MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitsluiting en discriminatie
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Evaluatie van mentorprojecten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
H8: Distributie.
Verandering & Weerstand
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions
Hoofdstuk 7 Effect van sportsponsoring
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 4 Sport-sponsoring en reclame
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Marketing vandaag en morgen
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Figuur 1.1 Voorbeeld van een BIK
Business Marketing Management
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Dienstenmarketing Week 4.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Marketingplan [Productnaam]
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Transcript van de presentatie:

MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT

Structuur van het boek Hfdst. 1 Sport, marketing en communicatie Hfdst. 2 Sportsponsoring Hfdst. 3 PR Hfdst. 4 Reclame Hfdst. 5 Direct marketing Hfdst. 6 Verkooppromotie Hfdst. 7 Effect van sportsponsoring

Hoofdstuk 1 Sport, marketing en communicatie

Overzicht hoofdstuk 1 Eigenschappen van sport Sport als uniek dienstengoed Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement Marketingcommunicatie in de sport - van sport - door sport Kansen Belemmeringen

Leerdoelen Na bestudering van dit hoofdstuk • heb je inzicht in de verschillende dimensies van sport; • kun je toelichten waarom sport de kenmerken bezit van een unieke dienst; • kun je marketingcommunicatie ván sport en marketingcommunicatie dóór sport duidelijk onderscheiden; • heb je inzicht in het onderscheid tussen themacommunicatie en actiecommunicatie in de sport; • heb je inzicht in de dimensies van en belemmeringen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie.

Eigenschappen van sport Vervulling basisbehoeften gezondheid en fitheid behouden zich ontspannen/plezier maken prestaties leveren motorische en sociale vaardigheden verwerven Zelfvertrouwen Zelfkennis Discipline mentale weerbaarheid emoties, ervaringen delen

Eigenschappen van sport (vervolg) 2. Generieke sportcomponenten onderdeel van vrije tijd competitie spelvorm regels sportuitrusting sportaccommodatie 3. Kenmerken specifieke sporten kernwaarden sociale status

Basiskenmerken van sport Uiteenlopende voordelen Sterke betrokkenheid - Persoonlijke identificatie - Emotionele verbondenheid Subjectieve ervaring Spannend, niet voorspelbaar of logisch Moeilijk controleerbaar Sloopt geografische, demografische en sociaal-culturele grenzen Concurrentie en samenwerking Centrale bedrijfswaarden

Sport: een uniek dienstengoed Niet tastbaar Consument wordt geen eigenaar Sterke betrokkenheid Hoge variabiliteit, moeilijk controleerbaar Subjectieve beleving Productie en consumptie vallen (gedeeltelijk) samen Vergankelijkheid!

Schema 1.3 Kenmerken van de professionele en de vrijwillige sportsector

Figuur 1.1 Segmenten van de sportindustrie

Sportmanagementvaardigheden human resources management training en coaching ondersteunende managementdiensten coördinatie van de sportomgeving

Figuur 1.3 De sportmarketingcommunicatiemix

Sportmarketing = Marketing van en door sport = Sportmarketingmix Prijszetting in sport Distributiekanalen in sport Productkwaliteit in sport Proces van dienstverlening Sportpromotie = sportmarketingcommunicatie

Schema 1.5 Marketingcommunicatiemodellen: hiërarchie-van-effecten en AIDA

- Marketingcommunicatie van sport - Marketingcommunicatie door sport

Kansen voor sportmarketingcommunicatie - In sportomgeving enkel logo - Sportsponsoring is basis voor thema- en actiecommunicatie - Geïntegreerde benadering * Wederzijdse versterking * Synergie

Instrumenten van sportmarketingcommunicatie Themacommunicatie in de sport Sportsponsoring Hfdst. 2 PR Hfdst. 3 Reclame Hfdst. 4 Actiecommunicatie in de sport Sales promotions Hfdst. 5 Direct marketing Hfdst. 6

Belemmeringen voor sportmarketingcommunicatie - Hardnekkig sporthobbyisme - Terughoudendheid reclamebureaus - Angst voor oncontroleerbare factoren - Inertie bij bestaande sponsoring - Gebrek aan communicatie/coördinatie

Overzichtsvragen 1. Bespreek aan de hand van schema 1.1 hoe twee basketbalspelers de eigenschappen van sport verschillend kunnen percipiëren. 2. Welke sportkenmerken dragen volgens jou het meest bij tot het unieke karakter van sportmarketing?

Overzichtsvragen (vervolg) 3. Welke sportorganisaties zijn voorbeelden van de verschillende segmenten van de sportindustrie? 4. Verklaar en illustreer het verschil tussen sportmarketing en sportpromotie. 5. In welke mate verschilt de sportmarketingcommunicatiemix van de traditionele marketingcommunicatiemix?