CALVIJN MEERPAAL ACADEMY

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de voorlichting over het voortgezet onderwijs
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Gedragsproblemen
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Klas 1a.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Titel: Groeiproces de Ceder.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
MBO passend onderwijs
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
De grote sprong! VO PO.
Een gezamenlijke uitdaging!
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
SONDERVICK COLLEGE Informatieavond MAVO XL
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Wat is passend onderwijs?
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Ontwikkelingsperspectief
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
(op basis-, kader- en mavo-niveau)
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Voortijdig schoolverlaten
Loopbaanontwikkeling OOP
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Ouderavond 15 sept
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Welkom. Geschiedenis  De oorsprong lag in het werk van de zusters Dominicanessen van Bethanië  Père Lataste was de stichter van deze orde voor vrouwen.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Informatieavond+Open Dag De Apollo
Passend onderwijs.
Samenwerkingsverband VO Amsterdam - Diemen
Met Minder Meer en Beter
Informatie-avond voor Ouders
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Ouderinformatie avond
Informatie-avond voor Ouders
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Doubleren.
Doubleren.
Versterk de Jobcoach IN de school
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Het Spaarne College vmbo/mavo
Transcript van de presentatie:

CALVIJN MEERPAAL ACADEMY BEGELEIDING NIEUWE LEERKRACHTEN CALVIJN MEERPAAL ACADEMY

CALVIJN MEERPAAL Inhoud presentatie: Stukje geschiedenis Omschrijving locatie Calvijn Meerpaal Waarom Begeleiding Nieuwe Leerkrachten (BNL) Inhoud BNL Waarom Calvijn Meerpaal Academy (CMA) Inhoud CMA Opbrengsten BNL en CMA Vragen

CALVIJN MEERPAAL Stukje geschiedenis: VSO LOM school Klein Overzichtelijk Veiligheid (voor zowel leerlingen als docenten) Structuur Herkenbaar Teamleden: gezamenlijke aanpak congruentie in pedagogisch didactische aanpak

CALVIJN MEERPAAL Omschrijving locatie Calvijn Meerpaal:

CALVIJN MEERPAAL Omschrijving locatie Calvijn Meerpaal: - Zorgvestiging Calvijn Meerpaal (VMBO-LWOO) 100% LWOO

CALVIJN MEERPAAL Omschrijving locatie Calvijn Meerpaal: - Zorgvestiging Calvijn Meerpaal (VMBO-LWOO) 100% LWOO Ruim 500 leerlingen die voldoen aan de criteria gesteld door de Regionale Verwijzingscommissie (RVC), krijgen binnen Calvijn Meerpaal de gelegenheid een regulier vmbo-diploma (bb, kb of tl) te behalen.

CALVIJN MEERPAAL Omschrijving locatie Calvijn Meerpaal: - Zorgvestiging Calvijn Meerpaal (VMBO-LWOO) 100% LWOO Ruim 500 leerlingen die voldoen aan de criteria gesteld door de Regionale Verwijzingscommissie (RVC), krijgen binnen Calvijn Meerpaal de gelegenheid een regulier vmbo-diploma (bb, kb of tl) te behalen. Klassen bestaande uit 17 leerlingen

CALVIJN MEERPAAL Omschrijving locatie Calvijn Meerpaal: - Zorgvestiging Calvijn Meerpaal (VMBO-LWOO) 100% LWOO Ruim 500 leerlingen die voldoen aan de criteria gesteld door de Regionale Verwijzingscommissie (RVC), krijgen binnen Calvijn Meerpaal de gelegenheid een regulier vmbo-diploma (bb, kb of tl) te behalen. Klassen bestaande uit 17 leerlingen Leerlingen met mogelijke schade op sociaal-emotioneel en/of didactisch gebied (een kwart van de leerlingen heeft clusterindicatie (ADHD, autisme, etc.)

CALVIJN MEERPAAL Omschrijving locatie Calvijn Meerpaal: - Zorgvestiging Calvijn Meerpaal (VMBO-LWOO) 100% LWOO Ruim 500 leerlingen die voldoen aan de criteria gesteld door de Regionale Verwijzingscommissie (RVC), krijgen binnen Calvijn Meerpaal de gelegenheid een regulier vmbo-diploma (bb, kb of tl) te behalen. Klassen bestaande uit 17 leerlingen Leerlingen met mogelijke schade op sociaal-emotioneel en/of didactisch gebied (een kwart van de leerlingen heeft clusterindicatie (ADHD, autisme, etc.) Passend Onderwijs: inspelen op ondersteuningsbehoefte leerlingen

CALVIJN MEERPAAL Waarom BNL?

