SSL-studiedagen 24 - 25 februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Op stap naar secundair onderwijs
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
Het secundair onderwijs
V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
SSL-studiedagen februari 2011 Zijn er succesvolle richtingen in het S.O., en andere? Een antwoord vanuit de aanvankelijke postsecundaire loopbaan.
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Keuzevoorlichting klas 2 OPDC VMBO/HAVO
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
Visiedag VVKSO: Toekomst SO in kleuren
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het secundair onderwijs
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Opgave 47 a opp beeld = 8 · opp origineel dus k = √8. lengte vergroting = √8 · 15 ≈ 42,4 cm breedte vergroting = √8 · 10 ≈ 28,3 cm b opp beeld = 12 · opp.
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Verschillen tussen scholen en klassen
STEM & IW/STEM
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Eerste analyse gegevens havo 5.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Op stap naar het secundair onderwijs
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme

- Probleemstelling - Gegevens en methoden - Beschrijvende resultaten: rekruteringspatroon van richtingen - Verklarende resultaten: ‘invloed’ van variabelen - Besluit

Gegevens: LOSO-project Variabelen (naast SES, geslacht, …): B.Belangstelling 1e en 6e lj: O.I.I. - schalen: 1) Persoonlijk en sociaal dienstbetoon 2) Buitenhuisactiviteiten 3) Techniek 4) Handel 5) Kunst 6) Wetenschappen 7) Literatuur - belangstellingstypes: a. Verbaal type b. Manipulatief type c. Numeriek type A.Intelligentie 1e lj. GETLOV - - verbale intelligentie - numerieke intelligentie -ruimtelijk voorstellingsvermogen C.Intelligentie - Nederlands en wiskunde - absolute en relatieve scores

Studierichtingen -Latijn-wiskunde (ASO) -Latijn-moderne talen (ASO) -Economie-moderne talen (ASO) -Menswetenschappen (ASO) -Handel (TSO) -Electromechanica (TSO)

Methoden -beschrijving: gemiddelden per richting -verklaring: multinomiale logistische regressieanalyse ○leidt tot uitspraken zoals: ○er wordt vergeleken met een referentiecategorie, i.c.economie-moderne talen

Resultaten: 1) rekruteringspatroon A.Geslacht % jongens 18% Menswetenschappen (N= 158) 24,5% Handel (N=184) 28% Latijn-moderne talen (N=152) 30% Economie-moderne talen (N=355) 48,7% Latijn-wiskunde (N=263) 95,5% Electromechanica (N=67) B.SES (gemidd.) 6,2 Latijn-wiskunde 5,5 Latijn-moderne talen 4,8 Menswetenschappen 4,6 Economie-moderne talen 4,0 Electromechanica 3,9 Handel C.Algemene begaafdheid bijna gelijke hiërarchie als bij SES

Resultaten: 1) rekruteringspatroon D.Specifieke begaafdheid (absoluut) VerbaalSpatiaal Lat.-wisk. Lat.-mod.t. Econ.-mod.t. Electrom. Menswet. Econ.-mod.t. Handel Menswet. Electrom. Handel (grote verschillen) (kleine verschillen)

Resultaten: 1) rekruteringspatroon Studierichting n Num-ips Verb-ipsSpat-ips Latijn-wiskunde 2594,40 1,87 -6,27 Latijn-moderne talen 1500,02 4,89 -4,91 Economie-moderne talen ,24 2,23 -2,00 Menswetenschappen 1570,69 1,19 -1,88 Elektromechanica 652,62 -5,75 3,13 Handel ,56 0,38 0,18 E.Specifieke begaafdheid (ipsatief)

Resultaten: 1) rekruteringspatroon F.Toetsprestaties wiskunde & Nederlands -absolute scores: bekende hiërarchie b.v. ook voor Nederlands: lat.-wisk. > lat.-mod.talen -relatieve scores (wiskunde-Nederlands) in 6 e leerjaar: Latijn-mod.t. : -0,8 Latijn-wisk. : -0,4 Menswetensch. : -0,3 Econ.-mod.t. : -0,1 Handel : 0,3 Electrom. : 0,7

