MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Structuur van het boek Hfdst. 1 Sport, marketing en communicatie Hfdst. 2 Sportsponsoring Hfdst. 3 PR Hfdst. 4 Reclame Hfdst. 5 Direct marketing Hfdst. 6 Verkooppromotie Hfdst. 7 Effect van sportsponsoring
Hoofdstuk 1 Sport, marketing en communicatie
Overzicht hoofdstuk 1 Eigenschappen van sport Sport als uniek dienstengoed Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement Marketingcommunicatie in de sport - van sport - door sport Kansen Belemmeringen
Leerdoelen Na bestudering van dit hoofdstuk • heb je inzicht in de verschillende dimensies van sport; • kun je toelichten waarom sport de kenmerken bezit van een unieke dienst; • kun je marketingcommunicatie ván sport en marketingcommunicatie dóór sport duidelijk onderscheiden; • heb je inzicht in het onderscheid tussen themacommunicatie en actiecommunicatie in de sport; • heb je inzicht in de dimensies van en belemmeringen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie.
Eigenschappen van sport Vervulling basisbehoeften gezondheid en fitheid behouden zich ontspannen/plezier maken prestaties leveren motorische en sociale vaardigheden verwerven Zelfvertrouwen Zelfkennis Discipline mentale weerbaarheid emoties, ervaringen delen
Eigenschappen van sport (vervolg) 2. Generieke sportcomponenten onderdeel van vrije tijd competitie spelvorm regels sportuitrusting sportaccommodatie 3. Kenmerken specifieke sporten kernwaarden sociale status
Basiskenmerken van sport Uiteenlopende voordelen Sterke betrokkenheid - Persoonlijke identificatie - Emotionele verbondenheid Subjectieve ervaring Spannend, niet voorspelbaar of logisch Moeilijk controleerbaar Sloopt geografische, demografische en sociaal-culturele grenzen Concurrentie en samenwerking Centrale bedrijfswaarden
Sport: een uniek dienstengoed Niet tastbaar Consument wordt geen eigenaar Sterke betrokkenheid Hoge variabiliteit, moeilijk controleerbaar Subjectieve beleving Productie en consumptie vallen (gedeeltelijk) samen Vergankelijkheid!
Schema 1.3 Kenmerken van de professionele en de vrijwillige sportsector
Figuur 1.1 Segmenten van de sportindustrie
Sportmanagementvaardigheden human resources management training en coaching ondersteunende managementdiensten coördinatie van de sportomgeving
Figuur 1.3 De sportmarketingcommunicatiemix
Sportmarketing = Marketing van en door sport = Sportmarketingmix Prijszetting in sport Distributiekanalen in sport Productkwaliteit in sport Proces van dienstverlening Sportpromotie = sportmarketingcommunicatie
Schema 1.5 Marketingcommunicatiemodellen: hiërarchie-van-effecten en AIDA
- Marketingcommunicatie van sport - Marketingcommunicatie door sport
Kansen voor sportmarketingcommunicatie - In sportomgeving enkel logo - Sportsponsoring is basis voor thema- en actiecommunicatie - Geïntegreerde benadering * Wederzijdse versterking * Synergie
Instrumenten van sportmarketingcommunicatie Themacommunicatie in de sport Sportsponsoring Hfdst. 2 PR Hfdst. 3 Reclame Hfdst. 4 Actiecommunicatie in de sport Sales promotions Hfdst. 5 Direct marketing Hfdst. 6
Belemmeringen voor sportmarketingcommunicatie - Hardnekkig sporthobbyisme - Terughoudendheid reclamebureaus - Angst voor oncontroleerbare factoren - Inertie bij bestaande sponsoring - Gebrek aan communicatie/coördinatie
Overzichtsvragen 1. Bespreek aan de hand van schema 1.1 hoe twee basketbalspelers de eigenschappen van sport verschillend kunnen percipiëren. 2. Welke sportkenmerken dragen volgens jou het meest bij tot het unieke karakter van sportmarketing?
Overzichtsvragen (vervolg) 3. Welke sportorganisaties zijn voorbeelden van de verschillende segmenten van de sportindustrie? 4. Verklaar en illustreer het verschil tussen sportmarketing en sportpromotie. 5. In welke mate verschilt de sportmarketingcommunicatiemix van de traditionele marketingcommunicatiemix?