Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Renco Bakker BPMConsult
Marketingplanning en -strategie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Health Balance Score Card
Les 2 en 3 M&O.
Hoofdstuk 7 Veranderstrategieën
Visie Mensontwikkeling WSD
Facility management en inkoop
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Les 1 M&O.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Verandermanagement Hoofdstuk 2 Beleid
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Doelen Soorten vormgeving.
International Business Adviser
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Methode Strategisch personeelsmanagement
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
4. Online strategie Internet scorecard
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Communicatie en Instumenten
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Naar een optimaal HR - beleid
Advanced Occupational Health & Safety Management
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Certificering van assetmanagement
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Marketingplanning, 4 e druk Alle figuren. pagina 2  Figuur 1.1 Marketingplanning, het strategisch kader, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Realisatie en implementatie
Business model Business case Business plan
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Internationale handel
Marktonderzoek Marktonderzoek.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied

Definitie Verandermanagement is het effectief en projectmatig sturing geven aan activiteiten die gericht zijn op het aanpassen van een organisatie aan strategische wijzigingen. Elementen: interne veranderingen als gevolg van externe ontwikkelingen; betreft veelal de gehele organisatie; managementvaardigheden en –technieken; projectmatige aanpak; gericht op het verbeteren van de effectiviteit (klantgerichtheid) en/of efficiëntieverhoging (de doelmatigheid van processen). Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding

Historische ontwikkeling (1) Diffusie-/adoptietheorieën 1950-1969 Kern: Daadwerkelijk realiseren van de noodzakelijk geachte organisatieverandering. Aandacht voor: Het manipuleren van individueel/groepsgedrag in relatie tot de noodzakelijk geachte organisatieverandering Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding

Historische ontwikkeling (2) Planned (organizational) change 1969-1973 Kern: Planmatige aanpak organisatieverandering en het verlagen van de drempels bij betrokkenen ten aanzien van de verandering.   Aandacht voor: Planning/fasering van veranderprocessen en menselijke problemen (angst voor verandering, conflicten, weerstand) Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding

Historische ontwikkeling (3) Organization Development (OD) 1974-1985 Kern: Het veranderen van systeem-, structuurcondities en het begeleiden van individuele en groepsaanpassingsprocessen.   Aandacht voor: Het vergroten van het probleemoplossend vermogen van een organisatie. Op zoek naar kritische succesfactoren van de organisatie. Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding

Historische ontwikkeling (4) Organization Transformation (OT) 1986-heden Kern: Het bepalen en toepassen van een integrale veranderstrategie en bijpassende interventiemethoden Aandacht voor: zorgvuldige diagnose; bepalen van de veranderingen; bepalen van de veranderstrategieën en interventiemethoden. Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding

Model (1); externe en interne analyse Sterkten en zwakten (Strengths, Weaknesses) Externe analyse Kansen en bedreigingen (Opportunities, Threats) Confrontatieanalyse Organisatiestructuur Organisatiecultuur Interne processen en innovatief vermogen Financiën Analyse van de marktomgeving Analyse van de algemene omgeving Concurrentieanalyse Marketing Afnemers & Markten Visie Missie Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding

Model (2); strategie bepaling Interne analyse Sterkten en zwakten (Strengths, Weaknesses) Externe analyse Kansen en bedreigingen (Opportunities, Threats) Confrontatieanalyse Strategische opties Beoordelingscriteria en selectie Strategie en vaststellen ondernemings-doelstellingen Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding

Model (3); verandermanagement Strategie en vaststellen ondernemingsdoelstellingen Vaststellen veranderstrategieën en -instrumenten SOLL situatie Kritische succesfactoren (KSF) Interne processen en innovatief vermogen Financiën IST situatie Interne organisatie Marketing Afnemers & Markten Organisatiestructuur Organisatiecultuur Plan van aanpak verbeterbeleid Implementatie verbeterbeleid Evaluatie verbeteringen Prestatie indicatoren (PI), normen en verbeteracties Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding

Het model aanpak cases verandermanagement casuïstiek beoordeling Data / Informatie vaststellen behoefte, kaders, ontwerp, bronnen data verzamelen (desk en field research) data verwerken analyseren, interpreteren en beoordelen Wat is de kern van het probleem? Rapportage presentatie Managen knelpunten plan van aanpak team / TVB tijd rapportage strategieën / instrumenten kosten / baten analyse Diagnose Data Aanpak aandachtsgebieden keuze modellen / theorieën veranderpunten conclusies Presentatie toegesneden op publiek indeling keep it simple resultaten Verandermanagement hoofdstuk 1 Inleiding