CALVIJN MEERPAAL Waarom BNL? Omvang leerlingenaantal is gestaag gegroeid (nu: 525)

CALVIJN MEERPAAL Waarom BNL? Omvang leerlingenaantal is gestaag gegroeid (nu: 525) Omvang aantal medewerkers is sterk gegroeid (75 )

CALVIJN MEERPAAL Waarom BNL? Omvang leerlingenaantal is gestaag gegroeid (nu: 525) Omvang aantal medewerkers is sterk gegroeid (75 ) Vaste structuren zijn minder vanzelfsprekend

CALVIJN MEERPAAL Waarom BNL? Omvang leerlingenaantal is gestaag gegroeid (nu: 525) Omvang aantal medewerkers is sterk gegroeid (75 ) Vaste structuren zijn minder vanzelfsprekend Verschillen in (ortho) pedagogische/didactische aanpak

CALVIJN MEERPAAL Waarom BNL? Omvang leerlingenaantal is gestaag gegroeid (nu: 525) Omvang aantal medewerkers is sterk gegroeid (75 ) Vaste structuren zijn minder vanzelfsprekend Verschillen in (ortho) pedagogische/didactische aanpak Expertise wordt opgebouwd i.p.v. op voorhand aanwezig

CALVIJN MEERPAAL Inhoud BNL

CALVIJN MEERPAAL Inhoud BNL Coaching

CALVIJN MEERPAAL Inhoud BNL Coaching Vakbegeleiding

CALVIJN MEERPAAL Inhoud BNL Coaching Vakbegeleiding Intervisie

CALVIJN MEERPAAL Inhoud BNL Coaching Vakbegeleiding Intervisie Lesbezoeken

CALVIJN MEERPAAL Inhoud BNL Coaching Vakbegeleiding Intervisie Lesbezoeken Deelname aan CMA programma

CALVIJN MEERPAAL Opzet en doel van de Calvijn Meerpaal Academy

CALVIJN MEERPAAL Opzet en doel van de Calvijn Meerpaal Academy - voldoende toerusting van beginnend docent om op onze locatie te werken

CALVIJN MEERPAAL Opzet en doel van de Calvijn Meerpaal Academy - voldoende toerusting van beginnend docent om op onze locatie te werken - eigen loopbaanontwikkeling

CALVIJN MEERPAAL Opzet en doel van de Calvijn Meerpaal Academy - voldoende toerusting van beginnend docent om op onze locatie te werken - eigen loopbaanontwikkeling - beginnende docenten, maar ook ervaren docenten (bij)scholen

CALVIJN MEERPAAL Opzet en doel van de Calvijn Meerpaal Academy - voldoende toerusting van beginnend docent om op onze locatie te werken - eigen loopbaanontwikkeling - beginnende docenten, maar ook ervaren docenten (bij)scholen - congruente aanpak (herkenbaarheid) schoolbreed

CALVIJN MEERPAAL Waarom CMA?

CALVIJN MEERPAAL Waarom CMA? De nieuwe docent weet …

CALVIJN MEERPAAL Waarom CMA? De nieuwe docent weet … wat er van hem/haar verwacht wordt.

CALVIJN MEERPAAL Waarom CMA? De nieuwe docent weet … wat er van hem/haar verwacht wordt. wat hij/zij van de directie mag verwachten.

CALVIJN MEERPAAL Waarom CMA? De nieuwe docent weet … wat er van hem/haar verwacht wordt. wat hij/zij van de directie mag verwachten. welke didactische en/of pedagogische vragen de leerlingen hebben.

CALVIJN MEERPAAL Waarom CMA? De nieuwe docent weet … wat er van hem/haar verwacht wordt. wat hij/zij van de directie mag verwachten. welke didactische en/of pedagogische vragen de leerlingen hebben. wat de verschillende leerlingproblematieken zijn.

CALVIJN MEERPAAL Waarom CMA? De nieuwe docent weet … wat er van hem/haar verwacht wordt. wat hij/zij van de directie mag verwachten. welke didactische en/of pedagogische vragen de leerlingen hebben. wat de verschillende leerlingproblematieken zijn. dat hij/zij maatwerk voor iedere leerling levert

CALVIJN MEERPAAL Waarom CMA? De nieuwe docent weet … wat er van hem/haar verwacht wordt. wat hij/zij van de directie mag verwachten. welke didactische en/of pedagogische vragen de leerlingen hebben. wat de verschillende leerlingproblematieken zijn. dat hij/zij maatwerk voor iedere leerling levert dat het stimuleren van juist gedrag versterkt wordt door zijn/haar voorbeeldfunctie.

