Hoe kan een mid-office helpen om efficiënter te werken? VERA studiedag 17 januari 2013, Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe minder dat de gemeente weet van mij – hoe beter. Dit is goed / interessant / bruikbaar voor mij.
Advertisements

- Administratie - Analyse - Actie -
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Een Virtueel Clearinghouse van en voor het Hoger Onderwijs DAIR-Seminar 7 november 2003.
Workshop Digitale Aanvraag van een Stedenbouwkundige Vergunning
Presentatie Adobe Interactive Forms voor J-formulieren SA en SK.
Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
Workshop 6: Multichanneling
Internet boekhouden in de praktijk Kennismaken met Noordzij Online.
Zaakgericht Werken.
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Vrijetijdscheques. Wat is een vrijetijdscheque? = een waardebon van 3 euro Wordt gebruikt voor de betaling van vrijetijdsactiviteiten georganiseerd door.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Wat is Certipost?.
Adobe formulieren : stand van zaken.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Creatief.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
E-Raden als extranet Leuven, 24 oktober 2005 Freddy Deprez, Algemeen directeur Jan Vangrinsven, projectleider.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
VLUGdag 17 juni 2008 Formulieren in de praktijk. VLUGdag 17 juni 2008 Huidig gebruik op de website * “gelegenheidsformulieren” Jeugdenquête Sollicitatie.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
KMO-portefeuille. Stappenplan: Registreer bevoegd persoon Registreer onderneming Koppelen Inschrijving bij erkende dienstverlener Subsidieaanvraag Mail.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Erik Weytjens CEO - Certipost
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Belgacom Bizmail ONEway voor Leveranciers
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
De Digitale Handtekening & Certipost
Vorming E-zorgplan.
Producten & Werkprocessen
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
DEMO: Hoe werkt de nieuwe registratieprocedure van BEA?. De demo loopt automatisch, u moet niet klikken om verder te gaan.
Blauwdruk MULTI CHANNEL Architectuur
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Online aangifte doen Deel 2: Het aangifteprogramma.
Subsidie individueel vervoer:
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
Durven met dienstverlening 15 oktober 2015
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Verzekering vrijwilligers Verzekering vrijwilligerswerk.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier Overzicht voor Intermediairen 19/09/2016 │1.
Afspraakgericht werken Snel balie
Digitale Overheid en gebruik van DigiD
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier
GOUD is geld de rest krediet
Juridische aspecten van een webshop
Digitale documenten woensdag 19 september 2018.
Transcript van de presentatie:

Hoe kan een mid-office helpen om efficiënter te werken? VERA studiedag 17 januari 2013, Leuven

Huidige situatie Tientallen adressen- en gegevensbestanden – Voorbeeld 1: speelpleinwerking en sportweken – Voorbeeld 2: aanschrijven overleden echtgenoot Software volgt de verticale organisatie, geen horizontale verbindingen Databestanden zijn niet up-to-date Veel dubbel werk, zowel aan kant klant als aan kant administratie

SPORTWEEK SPEELPLEINEN LEERLING

Hoe is het zover kunnen komen? Historische reden: software ontwikkeld voor specifieke toepassingen – Software volgt de traditionele verticale organisatie binnen lokale besturen. Een transactie vindt plaats binnen één bepaalde dienst, zonder dat de rest van de organisatie hiervan op de hoogte is. – Allerlei software met eigen standaarden die onderling niet kunnen ‘praten’

Hoe is het zover kunnen komen? Internet in verleden vooral gebruikt als informatiebron (éénrichtingsverkeer) Nu vooral gebruikt voor interactie tussen organisatie en klant, waarbij de laatste een groot aantal handelingen zelf uitvoert. – Voorbeelden: bank, ziekenfonds, telecom, pechverhelping...

Werken we dan niet goed? Klantgerichte benadering Vraaggestuurde dienstverlening Behandeling op maat van de klant Moderne communicatiemiddelen wijzigen het verwachtingspatroon van de klant (verkleinen van afstanden, versnellen van communicatie)

FOBO-fobie? Frontoffice en Backoffice De frontoffice is dat gedeelte van de organisatie waar het contact met de klant tot stand komt. – De frontoffice kan een fysieke balie zijn, een contactpersoon, een centraal telefoonnummer, een website, een sms, een app... De backoffice onderhoudt geen contacten met de klant, maar ondersteunt de frontoffice bij de levering van diensten en/of producten.

Mid-office Een mid-office laat interactie en transacties toe tussen de front- en de backoffice Verschil met een e-loket? – Meestal biedt een e-loket van gemeenten: Standaardformulieren om te downloaden (afdrukken, invullen, handtekenen en met de post terugsturen) Digitale formulieren die een genereren (maar de informatie wordt niet rechtstreeks gekoppeld aan de back- office toepassing) Soms wel een koppeling in één richting met een BO- toepassing bv. een attest uit bevolkingsregister

Algemene principes Eenmalige aangifte van persoonlijke gegevens – Informatie die de overheid reeds in haar bezit heeft, moet niet (opnieuw) worden meegedeeld – Hoe vaak moet u uw adres invullen? Intern hergebruik van gegevens Eenloketprincipe Correcte en volledige gegevens “Lokale kruispuntdatabank”

