Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied
Definitie Verandermanagement is het effectief en projectmatig sturing geven aan activiteiten die gericht zijn op het aanpassen van een organisatie aan strategische wijzigingen. Elementen: interne veranderingen als gevolg van externe ontwikkelingen; betreft veelal de gehele organisatie; managementvaardigheden en –technieken; projectmatige aanpak; gericht op het verbeteren van de effectiviteit (klantgerichtheid) en/of efficiëntieverhoging (de doelmatigheid van processen). Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding
Historische ontwikkeling (1) Diffusie-/adoptietheorieën 1950-1969 Kern: Daadwerkelijk realiseren van de noodzakelijk geachte organisatieverandering. Aandacht voor: Het manipuleren van individueel/groepsgedrag in relatie tot de noodzakelijk geachte organisatieverandering Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding
Historische ontwikkeling (2) Planned (organizational) change 1969-1973 Kern: Planmatige aanpak organisatieverandering en het verlagen van de drempels bij betrokkenen ten aanzien van de verandering. Aandacht voor: Planning/fasering van veranderprocessen en menselijke problemen (angst voor verandering, conflicten, weerstand) Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding
Historische ontwikkeling (3) Organization Development (OD) 1974-1985 Kern: Het veranderen van systeem-, structuurcondities en het begeleiden van individuele en groepsaanpassingsprocessen. Aandacht voor: Het vergroten van het probleemoplossend vermogen van een organisatie. Op zoek naar kritische succesfactoren van de organisatie. Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding
Historische ontwikkeling (4) Organization Transformation (OT) 1986-heden Kern: Het bepalen en toepassen van een integrale veranderstrategie en bijpassende interventiemethoden Aandacht voor: zorgvuldige diagnose; bepalen van de veranderingen; bepalen van de veranderstrategieën en interventiemethoden. Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding
Model (1); externe en interne analyse Sterkten en zwakten (Strengths, Weaknesses) Externe analyse Kansen en bedreigingen (Opportunities, Threats) Confrontatieanalyse Organisatiestructuur Organisatiecultuur Interne processen en innovatief vermogen Financiën Analyse van de marktomgeving Analyse van de algemene omgeving Concurrentieanalyse Marketing Afnemers & Markten Visie Missie Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding
Model (2); strategie bepaling Interne analyse Sterkten en zwakten (Strengths, Weaknesses) Externe analyse Kansen en bedreigingen (Opportunities, Threats) Confrontatieanalyse Strategische opties Beoordelingscriteria en selectie Strategie en vaststellen ondernemings-doelstellingen Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding
Model (3); verandermanagement Strategie en vaststellen ondernemingsdoelstellingen Vaststellen veranderstrategieën en -instrumenten SOLL situatie Kritische succesfactoren (KSF) Interne processen en innovatief vermogen Financiën IST situatie Interne organisatie Marketing Afnemers & Markten Organisatiestructuur Organisatiecultuur Plan van aanpak verbeterbeleid Implementatie verbeterbeleid Evaluatie verbeteringen Prestatie indicatoren (PI), normen en verbeteracties Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding
Het model aanpak cases verandermanagement casuïstiek beoordeling Data / Informatie vaststellen behoefte, kaders, ontwerp, bronnen data verzamelen (desk en field research) data verwerken analyseren, interpreteren en beoordelen Wat is de kern van het probleem? Rapportage presentatie Managen knelpunten plan van aanpak team / TVB tijd rapportage strategieën / instrumenten kosten / baten analyse Diagnose Data Aanpak aandachtsgebieden keuze modellen / theorieën veranderpunten conclusies Presentatie toegesneden op publiek indeling keep it simple resultaten Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding