen bij het beantwoorden vaan deelopgaven in de periodieke peilingen aan het eind van de basisschool van 2004 en 1997, FSW, ULeiden Wel het onderzoek, niet de publieksconclusies