Learning analytics: de docent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
De “ leraar” als rolmodel
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Sociale media op school
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Wat is een communicatieplan?
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT&O pilot ‘Blended Learning duale masteropleiding Sociaal Recht’ Star Trek scènes bij Sociaal Recht Leonidas Pakos Universiteit van Tilburg.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Transdisciplinaire projecten
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Voortgangsgesprek fase 1
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Workshop ‘visieversneller’
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Beter Onderwijs Nederland
Ago Naslagwerk Proeverijen 22/10/ rol model.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Competentieprofiel CMD
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Rekenen en ICT Basisonderwijs
Word onderdeel van de bloedsomloop!
If it doesn’t spread……it’s dead
Sieberdam/ROCS & KODOS
Differentiatie in de klas
Computational thinking != Programmeren != Coderen
E-learning, E-health & Domotica
Lesgeven zonder cijfer?
E-learning in het onderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Learning analytics: de docent Jeroen Donkers Maastricht University SURF SIG-LA

Aanname: de techniek is niet het probleem Src: http://celoteh-c-lo.blogspot.nl/2007/11/sorry_18.html

LA en de DOCENT Waar past LA? Evalueren Onderwijsontwerp Beoordelen Kennis overbrengen DOCENT Voortgang Meten Problemen herkennen Studenten Controleren Individueel Begeleiden Groepsproces sturen

Monitoren Gedrag Prestaties Studenten Controleren Voortgang Meten Bij één student, of een paar heb je alles wel in de gaten, maar bij een grote groep studenten? Studenten Controleren Voortgang Meten Problemen herkennen

Monitoren Activiteit Resultaten Communicatie Wie? Wat? Wanneer? Waar? Taken, toetsen Communicatie Al die gegevens die je zou kunnen laten verzamelen worden wel snel een onbegrijpelijke brei

Visualiseren Herkennen van trends Herkennen van patronen Herkennen van uitzonderingen Src: ezlearner.com

Dashboard, src: http://www.arbor-education.com/why_arbor.html

Dashboard: blackboad.com

Franse leger in russische campange 1812-1813 Omvang leger / locatie / richting / locatie op tijdstip / weersomstandigheden Charles Joseph Minard, 1869

Monitoren: discussie Wie bepaalt wat er gemeten wordt? De docent? De instelling? Het systeem? Wat wil je dat er gemeten wordt, en waarom?

Monitoren: discussie Heb je daar allemaal wel tijd voor als docent? Kan de computer dat niet overnemen en alleen waarschuwen als ik iets moet doen?

Signaleren Automatisch signaleren Stoplicht-metafoor

Src: Purdue university.

Signaleren Automatisch signaleren Signaal naar de student of niet? Stoplicht-metafoor Wie bepaalt de regels? Wat is het achterliggend model? Modellen leren uit data (data mining)? Wat moet je daarvoor meten? Signaal naar de student of niet?

Brainhoney, teacher dashbaord Src: http://dec2011.brainhoney.com/docs/COMPONENT_TeacherDashboard Brainhoney, teacher dashbaord

Is er meer, dan?

Van klassikaal naar zelfsturend en sociaal Onderwijsprincipes en leertheorieën Cognitivism Behaviorism (Social) constructivism Learning styles Competencies Transformative learning No theory…

Onderwijsvormen Klassiek Groepsonderwijs Individueel zelfsturend leren Afstandsonderwijs Praktijkonderwijs

Diversiteit in de rol van de docent Klassiek Lector Groepsonderwijs Tutor Individueel zelfsturend leren Advisor, mentor Afstandsonderwijs E-tutor, moderator Praktijkonderwijs Meester, rolmodel Informatiebehoefte

Verschillende manieren van monitoren en signaleren Individuele processen, zoals Leerdoelen Leerontwikkeling Metacognitieve vaardigheden Groepsprocessen, zoals Sociale netwerken Groepsinteracties (tekstanalyse)

Src: a) http://www. proactivereport Koulocheri et al (2013) http://www.kaganonline.com/free_articles/research_and_rationale/foster_social_competence_1p3.php

Src: http://startingat402.files.wordpress.com/2008/09/picture-2.png http://startingat402.files.wordpress.com/2008/11/picture-22.png project:connect http://hastac.org/blogs/lisadawley/2012/05/27/planet-stewards-it-started-few-what-ifs

Students’ interest in lecture Src: rivera-paleyo (2013), lak 2013, Raca (2013), Lak 2013. Students’ activity in class

Omgevingsfactoren Schaal: 30, 300, 3000 studenten? Contact versus afstand (ruimte, tijd) Onderwijscultuur ICT: kennis, beschikbaarheid Bepalend voor learning analytics

Casus Praktijkopleiding Monitoren & signaleren Individueel leren Praktijkopdrachten Deels op afstand 150 studenten Monitoren & signaleren individuele leerdoelen, voortgang

Casus Probleemgestuurd onderwijs op afstand Monitoren & signaleren Gebruik van virtual classroom Groepstaken: brainstormen, leerdoelen, nabespreken 60 groepen, 30 tutoren Monitoren & signaleren Groepsproces, leerdoelen, analyse groepsbijdrage

Casus Flip the classroom Monitoren & signaleren Studenten volgen colleges online thuis Discussion boards en chat Op de uni alleen werkcolleges Monitoren & signaleren Wie kijken welk college, welke stukken worden vaak opnieuw bekeken Wie stelt welke vragen

LA en onderwijsvernieuwing Belemmeringen voor vernieuwing Aantallen studenten Kosten van begeleiding Learning analytics maakt overstap naar nieuwe onderwijsvormen mogelijk Monitoring en signalering Adaptiviteit

Inzet van ICT in onderwijs Eigenlijk een voorwaarde voor LA Makkelijker en meer meten Tot aan muiskliks toe… Kun je / mag je wel bij data? Hoe verzamelen en combineren? Automatisch aanpassen?

Sociale media, cloud, … Gebruik van facebook, twitter, dropbox, evernote, etc. in onderwijs neemt toe Vaak buiten het zicht van de docent Klassieke LMS verdwijnt Kunnen we wel blijven meten? Ja, maar dan moeten we LA in het ontwerp van onderwijs en van ICT meenemen

LA en de DOCENT Learning Analytics! Evalueren Onderwijsontwerp Beoordelen Kennis overbrengen DOCENT Learning Analytics! Voortgang Meten Problemen herkennen Studenten Controleren Individueel Begeleiden Groepsproces sturen