CALVIJN MEERPAAL Waarom CMA? De nieuwe docent weet … wat er van hem/haar verwacht wordt. wat hij/zij van de directie mag verwachten. welke didactische en/of pedagogische vragen de leerlingen hebben. wat de verschillende leerlingproblematieken zijn. dat hij/zij maatwerk voor iedere leerling levert dat het stimuleren van juist gedrag versterkt wordt door zijn/haar voorbeeldfunctie. dat hij/zij binnen het uitvoeren van zijn/haar functie uiting geeft aan de missie en de identiteit van de school

CALVIJN MEERPAAL - tweejarig traject - 7 modules Inhoud CMA - tweejarig traject - 7 modules - extern en intern geworven trainers

CALVIJN MEERPAAL Modules

CALVIJN MEERPAAL Modules 1. Doelen, missie (door directie en coördinator BNL)

CALVIJN MEERPAAL Modules 2. Klassenmanagement (door Ortho- Consult)

CALVIJN MEERPAAL Modules 3. De ondersteuning op Calvijn Meerpaal (door orthopedagoog/zorgcoördinator en studiecoördinator)

CALVIJN MEERPAAL Modules 4a. Omgaan met verschillen, 7 principes van leren in een rijke leeromgeving (externe partner KPC) 4b. Good practice, vanuit verschillende vakgebieden (door eigen medewerkers)

CALVIJN MEERPAAL Modules 5. Docenten met specifieke expertise

CALVIJN MEERPAAL Modules (door eigen expertise) 6. Dyslexie, rekenen en taal algemeen (door eigen expertise)

CALVIJN MEERPAAL Modules moment (door directie) 7. Evaluatie, eindpresentatie terugkom- moment (door directie)

CALVIJN MEERPAAL Samengevat: Docentschap op een zorgschool betekent: - structuur / voorspelbaarheid - de erkenning en kennis van het kind met zijn/haar probleem en de daarop toegesneden begeleiding - vakkennis en zelfreflectie op de overdracht van de vakkennis - een docent naast de leerling i.p.v. er boven

CALVIJN MEERPAAL Rendement:

CALVIJN MEERPAAL Rendement: - toegeruste nieuwe docenten

CALVIJN MEERPAAL Rendement: - toegeruste nieuwe docenten - gevoelde verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de leerling en de optimale begeleiding daarvan

CALVIJN MEERPAAL Rendement: - toegeruste nieuwe docenten - gevoelde verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de leerling en de optimale begeleiding daarvan - stuurman/vrouw zijn van je eigen loopbaan en ontwikkeling

CALVIJN MEERPAAL Rendement: - toegeruste nieuwe docenten - gevoelde verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de leerling en de optimale begeleiding daarvan - stuurman/vrouw zijn van je eigen loopbaan en ontwikkeling - nieuwe docent voelt zich waardevol

CALVIJN MEERPAAL Rendement: - toegeruste nieuwe docenten - gevoelde verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de leerling en de optimale begeleiding daarvan - stuurman/vrouw zijn van je eigen loopbaan en ontwikkeling - nieuwe docent voelt zich waardevol - bewustwording van verantwoordelijkheid

CALVIJN MEERPAAL Rendement: - toegeruste nieuwe docenten - gevoelde verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de leerling en de optimale begeleiding daarvan - stuurman/vrouw zijn van je eigen loopbaan en ontwikkeling - nieuwe docent voelt zich waardevol - bewustwording van verantwoordelijkheid - nieuwe docent werkt met plezier en blijft op Calvijn Meerpaal

CALVIJN MEERPAAL Rendement: - toegeruste nieuwe docenten - gevoelde verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de leerling en de optimale begeleiding daarvan - stuurman/vrouw zijn van je eigen loopbaan en ontwikkeling - nieuwe docent voelt zich waardevol - bewustwording van verantwoordelijkheid - nieuwe docent werkt met plezier en blijft op Calvijn Meerpaal - kwaliteit onderwijs blijft gehandhaafd

CALVIJN MEERPAAL Rendement: - toegeruste nieuwe docenten - gevoelde verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de leerling en de optimale begeleiding daarvan - stuurman/vrouw zijn van je eigen loopbaan en ontwikkeling - nieuwe docent voelt zich waardevol - bewustwording van verantwoordelijkheid - nieuwe docent werkt met plezier en blijft op Calvijn Meerpaal - kwaliteit onderwijs blijft gehandhaafd - leerling behaalt meestal een hoger niveau dan het B.O.advies

CALVIJN MEERPAAL