ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Resultaten Rekentoets
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Taal en rekenen in het mbo
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Informatie avond groep 8
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Informatieavond groep 8
Informatieavond GROEP 8.
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Informatie avond groep 8
Taal en rekenen in beweging!
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
opleiding : Onderwijs Assistent
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 7
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Oordeel inspectie Scholen worden jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie; rond maart voorinzage, vanaf juni op site inspectie. Inspectie oordeelt.
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
GRAAF HUYN COLLEGE.
Naar het Voortgezet Onderwijs Voorlichtingsavond
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Wat gaat er allemaal veranderen?
Wellantcollege Alphen aan den Rijn Chr. vmbo
Wet- en regelgeving taal en rekenen
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Informatie voor ouders groep 8 over:
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Transcript van de presentatie:

ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 – t.b.v. Steunpunt taal en rekenen VO

Overzicht presentatie Achterblijvende resultaten Wettelijk kader Tips voor een plan van aanpak Toezicht en handhaving Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 2

Achterblijvende resultaten - 1 Er is sprake van Achterstanden als een leerling achterblijft bij : het gemiddelde kennis- en vaardigheidsniveau dat geldt voor de opleiding en het leerjaar waarin de leerling zich bevindt. Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 3

Achterblijvende resultaten - 2 Achterstand verschilt per soort vaardigheid: Uit het Onderwijsverslag 2009: Achterstanden ook bij Rekenen (ABC-toets) Grote diversiteit in scores per leerling en domein Ook achterstanden bij HAVO en VWO Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 4

Achterblijvende resultaten - 3 Achterstand verschilt per soort vaardigheid: Uit het Onderwijsverslag 2009 over VMBO B+K leerlingen: Luistervaardigheden: 83 % scoort te laag Tekstbegrip: 60% scoort te laag Woordenschat: 50% scoort te laag Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 5

Achterblijvende resultaten - 3 Achterstand verschilt per soort vaardigheid: Uit het Onderwijsverslag 2009 over VMBO B+K leerlingen: Luistervaardigheden: 83 % scoort te laag Tekstbegrip: 60% scoort te laag Woordenschat: 50% scoort te laag Alle leerlingen in het praktijkonderwijs hebben tenminste twee leerjaren taalachterstand. Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 6

Wet op het Voortgezet Onderwijs – art. 6c Wettelijk kader - 1 Wet op het Voortgezet Onderwijs – art. 6c “Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat daarbij op structurele en herkenbare wijze aandacht wordt besteed aan het bestrijden van achterstanden in het bijzonder in de beheersing van de Nederlandse taal.” Besluit referentieniveaus voor Nederlandse taal en rekenen” – SB 2010, 265 Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 7

“Structurele en herkenbare wijze” = systematische aanpak, d.w.z.: Wettelijk kader - 2 “Structurele en herkenbare wijze” = systematische aanpak, d.w.z.: plan van aanpak, smart uitgewerkt, Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 8

“Structurele en herkenbare wijze” = systematische aanpak, d.w.z.: Wettelijk kader - 2 “Structurele en herkenbare wijze” = systematische aanpak, d.w.z.: plan van aanpak, smart uitgewerkt, betrouwbaar inzicht in het niveau per leerling (bijv. via toetsing per leerjaar), bewaking van de voortgang (volgen en analyses), Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 9

“Structurele en herkenbare wijze” = systematische aanpak, d.w.z.: Wettelijk kader - 2 “Structurele en herkenbare wijze” = systematische aanpak, d.w.z.: plan van aanpak, smart uitgewerkt, betrouwbaar inzicht in het niveau per leerling (bijv. via toetsing per leerjaar), bewaking van de voortgang (volgen en analyses), zo nodig individuele leerroute voor zwakke lln. jaarlijkse evaluatie van resultaten en effecten Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 10

“Het bestrijden van achterstanden” Wettelijk kader - 3 “Het bestrijden van achterstanden” = per leerling moet jaarlijks aantoonbaar de achterstand verminderen, d.w.z.: per leerling en vaardigheid aangeven van scores en de verbetering t.o.v. de vorige toetsing, Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 11

“Het bestrijden van achterstanden” Wettelijk kader - 3 “Het bestrijden van achterstanden” = per leerling moet jaarlijks aantoonbaar de achterstand verminderen, d.w.z.: per leerling en vaardigheid aangeven van scores en de verbetering t.o.v. de vorige toetsing, extra inspanningen voor zwakke leerlingen (ILR), vanaf 2014 streven naar: uitslagen rekentoets, per afdeling gemiddeld, liggen op/boven het landelijk gemiddelde. Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 12

Besluit referentieniveaus Taal en Rekenen: Wettelijk kader - 4 Besluit referentieniveaus Taal en Rekenen: geldt voor PO, VO, MBO: vanaf 2014 bij start VO: iedereen ≥ 1 F ? (vanaf 2015 ?) Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 13

Besluit referentieniveaus Taal en Rekenen: Wettelijk kader - 4 Besluit referentieniveaus Taal en Rekenen: geldt voor PO, VO, MBO: vanaf 2014 bij start VO: iedereen ≥ 1 F ? (vanaf 2015 ?) Fundamentele niveaus: 1F = einde basisschool, 2F = einde vmbo (alle leerw.) + mbo-2, mbo-3, 3F = einde havo + mbo-4, 4F = einde vwo (alleen taal). Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 14

Tips voor een plan van aanpak -1 Ter inspiratie: Achterstandbestrijding = schoolbeleid: portefeuillehouder, taal- en rekencoördinator? Scholing voor docenten: bijv. taalgericht vakonderwijs, taal- en rekendidactiek, etc.? NUL-meting op vaardigheden zonder scores of te weinig gegevens? Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 15

Tips voor een plan van aanpak -2 Ter inspiratie: Achterstandbestrijding = schoolbeleid: portefeuillehouder, taal- en rekencoördinator? Scholing voor docenten: bijv. taalgericht vakonderwijs, taal- en rekendidactiek, etc.? NUL-meting op vaardigheden zonder scores of te weinig gegevens? Opstellen van een PTA voor de subdomeinen? Aanschaffen van specifiek lesmateriaal en diagnostische toetsen? Alle leraren kennen de achterstand per leerling? Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 16

Toezicht en handhaving - 1 FASERING IN HET TOEZICHT Informeren > tot zomer 2013 2. Actief stimuleren > tot zomer 2014 tijdens schoolbezoeken en bestuursgesprekken bespreken van plannen van aanpak heeft school inzicht in % achterstanden taal en rekenen? Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 17

Toezicht en handhaving - 2 FASERING IN HET TOEZICHT Informeren > tot zomer 2013 2. Actief stimuleren > tot zomer 2014 tijdens schoolbezoeken en bestuursgesprekken bespreken van plannen van aanpak heeft school inzicht in % achterstanden taal en rekenen? 3. Aanspreken, handhaven > na zomer 2014 afspraken maken over systematische aanpak; hersteltermijn en hercontrole zonodig escalatie Achterstandbestrijding en referentieniveaus voor taal en rekenen in het VO – Flitspresentaties najaar 2012 18

VRAGEN ? Handhavingsonderzoek Ouderbijdragen 2010-2012 – Sector VO d.d. 10 September 2012 19

J.deMulder@owinsp.nl J.Wijsman@owinsp.nl Loket@onderwijsinspectie.nl Contactinspecteur