Peter Van der Hallen Voorzitter Mireille Gillebeert VDAB Baan-brekend.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
situationeel leiderschap
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Maatschappelijk Aanbesteden
Stages en praktijkonderzoek in de sociale economie
VTB Technasium Vakcollege
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
prof. dr. Raoul Van Esbroeck
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
CBE: Centra voor Basiseducatie
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
proudly presents DE ARBEIDSMARKTREGISSEUR.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rookstopcursus voor jongeren
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Zorg nieuwe stijl.
1zorg-route.
Voorlichting Kellebeek College
Handelingsgericht werken
Handelingsgericht samenwerken
Kennisatelier Stage 23 april 2009
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Dossier Empowerment.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Voortijdig schoolverlaten
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Loopbaancompetenties
Het zorgcontinuüm.
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Vermaatschappelijking van zorg
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
Transcript van de presentatie:

Peter Van der Hallen Voorzitter Mireille Gillebeert VDAB Baan-brekend

Vragen voor deze workshop Wat zijn uitdagingen waar we als school, als ouder, leerling, CLB, welzijnswerker voor staan? Wat betekent dit voor het beleid van de school? Wat betekent dit voor de opdrachten van het CLB? Wat betekent dit voor de netwerking met welzijns- en gezondheidssector? Wat betekent dit voor andere schoolnabije ondersteuners? Zijn er kritische voorwaarden om dit te kunnen realiseren? Baan-brekend

Conferentie leerlingenbegeleiding Baanbrekend Conferentie leerlingenbegeleiding 23 maart 2009

arbeidsmarkt / knelpuntberoepen / kansengroepen / ongekwalificeerd / loopbaanperspectief / vraagbehoefte / certificering / sectoren / sociale economie / EVC … Afbakening EVOLUTIE ARBEIDSMARKT KNELPUNTEN (TECHNIEK/BEROEP) TALENTEN EN KANSEN

Toekomst?

NU: DE COGNITIE ketenzorg leren kiezen netwerkorganisaties allianties welke principes? ketenzorg leren kiezen netwerkorganisaties allianties

NU: DE COGNITIE (2) het model? klassiek: 3 niveaus talentcoalities doelgericht beleid data- en volgsysteem appreciative inquiry stakeholdersmanagement loopbaancompetenties verwijssysteem ………………………………………….

NU: DE COGNITIE (3) effecten? knelpunten loopbaanmiserie kansen verlies aan talent

SLEUTELWOORDEN Loopbaancompetenties Positief kiezen Werkplekleren Rolmodellen Dialoog Erkenning van competenties Laagdrempelig, uitnodigend, uitdagend, geruststellend … A L L E S T A K E H O L D E R S

…leerplichtmanagers… SAMEN …werktijdmanagers… …leerplichtmanagers… …kansenmanagers… …crisismanagers… …rechtenmanagers…

SAMEN = 1 SYNERGIE

“WE ZIJN GOED BEZIG” TALENTENCOALITIES waarin: bedrijfsHRM promotieperspectief zij-instromers remediëring in ruime zin uitval-uitkomst Onderwijs kwalificeert VDAB remedieert naar arbeidsmarkt Werkgever genereert ontwikkelkansen en –perspectieven Levensproblemen krijgen een plaats

Vraag 1: omgevingsanalyse welke elementen ontbreken of kloppen niet Globaal voor kiezen: Baan-brekend Verkeerd kiezen heeft een zeer grote negatieve impact op de onderwijsloopbaan en op de levensloopbaan. De leerlingen en hun ouders krijgen veel informatie over studiekeuze maar missen referentiekaders voor rationele keuzes. Ze zien door de bomen het bos niet meer. Kiezen is veel breder dan enkel de keuze voor een studierichting of een beroep. Het slaat ook op levenskeuzes zoals maatschappelijk engagement, de uitbouw van een privé-leven, persoonlijke ontwikkeling.

Vraag 1: omgevingsanalyse welke elementen ontbreken of kloppen niet Baan-brekend Kiezen begint in de kleuterklas en loopt levenslang door. Kiezen beperkt zich niet tot enkele grote “keuzemomenten” zoals de overgang naar het secundair of het hoger onderwijs. Er moeten meer positieve ontwikkelingskansen zijn voor leerlingen voor wie het leer- of ontwikkelingsproces haperingen vertoont.

