Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
EDO in de lerarenopleiding
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Respectvolle bejegening
….een korte presentatie
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Energieslimme Communities Inge Wijgerse. Doel Smart Grids Koppelen van vraag en aanbod Piekscheren Nieuwe diensten Stimuleren duurzame energieopwekking.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
Skilling Up for Power Down.  Gestart door 2 Australiërs Bill Mollison en David Holmgrem in de jaren 70’.  Oorspronkelijke betekenis: ‘permanente landbouw’
Pastoraal op school.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Omgaan met geschiedenis
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
Samenwerken in burgerschap
Onderwijskundig Ontwerpen Vzw Horizon Lotte Beernaert Lieselot Bolle Lien Lagrange Céline Sercu
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Reflectie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Workshop DO in ICT curricula. Vraag vanuit het werkveld... Verinnerlijking DO in vakgebied en organisatie Presenteer do niet als ideologie, maar als creatief,
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez
Mind Mapping voor de Leerkracht
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Intervisiegroep gedragswetenschappen
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez Presentatie van het instrument Concept Opbouw Hoe werkt het instrument? Concrete werkvorm: rollenspel.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
Lerend netwerk economie EDGE-kit 12 oktober 2015.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Duurzame ontwikkeling Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken Educatie voor Duurzame Ontwikkeling – EDO Kenmerken van.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Integraal sociaal werk
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Enkele interessante vragen!
JEUGDzorg - voor wie?.
Normering waterveiligheid
Normering waterveiligheid
Startkracht! in de lerarenopleiding
Transcript van de presentatie:

Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven

Situering: EDO - competenties Actiegerichtheid  Handen Nieuwe kennis  Hoofd Systeemdenken Waarden en normen  Hart Omgaan met emoties

Duurzaamheidsthema’s Zie schema in bijlage 1.

Casus: grondstoffen

Casus: grondstoffen  opleiding Welke kennis vinden jullie dat studenten lerarenopleiding kleuter, basis of secundair onderwijs dienen mee te krijgen? Input sprekers over afval  gebruiken om schema aan te vullen.

Inzoomen: competenties Nieuwe kennis De leerkracht zoekt naar fundamentele oorzaken en effecten van duurzaamheidsvraagstukken en kan hierbij relevante informatiebronnen raadplegen. De leerkracht past kritisch denken, in de toekomst kijken en creatief denken toe om alternatieven te formuleren voor duurzaamheidsvraagstukken. De leerkracht kan veranderingsprocessen in de maatschappij kritisch inschatten vanuit een duurzaamsperspectief. Hij/zij stelt deze inschatting voortdurend bij naar aan aanleiding van nieuwe inzichten en visies. De leerkracht bouwt aan een visie rond een duurzame toekomst en is bereid zijn handelingen hieraan aan te passen. De leerkracht heeft inzicht in welke onderwijsprocessen en -systemen nodig zijn om leerlingen voor te bereiden op nieuwe uitdagingen en een transitie naar duurzame ontwikkeling te bewerkstelligen.

Casus: ‘Happy Meal’ Praktijkvoorbeeld: Met een ‘Happy Meal’ duurzaam leren handelen - Ontleding van ‘Happy Meal’ door verschillende groepjes: Wat zit er in? Waar komt het vandaan? - Ieder onderdeel van ‘HM’ maakt andere discussie los -> studenten worden bewust van nieuwe zaken. - Naast bewustwording ook handelingsperspectief: 3. Kunnen we een ‘HM’ vervaardigen waar je echt blij van wordt? - Alternatieven: gezonder, meer respect mens & dier, CO2-neutraal, … Studenten leren: vragen te stellen, betrouwbare informatie te zoeken en kritisch te denken; op een andere manier te kijken naar alledaagse zaken. Studenten denken na over duurzaamheid en werken zo aan DO-competenties.

Toekomstperspectief lerend netwerk Startdocument EDO-competenties juni 2013 April 2013 Systeemdenken Input Najaar 2013 Nieuwe kennis Voorjaar 2014 Systeemdenken – Nieuwe kennis Outcome Midden 2014 Waardenontwikkeling Emoties Najaar 2014 Actiegerichtheid Voorjaar 2015 Waardenontwikkeling en omgaan met emoties Midden 2015 (Online) – publicatie lerarenopleiding Feedback Reflectie Intervisie gkjgkghkjhkjhgkgkj Inhoudelijke tekst Voorbeelden Proefprojecten

Inzoomen: competentie Systeemdenken De leerkracht kan afwisselend verbredend en verdiepend denken bij het bestuderen van duurzaamheidsvraagstukken. De leerkracht kan de werking van natuurlijke, sociale en economische systemen omschrijven en de wijze waarop ze met elkaar vervlochten zijn. De leerkracht kan de onderlinge afhankelijkheid van mensen hier en elders, nu en later omschrijven. De leerkracht zoekt actief naar situaties om systeemdenken met de leerlingen toe te passen.

Systeemdenken via syndroomschema Sferen Biosfeer Pedosfeer Atmosfeer Bevolking Economie Hydrosfeer Psychosociaal Maatschappelijke organisatie Techniek & wetenschap