Projectmanagement Workshop 3 De wraak van GOKIT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Projectmanagement 5e druk ISBN
Plannen.
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Hoofdstuk 4 De planning Waarom plannen? Begrippen Strokenplanning
De kern van projectmanagement
Presentatie introductie BGL
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Hoofdstuk 3 Van begin tot eind
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Welkom bij Projectmanagement
College Project Management 1 maart 2002
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Balans Schematische weergave
Animatie van een planning
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
Proces en Product.
Projectplan Social Media Event
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Een plant op de kaart zetten
Projectmatig werken HvA IAM Projectmanagement Februari 2008 Week 3
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Workshop Fondsen werven
Hoe maak je een goede planning?
Planning Algemene Ondernemers Vaardigheden (AOV)
HvA – School voor interactie
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Theorielessen in projectmatig werken
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Dinsdag 12 december 2006 Onderwerpen Avond 4:
Theorielessen in projectmatig werken
Informatica afsluiting
Plan van Aanpak.
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Projectmanagement Hoofdstuk 3 en 4 Het project van begin tot eind
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Projectmanagement Auteur: Roel Grit Zelfstudie
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
H5 Plannen. Plannen stap 1 Activiteiten bepalen In deelprojecten structureren Afhankelijkheid activiteiten bepalen Volgorde activiteiten bepalen Finish-to-start.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
H7 Organiseren.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
Projectmanagement Dit is de projecthandleiding van VPRO Digitaal. De handleiding is geschreven naar aanleiding van een training die de projectleiders hebben.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
– examentraining schrijven & taalportfolio
Kwaliteitszorg
P6-methode Projectaanpak in zes stappen Stappenplan
Eisen aan de uitleg De uitleg mag niet langer duren dan zeven minuten
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Projectmanagement Workshop 3 De wraak van GOKIT

Inhoud van deze workshop Administratieve mededelingen (5 minuten) Vooruitblik workshop 4, 5 en 6 Theorie (40 min) Plan van Aanpak Overzicht volledig PVA oa: Projectgrenzen, risicoanalyse Terugkeer van GOKIT (TGKIO) en SMART Plannen Work Breakdown Structure (terugkeer van de Mindmap, haha!) Strokenplanning Netwerkplanning Praktijk (40 min) Thuiswerkopdracht uitleg (5 min)

Vooruitblik workshop 4, 5 en 6 Achter de computer met MS Project Workshop 4 en 5 oefenen met cursus MS Project Workshop 6 ‘eindopdracht’ Mini PVA maken met alles er op en er aan Werken in tweetallen Voorbereiden Zie zelfstudiewerk Meenemen Pen en papier soms moet je wat printen: printertegoed checken Eventueel: boek MS Project (niet nodig/verplicht) Je goede humeur

Vragen voorafgaand aan een project Waar (in welke omgeving) vindt het project plaats? Wat leveren we als eindresultaat op? En waarom? Wat moeten we ervoor doen? Wat doen we nog net wel, en wat net niet meer? Wat leveren we op als tussenproducten? Hoe zorgen we voor kwaliteit? Wie helpt mee? Wanneer gaat wie wat doen? Wat kost het project en wat levert het op? Welke bedreigingen zijn er?

De antwoorden vormen “het plan van aanpak” Achtergronden Projectopdracht Projectactiviteiten Projectgrenzen De producten Kwaliteit De projectorganisatie Planning Kosten en baten Risico-analyse SMART! GOKIT komt terug in: Tijd: Planning Geld: Kosten / baten Kwaliteit: Kwaliteit Informatie: Organisatie (overlegstructuur, verantwoording) Organisatie: Organisatie Hoe komt GOKIT terug?

Projectgrenzen Hoe ver gaan we? Project: Automatiseren van de financiele administratie De lengte van het project Alleen onderzoek welk pakket we aan gaan schaffen? Aanschaffen en installeren? Opleiden gebruikers? Aanpassen werkprocedures? Handboek maken volgens ISO9000? De breedte van het project Alleen de verkoop en de debiteuren (klanten)? Ook de inkoop en de crediteuren (leveranciers)? Ook de projectenadministratie? Ook kostenplaatsen- en kostensoortenadministratie? Ook …..

Proberen Project: het Electronisch Patienten Dossier Lengte Breedte Wat gebeurt er als je dit niet bepaalt van te voren? De lengte is hier bijvoorbeeld: Gaan we het alleen ontwerpen, gaan we het maken of moeten we het ook nog in de ziekenhuizen installeren en mensen opleiden? De breedte zou bijvoorbeeld kunnen zijn: Komt er alleen de gegevens van chronisch zieken in, willen we ook de financiele kant er in zetten, krijgt België hetzelfde systeem? Als je dit niet van te voren bepaalt kom je klem te zitten met de planning van activiteiten. Je weet niet exact wat je gaat doen, en de planning zal hoe dan ook falen.