Vraag 1: omgevingsanalyse welke elementen ontbreken of kloppen niet Specifiek voor beroepsgericht onderwijs: Baan-brekend Leerlingenbegeleiding in beroepsgerichte sectoren van het onderwijs is breder dan keuzebegeleiding Leerlingenbegeleiding in het beroepsgericht onderwijs betekent meer leerlingen stimuleren om gekwalificeerd uit te stromen. Leerlingenbegeleiding in het beroepsgericht onderwijs moet inspelen op de maatschappelijke kwetsbaarheid van sommige leerlingen

Vraag 2: Wat betekent dit voor het schoolbeleid? (1) Leerlingenbegeleiding op school moet een onderdeel zijn van een globaal kwalificatiebeleid. Jongeren moeten zoveel mogelijk gekwalificeerd hun volwassen leven beginnen. Keuzebegeleiding is eigenlijk (leer)trajectbegeleiding. Keuzebegeleiding en leertrajectbegeleiding horen samen. Keuzebegeleiding is ook steeds een begeleiding van keuzeprocessen van ouders. De impact van ouders is doorslaggevend bij keuzeprocessen. Goed kiezen maakt deel uit van de (gewone) programma’s. Het is niet goed dat te beperken tot enkele “informatiebeurzen”. Baan-brekend

Vraag 2: Wat betekent dit voor het schoolbeleid? (2) De school moet keuze- en (leer)trajectbegeleiding integreren in de hele pedagogische en didactische aanpak. Vooral een veel bredere manier van evalueren van leerlingen is van doorslaggevend belang. Studiekeuzebegeleiding / studietrajectbegeleiding op school veronderstelt inbedding in een globaal beleid voor leerlingenbegeleiding. Leerlingenbegeleiding op school moet geprofessionaliseerd worden. Andere hefbomen? Baan-brekend

Vraag 3: Wat betekent dit voor het CLB? (1) De CLB’s moeten de scholen sterker ondersteunen om de keuze- en (leer)trajectbegeleiding professioneel aan te pakken. Ieder CLB moet beschikken over een helicopterperspectief van het hele onderwijsveld in al zijn complexiteit en de keuzes die leerlingen en ouders daarin kunnen maken. Het CLB moet de rol van “informatiebemiddelaar” over het leerlingendossier sterker opnemen. Informatie over de leertrajecten van een leerling moet sterker kunnen doorstromen naar de verantwoordelijken voor studiekeuze en (leer)trajectbegeleiding en naar de ouders. Een goed elektronisch systeem voor leerlingendossiers (zoals het gezondheids- en welzijnsinformatieplatform) kan een oplossing bieden. Baan-brekend

Vraag 3: Wat betekent dit voor het CLB? (2) Elk CLB moet een specifieke deskundigheid bezitten inzake beroepsgerichte keuzes én begeleiding van trajecten in beroepsgericht onderwijs. De CLB-medewerker moet aanwezig kunnen zijn als de klassenraad cruciale beslissingen neemt over de leertrajecten van leerlingen. De afsprakennota en de bijzondere bepalingen worden veel te weinig benut om een afstemming te bereiken tussen het beleid van de school en het CLB-beleid. Andere hefbomen ? Baan-brekend

Vraag 4: Wat betekent dit voor de samenwerking met een breder netwerk? De overheid moet een driepartijensamenwerking stimuleren op een lokaal / regionaal niveau de onderwijssector (school, CLB) tussen de associaties HO en de consortia volwassenenonderwijs VDAB, sociaal-economische sectoren Baan-brekend

Vraag 5: Samenwerking met andere schoolnabije ondersteuners (pedagogische begeleidingsdienst) Er is een te grote overlapping in de ondersteuningopdracht van de pedagogische begeleidingsdienst enerzijds en het CLB anderzijds. De ondersteuning door de pedagogische begeleidingsdienst neemt af naarmate er meer specifieke en individuele ondersteuning voor een leerling nodig is. Het CLB ondersteunt de initiatieven die gericht zijn op een individuele leerling; de pedagogische begeleidingsdienst ondersteunt het zorgkrachtig beleid in de school. Baan-brekend

Vraag 6: Kritische voorwaarden Er is een sterkere beleidsafstemming nodig inzake versterking van keuzebegeleiding en leertrajectbegeleiding. Er zijn nu te veel initiatieven die elkaar overlappen en die elkaar soms tegenwerken of waarvan de samenhang niet duidelijk is. Baan-brekend