Algemene principes Informatie uitwisselen in FOBO moet in de 2 richtingen De relatie met de overheid moet makkelijker, eenvoudiger, sneller, klantgerichter – Bv. sms ‘Uw strijk is klaar. Gelieve 3 dienstencheques mee te brengen.’ Informatieveiligheid

Bouwheer Personeelsgegevens Leerling gemeenteschool Deelnemer activiteiten Lid adviesraad DifTar Indiener klachten Huurder zaal Abonnee e-nieuwsbrief

Voorbeeld onlinekantoor ziekenfonds Mijn persoon: – Mijn producten (bv. hospitalisatieverzekering) + status betaling bijdragen (OK) – Overzicht van de terugbetalingen – Uitkeringen – Status van akkoord van de geneesheer Inbox – Betalingsverzoeken – Slimme inbox: toch op papier verzenden als inbox niet geraadpleegd wordt

Voorbeeld onlinekantoor ziekenfonds Documenten – Gepersonaliseerde aangiftes en aanvragen – Maar kan nog beter bv. aanvraag terugbetaling bril Tools – Kleefbriefjes bestellen of zelf afdrukken – Europese ziekteverzekeringskaart aanmaken

Voorbeeld MyMinFin Persoonlijke gegevens – Tel-nr – Bankrekening – Adres – Geboortedatum – adres Documenten (verstuurd en ontvangen) – Loonfiches – Aanslagbiljet (FOD  burger) – Belastingaangifte (burger  FOD) + status bekijken (+ opnieuw opvragen) Vermogen – Kadastrale gegevens – Met CAD-viewer

MyMinFin

Wat mag ik verwachten? Bekijken, aanvullen, corrigeren en schrappen van mijn persoonlijke gegevens – Bv. rekeningnummer, gsm-nr, naam huisarts... Bekijken van de status van dossiers die bij de overheid in behandeling zijn – Bv. bouwaanvraag, inschrijving activiteit, aanvraag huur zaal... Bekijken van de status van mijn meldingen – Bv. verzakking stoep, niet-opgehaald afval...

Wat mag ik verwachten? Bekijken van mijn rechten – Contracten (bv. huurcontract), overeenkomsten (bv. erosiebestrijdingsmaatregelen)... Bekijken van (status van) betalingsverzoeken en terugbetalingen – Warme maaltijden, opvang, DifTar... Aanmaken van gepersonaliseerde en vooringevulde documenten

Wat mag ik verwachten? Aanmaken van gepersonaliseerde en vooringevulde documenten Bekijken van berichten die voor mij interessant zouden kunnen zijn Verwittigingen – Paspoort ligt klaar, inschrijvingen speelplein starten, omleidingen in de buurt, openbaar onderzoek milieuvergunning bedrijf in de buurt...

Wat mag ik verwachten? Uploaden van documenten – Attest indienen van..., bijkomende plannen voor bouwaanvraag...

Principes voor mijn ideale mid-office Ik moet aan mijn gemeentebestuur nooit ‘wettelijke’ informatie meedelen (adres, geboortedatum, burgerlijke stand, RRN, aantal kinderen...) Ik kan zelf kiezen om extra informatie mee te delen (gsm-nr, bankrekeningnummer, naam huisarts, autonummerplaat...) Deze bijkomende gegevens worden intern hergebruikt bij het gemeentebestuur

Principes voor mijn ideale mid-office Alle BO-toepassingen maken gebruik van de gemeenschappelijke dossiergegevens Ik kan op eender welke plaats en op eender welk moment beslissen om mijn gegevens na te kijken, aan te vullen, te corrigeren of te schrappen Ik kan zelf beslissen dat de gemeente andere instanties (Post, Bank, warenhuizen, verzekeringsmaatschappijen...) op de hoogte stelt van mijn verhuizing.

Principes voor mijn ideale mid-office Enkel de persoonlijke gegevens die nodig zijn voor een bepaalde handeling, dossier, aanvraag... mogen consulteerbaar zijn door mensen die daartoe gemachtigd zijn Ik moet kunnen controleren wie mijn gegevens bekeken en gebruikt heeft De mid-office is ‘slim’ en anticipeert, informeert, koppelt informatie aan mekaar

Principes voor mijn ideale mid-office Ik moet kunnen inloggen met mijn e-id, die toegang geeft tot alle relevante informatie die op mijn persoon/gezin betrekking heeft – Letterlijk: éénloketfunctie

Mogelijke valkuil Hoe meer handelingen de klant (burger) zelf uitvoert, hoe efficiënter en goedkoper de lokale overheid zou kunnen werken Zolang de klant dit zelf ook als een verbetering ervaart (klantentevredenheid!) Wat is de optimale balans tussen efficiëntie en klantentevredenheid?

Obstakels voor een mid-office Gebrek aan een unieke, authentieke sleutel – Bv. rijksregister Gebrek aan een CRM Waar stockeren we alle informatie en documenten? Hoe organiseren we die? – Nood aan een Document Management Systeem Informatieveiligheid – Hoe verloopt de beveiliging? Wie kan welke informatie en documenten raadplegen?

Obstakels voor een mid-office Er ligt geen kant-en-klaar pakket in de winkel Het proces naar een mid-office is lang, moeilijk en duur – Eerst de doelstellingen bepalen en dan afspreken (liefst in de VERA samenwerkingsverbanden) om alleen (gezamenlijke) initiatieven te nemen die dat doel dichterbij brengen.