Risicomanagement Risico’s: waardoor kan het project mislukken? Lange doorlooptijd Onvoldoende ervaring met projecten Onervaren projectleider, projectleden of opdrachtgever Veel verschillende expertises nodig … Zie risico-analyse Appendix 1 (handout) of de Excel sheet op grit-projectmanagement.wolters.nl Risicoanalyse is van extreem belang bij een goed project. Van te voren is vrij goed te bepalen of het project enige kans van slagen heeft, of dat het een project is met extreem risico. Het schema in Appendix 1 is een methode om de risico’s te inventariseren. Nu kun je natuurlijk zeggen dat bv de NoordZuid lijn niet goed geanalyseerd is van te voren. Een andere manier om ernaar te kijken is te zeggen dat het een gecalculeerd risico is.

Planning Waarom plan je een project? De totale duur van een project vaststellen Vaststellen gevolgen vertraging Bepalen van de kosten van een project Het organiseren van werkzaamheden van de projectmedewerkers Bewaken voortgang project Een planning heeft de volgende doelen De totale duur van een project vaststellen Vaststellen gevolgen vertraging Bepalen van de kosten van een project Het organiseren van werkzaamheden van de projectmedewerkers Bewaken voortgang project

Welke activiteiten zijn er nodig? Work Breakdown Structure Hee, lijkt dit niet op de mindmaps van vorige week? Ik denk van wel!

Project: nieuwe winkelformule broodjeswinkel CODE OMSCHRIJVING WEKEN KAN PAS NÁ A Bedenken winkelformule 5 - B Zoeken architect 3 C Zoeken aannemer 1 D Maken ontwerp E Verbouwen 15 C, D F Opnieuw inrichten 2 G Afwerken H Verzorgen reclame 4 I Opening winkel G, H Belangrijk bij het opstellen van een activiteitentabel is dat je alleen de onmiddelijke voorgangers opneemt. Als in de tabel Activiteit F bijvoorbeeld komt na E en activiteit D komt na B, komt uiteraard F ook na B. Deze afhankelijkheid nemen we niet op in de activiteitentabel, omdat deze immers al via F na E plus D na B wordt vastgelegd. Soms lijkt het dat activiteiten afhankelijk zijn van elkaar, terwijl dit in werkelijkheid niet nodig is. Als je deze afhankelijkheden toch defineert, kan je kritieke pad bij aanpassing van de planning langer worden dan noodzakelijk is.

Strokenplanning Sommige activiteiten kleuren we zwart om aan te geven dat ze op het kritieke pad liggen. Dit zijn zogenaamde kritieke activiteiten. Als de tijdsduur van een kritieke activiteit verandert, verandert de duur van het hele project. Het kritieke pad bepaalt de totale lengte van het project. Een activiteit die niet op het kritieke pad ligt (niet ingekleurd), hebben enigszins speling. Dit is aangegeven met de horizontale stippellijnen Onderlinge afhankelijkheden geven we aan met verticale lijnen. In dit geval kun je bv B pas doen als A klaar is.

Netwerkplanning Begin links met een cirkel Start Plaats daarna de activiteiten die niet ergens afhankelijk zijn Plaats daarna de volgende stappen Geef met pijlen de afhankelijkheden aan Eindig met een cirkel Eind

Project: schrijven afstudeerscriptie CODE ACTIVITEITEN DAGEN KAN PAS NÁ A Voorbereiden scriptie 12 - B Scriptie in klad maken 21 C Uitkiezen en kopen PC 10 D Installeren en leren werken op pc 13 E Zoeken tekstverwerker 4 F Kopen tekstverwerker 5 G Installeren tekstverwerker op pc 1 D, F H Scriptie in net schrijven 7 B, G

Het kritieke pad is te vinden door de verschillende wegen te bewandelen en de tijdsduur van die route te bepalen. De langste weg vormt het kritieke pad. Er zijn allerlei methoden bedacht om dit te bepalen. We gaan hier niet op in. De computer doet het namelijk voor ons. In ons voorbeeld zie je: Weg A-E-F-G-H kost 12 + 4 + 5 + 1 + 7 = 29 dagen Weg A-C-D-G-H kost 12 + 10 + 13 + 1 +7 = 43 dagen Weg A-B-H kost 12 + 21 + 7 = 40 dagen Om alle activiteiten uit te voeren heb je dus minimaal 43 dagen nodig. Route 2 is dus het kritieke pad. Deze geven we aan door het vet te tekenen. Als één van de activiteiten op deze route uitloopt, zal het hele project vertraagd worden

Aan de slag! Tweetallen (minder mag, meer niet!) Kies een project Jouw meegenomen project Maaltijd bereiden (handout) Nieuw product ontwikkelen (handout) Opdrachten Controleer met een Work Breakdown Structure of je alle activiteiten in je lijstje hebt. Maak een netwerkplanning. Bepaal het kritieke pad en hoe lang het project duurt. Maak een strokenplanning Tips Gebruik hoofdstuk 4 van Grit (4.3, 4.4, 4.5, 4.7 Projecten Maaltijd bereiden en Nieuw product ontwikkelen staan op pagina 100 van Grit beschreven.

Zelfstudie opdracht Download deze sheets op ictworkshop.tk Lees de sheets en de notities bij de sheets Lees hoofdstuk 4 en 5 Let op de begrippenlijst bij hoofdstuk 4! Maak: 4.10, 5.7, 5.10E, 5.13E Herhaal wat we gedaan hebben Hoofdstuk 1 tot en met 3 SMART GOKIT Belbin Mindmaps Planning: Stroken/Netwerk, WBS