Resultaten: 1) rekruteringspatroon G.Belangstelling -De gemiddelde belangstellingsscores van alle leerlingen in de zes studierichtingen

Resultaten: 1) rekruteringspatroon -De vergelijking van de gemiddelde belangstellingsscores van de leerlingen in de verschillende studierichtingen in het eerste middelbaar

Resultaten: 1) rekruteringspatroon -De vergelijking van de gemiddelde belangstellingsscores van de leerlingen in de verschillende studierichtingen in het zesde middelbaar

Resultaten: 1) rekruteringspatroon -De gemiddelde belangstellingsscores van de leerlingen in elektromechanica

Resultaten: 1) rekruteringspatroon -De gemiddelde belangstellingsscores van de leerlingen in economie-moderne talen

Resultaten: 1) rekruteringspatroon -De gemiddelde belangstellingsscores van de leerlingen in handel

Resultaten: 1) rekruteringspatroon -De gemiddelde belangstellingsscores van de leerlingen in menswetenschappen

Resultaten: 1) rekruteringspatroon -De gemiddelde belangstellingsscores van de leerlingen in Latijn-moderne talen

Resultaten: 1) rekruteringspatroon -De gemiddelde belangstellingsscores van de leerlingen in Latijn-wiskunde

Resultaten: 2) verklarende waarde en significantie van de verschillen -de gebruikte analyse vergelijkt één of meer studierichtingen met een referentierichting -onze referentierichting: economie-moderne talen

In vergelijking met economie-moderne talen: 1.meer jongensmeer meisjes Electromechanica, Latijn-wisk. Menswet. 2.hogere SESlagere SES Lat.-wisk., Lat.-mod.talen Handel, Electromech. 3.meer numerieke intell.minder numer. intell. Lat.-wisk. Handel 4.meer verbale intell.minder verbale intell. Lat.-wisk., Lat.-mod.talen Handel, Electromech. 5.meer spatiale vaardighedenminder spatiale vaardigheden Lat.-wisk. Handel 6.hogere wiskundeprestaties 4 e lj.lagere wiskundeprestaties 4 e lj. Lat.-wisk., Lat.-mod.talen Handel 7.hogere prestaties voor Nederlands 4 e lj.lagere prestaties voor Nederlands 4 e lj. Lat.-wisk., Lat.-mod.talen Handel, Electromech. Resultaten: 2) verklarende waarde en significantie van de verschillen

Qua belangstelling in eerste jaar: in vergelijking met economie-moderne talen Schaal/typemeer minder -Handel handel menswet., electrom., Lat.-wisk. -Kunst electrom. -Literatuur Lat.-mod.talen electrom. -Persoonlijk en sociaal dienstbetoonmenswetensch. Lat.-wisk., electrom. -Techniek electromech. -Wetenschappen Lat.-wisk, electrom. handel -Manipulatief electromech. Lat.-wisk. -Numeriek Lat.-wisk. -Verbaal Lat.-mod.talen, electromech. menswet. Resultaten: 2) verklarende waarde en significantie van de verschillen

Qua belangstelling in zesde jaar: in vergelijking met economie-moderne talen Schaal/type meerminder -Handel handel Lat.-mod.talen, menswet., electrom., Lat.-wisk. -Kunst menswet., Lat.-mod.talen handel, Lat.-wisk., electrom. -Literatuur Lat.-mod.talen Lat.-wisk., handel, electrom. -Persoonlijk en sociaal dienstbetoon menswetensch. Lat.-wisk., electrom. -Techniek electromech., Lat.-wisk. -Wetenschappen Lat.-wisk, electrom.Lat.-mod.talen -Manipulatief electromech., menswet., Lat.-mod.talen -Numeriek handelLat.-mod.talen, menswet. -Verbaal menswet., Lat.-mod.talen handel, electromech. Resultaten: 2) verklarende waarde en significantie van de verschillen

Besluit -Wie kijkt naar individuele leerlingen ziet duidelijke aanwijzingen dat ons huidig S.O. erin slaagt leerlingen richtingen te laten kiezen die aansluiten bij hun talenten en belangstelling -Dit gaat en hangt samen met de invloed van SES en vooral van geslacht