Learning analytics: de docent Jeroen Donkers Maastricht University SURF SIG-LA
Aanname: de techniek is niet het probleem Src: http://celoteh-c-lo.blogspot.nl/2007/11/sorry_18.html
LA en de DOCENT Waar past LA? Evalueren Onderwijsontwerp Beoordelen Kennis overbrengen DOCENT Voortgang Meten Problemen herkennen Studenten Controleren Individueel Begeleiden Groepsproces sturen
Monitoren Gedrag Prestaties Studenten Controleren Voortgang Meten Bij één student, of een paar heb je alles wel in de gaten, maar bij een grote groep studenten? Studenten Controleren Voortgang Meten Problemen herkennen
Monitoren Activiteit Resultaten Communicatie Wie? Wat? Wanneer? Waar? Taken, toetsen Communicatie Al die gegevens die je zou kunnen laten verzamelen worden wel snel een onbegrijpelijke brei
Visualiseren Herkennen van trends Herkennen van patronen Herkennen van uitzonderingen Src: ezlearner.com
Dashboard, src: http://www.arbor-education.com/why_arbor.html
Dashboard: blackboad.com
Franse leger in russische campange 1812-1813 Omvang leger / locatie / richting / locatie op tijdstip / weersomstandigheden Charles Joseph Minard, 1869
Monitoren: discussie Wie bepaalt wat er gemeten wordt? De docent? De instelling? Het systeem? Wat wil je dat er gemeten wordt, en waarom?
Monitoren: discussie Heb je daar allemaal wel tijd voor als docent? Kan de computer dat niet overnemen en alleen waarschuwen als ik iets moet doen?
Signaleren Automatisch signaleren Stoplicht-metafoor
Src: Purdue university.
Signaleren Automatisch signaleren Signaal naar de student of niet? Stoplicht-metafoor Wie bepaalt de regels? Wat is het achterliggend model? Modellen leren uit data (data mining)? Wat moet je daarvoor meten? Signaal naar de student of niet?
Brainhoney, teacher dashbaord Src: http://dec2011.brainhoney.com/docs/COMPONENT_TeacherDashboard Brainhoney, teacher dashbaord
Is er meer, dan?
Van klassikaal naar zelfsturend en sociaal Onderwijsprincipes en leertheorieën Cognitivism Behaviorism (Social) constructivism Learning styles Competencies Transformative learning No theory…
Onderwijsvormen Klassiek Groepsonderwijs Individueel zelfsturend leren Afstandsonderwijs Praktijkonderwijs
Diversiteit in de rol van de docent Klassiek Lector Groepsonderwijs Tutor Individueel zelfsturend leren Advisor, mentor Afstandsonderwijs E-tutor, moderator Praktijkonderwijs Meester, rolmodel Informatiebehoefte
Verschillende manieren van monitoren en signaleren Individuele processen, zoals Leerdoelen Leerontwikkeling Metacognitieve vaardigheden Groepsprocessen, zoals Sociale netwerken Groepsinteracties (tekstanalyse)
Src: a) http://www. proactivereport Koulocheri et al (2013) http://www.kaganonline.com/free_articles/research_and_rationale/foster_social_competence_1p3.php
Src: http://startingat402.files.wordpress.com/2008/09/picture-2.png http://startingat402.files.wordpress.com/2008/11/picture-22.png project:connect http://hastac.org/blogs/lisadawley/2012/05/27/planet-stewards-it-started-few-what-ifs
Students’ interest in lecture Src: rivera-paleyo (2013), lak 2013, Raca (2013), Lak 2013. Students’ activity in class
Omgevingsfactoren Schaal: 30, 300, 3000 studenten? Contact versus afstand (ruimte, tijd) Onderwijscultuur ICT: kennis, beschikbaarheid Bepalend voor learning analytics
Casus Praktijkopleiding Monitoren & signaleren Individueel leren Praktijkopdrachten Deels op afstand 150 studenten Monitoren & signaleren individuele leerdoelen, voortgang
Casus Probleemgestuurd onderwijs op afstand Monitoren & signaleren Gebruik van virtual classroom Groepstaken: brainstormen, leerdoelen, nabespreken 60 groepen, 30 tutoren Monitoren & signaleren Groepsproces, leerdoelen, analyse groepsbijdrage
Casus Flip the classroom Monitoren & signaleren Studenten volgen colleges online thuis Discussion boards en chat Op de uni alleen werkcolleges Monitoren & signaleren Wie kijken welk college, welke stukken worden vaak opnieuw bekeken Wie stelt welke vragen
LA en onderwijsvernieuwing Belemmeringen voor vernieuwing Aantallen studenten Kosten van begeleiding Learning analytics maakt overstap naar nieuwe onderwijsvormen mogelijk Monitoring en signalering Adaptiviteit
Inzet van ICT in onderwijs Eigenlijk een voorwaarde voor LA Makkelijker en meer meten Tot aan muiskliks toe… Kun je / mag je wel bij data? Hoe verzamelen en combineren? Automatisch aanpassen?
Sociale media, cloud, … Gebruik van facebook, twitter, dropbox, evernote, etc. in onderwijs neemt toe Vaak buiten het zicht van de docent Klassieke LMS verdwijnt Kunnen we wel blijven meten? Ja, maar dan moeten we LA in het ontwerp van onderwijs en van ICT meenemen
LA en de DOCENT Learning Analytics! Evalueren Onderwijsontwerp Beoordelen Kennis overbrengen DOCENT Learning Analytics! Voortgang Meten Problemen herkennen Studenten Controleren Individueel Begeleiden Groepsproces sturen