Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Advertisements

Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Beleidsplan gemeente Barneveld Door: Erwin van der Meij, Dave Duyn en Robin van Leeuwen.
ACTIVITEITENPLAN Wat gaan we doen?.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
ACTIVITEITENPLAN EEN TERUGBLIK. Activiteiten De doelstelling van de gemeente Simpelveld is: -> Het aantrekken van meer verblijfstoeristen.
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
1.Geschiedenis tot nu toe. 2.Wat is er al voor elkaar? 3.Belemmeringen/kansen 4.En wat wenst u nu en hoe wilt u zich er voor inzetten? 5.Tenslotte…. Waar.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Spreekbeurt EYOF Utrecht 2013
Werven van geld Creëren van betrokkenheid
Welkom 1.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Wat betekent “Europa” voor het Sallandse platteland?
Sportcafé Amsterdam Zuid
Van concept naar realisatie
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Ontwikkeling van de wilelersport in het district ZON
Update EYOF UTRECHT 2013 Raadsinformatieavond 23 april 2013
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Sportevenementen & economische spin-off
Workshop WK Veldrijden 2014
Belevingswerelden dagrecreatie
De quick scan!!! Plaza Sportevenementen en Economie ‘s Hertogenbosch, 15 maart 2013Albert van Schendel 1.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Online Conferentie Nederland 8 oktober Welkom allemaal! Onderwerp: “Urban Culture”
“Let’s talk about you & me”
Event Scan/Haarlem Lex Kruijver & Michael Struis VSG Congres Scheveningen 5 maart 2009.
Missionair in de wijk. Inhoud Historie Missie- en visietraject Toekomst Conclusies.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
17 maart Workshop Plattelandsontwikkeling: succesvolle gemeenten Deelworkshop ‘Kleine gemeenten die veel voor elkaar krijgen!’ Gemeente Noord-Beveland,
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Cultuurprofieldoelen;
NATIONAAL REGENBOOG EVENEMENT
Vraaggericht aanbod creëren. Lage Mierde, 13 november 2012Albert van Schendel 1.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Groningse sportevenementen ambitie Sportevenementen.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Kenniscentrum Events Wat is het Kenniscentrum Events Het Kenniscentrum beoogt de partner te zijn voor het aanjagen van ontwikkelingen,
Wandelnetwerken in Brabant -een basis voor meer omzet Bram Timmers Routebureau Brabant.
Zeeland: een unieke Sportprovincie !? Datum: 22 september 2012.
Waarom InDrenthe? Wie kijkt er naar een livestream? Wat betekent InDrenthe voor uw evenement? Wat kost InDrenthe? Welke andere mogelijkheden biedt InDrenthe?
I.Opening II.Het gebied: feiten en cijfers III.Doel en context van de avond IV.Pauze V.Inspraak op 4 thema’s 1.Toerisme en recreatie 2.Economie en ondernemen.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen
WELKOM! bij de kick-off van het toeristisch jaar 2016 in Salland!
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Plannen
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
2017.
Verblijfsrecreatie in het Vechtdal
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
De meerwaarde van side-events
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
Professionals met passie - Verbindend - Betrokken
De meerwaarde van side-events
Lange-Afstand-Wandelen Feiten & cijfers over LAW-wandelingen (+15 km)
Transcript van de presentatie:

Olympische sport, leverage & legacy

Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy ervan te versterken?

Olympische sport, leverage & legacy Onderzoeksvragen Wat is het profiel van bezoekers van grote sportevenementen van de Brabantse kernsporten? Welke leverage activiteiten sluiten aan bij het profiel van de bezoekers en zijn daardoor kansrijk om de toeristisch-recreatieve aantrekkelijkheid van Brabant een positieve impuls te geven? Wat zijn de rollen, taken en verantwoordelijkheden van stakeholders om te komen tot realisatie van kansrijke activiteiten?

Olympische sport, leverage & legacy 1) Profiel bezoekers Algemeen weinig informatie bekend over bezoekers bij grote evenementen Postcode analyse o.b.v. RECRON innovatiecampagne gegevens over leefstijl verrijkt met gegevens over dagrecreatie (CVTO)

Olympische sport, leverage & legacy

Aanspreken met ‘jij’ Alledaags vriendelijk Familiair en informeel taalgebruik

Olympische sport, leverage & legacy 7

1) Profiel bezoekers hippische sport (EK Dressuur 2011 Rotterdam) zwemmen (EK Zwemmen 2008 Eindhoven) hockey (EK Hockey 2009 & Champions Trophy 2011) Meer dan gemiddeld ondernemend paars en stijlvol en luxe blauw Minder dan gemiddeld rustig groen en gezellig lime Wielrennen (Dwars door Drenthe & Volta Limburg Classic 2012) Meer dan de helft van alle bezoekers is gezellig lime of uitbundig geel Ondernemend paars is niet de doelgroep

Olympische sport, leverage & legacy 2) Welke leverage activiteiten zijn kansrijk? Zwemmen, hockey en dressuur zwem-, hockey- en dressuurpubliek lijkt sterk op elkaar, samenwerking ligt voor de hand activiteiten: richten op ontspanning en tot rust komen comfort hoog in het vaandel cultuur en cultuurhistorie vaak gewaardeerd Uit eten of op terras zitten

Olympische sport, leverage & legacy 2) Welke leverage activiteiten zijn kansrijk? Wielrennen wielren publiek verschilt sterk van zwem, hockey, dressuur activiteiten: op zoek naar gezellig vertier samen met familie, gezin, vrienden jaarmarkt / braderie wandelen of fietsen erop uit naar het bos, park of water krap bij kas

Olympische sport, leverage & legacy 3) Hoe samenwerking organiseren - workshops Conclusies Nog weinig samenwerking tussen T&R ondernemer en organisator sportevenement T&R ondernemers (nog) niet altijd overtuigd van kansen van sportevenement Te weinig kennis van bezoekers van sportevenementen in Brabant Verzamel vanaf nu bij grote sportevenementen structureel 6- positie postcodes

Economisch profiteren van een sportevenement Plaza Sportevenementen en Economie ‘s Hertogenbosch, 15 maart 2013Albert van Schendel 12

Inhoud in 7 minuten Het IMA-proces De aanbevelingen: 2 cases Tips & trics 13

Imagineering proces A, B, C,D... HART HOOFD BENEN BUIK Analyse Beleven, Brainstormen Creëren visie en belevingsconcept Design belevenis producten events communicatie netwerken mensen zintuigen co-creatie spel thema storytelling

Aanbevelingen AGR Vermaak toevoegen Overnachten stimuleren Businessmodel uitbreiden 15

Aanbevelingen WK Veld 2014 Het “UCI gezelligheidshuis” Beleef de 5 W’s Arrangementen 16

Tips & Trics Begin op tijd Zoek communicatielijnen Schakel deskundigheid in: –Overheid (gemeente en provincie) –Ondernemers ( –Onderwijs (ROC’s en NHTV e.a.) 17

Hartelijk dank voor uw aandacht! 18 ‘s Hertogenbosch, 15 maart 2013 Albert van Schendel