Meisjes en Technisch Ontwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
Welkom in klas VP Mentoren:
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Keuzevoorlichting klas 2 OPDC VMBO/HAVO
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Presentatie BètaMentality
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Voorlichting keuzes klas 2
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Noortje Jansen 15 April 2010 VMBO Expert Meeting.
Welkom.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Welkom !.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Het (nieuwe) betavak NLT
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Verschil in beroepsperspectieven Cocky Booy 15 april 2010 Expertmeeting voor VMBO-Ambitiescholen.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Studiekeuzes van uw kind
GRAAF HUYN COLLEGE.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Met wie ben je in gesprek geweest? Wat heb jij zelf in je rol gedaan?
Voorlichtingsavond MAVO 3
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Het is vandaag Girlsday! Speciale dag voor meisjes over bètawetenschappen, techniek en ICT!
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
Het is vandaag Girlsday!
Studiekeuzes van uw kind
Training docenten in Hoger Onderwijs
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Het is vandaag Girlsday!
aantrekkingskracht van informatica
Het is vandaag Girlsday!
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Studiekeuzes van uw kind
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Technasium op het GRC.
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Meisjes en Technisch Ontwerpen Remke Klapwijk Wetenschapsknooppunt Delft Cristien van Dijk VHTO Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek

Even voorstellen Meer meisjes en vrouwen interesseren voor een opleiding en baan in bèta/techniek/ict Samen met partners in onderwijs, bedrijfsleven, overheid Activiteiten voor meisjes op havo en vwo: o.a. Girlsday, speeddaten met rolmodellen, gastlessen, keuzeversterkingstrajecten

Programma Meisjes en de keuze voor bèta/techniek Wat houdt meisjes tegen? Wie heb je voor je? Aantrekkelijk onderwijs ook voor meisjes Toepassen op technisch ontwerpen ‘Designed for kids’

4 vwo-leerlingen verdeeld over de profielen 2011/2012 Bron: Platform Bèta Techniek Meisjes 21.997 Jongens 19.902

4 havo-leerlingen verdeeld over de profielen 2011-2012 Bron: Platform Bèta Techniek Meisjes 29.259 Jongens 28.788

Doorstroom naar bètatechnische vervolgopleiding HO 10-11 (cluster 1&2) Bron: ResearchNed Havo Vwo Jongens N-profiel 68 % Meisjes 23 % 40 %

Percentage vrouwelijke studenten in bèta/technische opleidingen in het HO (science, math, computing) in 2010 ISCED 5-6, bron: Eurostat Roemenië 53% Italië 52% Portugal 46% VS 43% Zweden 42% Finland 39% Ierland 38% IJsland EU (27) GB 37% Frankrijk 36% Duitsland Spanje 34% Denemarken 33% Zwitserland 32% België 29% Japan 25% Nederland 20%

Belang keuze meisjes bèta/techniek Iedereen kan zijn/haar talent ontplooien (ook meisjes met talent voor bèta/techniek; gemiddeld 3 à 4 per klas van 25 ll benutten hun bèta talent niet) Nederland heeft veel bèta/technisch geschoolde mensen nodig (4 op de 10)

Wat houdt meisjes tegen? Beroepsbeeld Beperkt/negatief beeld van bèta/technische vervolgopleidingen en bijbehorende beroepen. Gebrek aan vrouwelijke rolmodellen. Zelfbeeld Gebrek aan zelfvertrouwen in technische vaardigheden en exacte vakken. Omgeving Weinig stimulans van de omgeving bij de keuze voor techniek. (o.a. ouders en leeftijdsgenoten)

(On)bekendheid Meisjes hebben nauwelijks vrouwelijke rolmodellen op het gebied van bèta/techniek Meisjes hebben geen (goed) beeld van de (breedte aan) opleidingen, beroepen en functies in bèta/techniek Bron: VHTO, 2008 onbekend maakt onbemind (geen brede oriëntatie) beeld komt niet overeen met de gewenste toekomstige identiteiten (“Attainment value”) Bron: Eccles, 2012 Attainment value The extent to which the activity fulfills the most central component of one’s identities and values. Most people have different identities (which different priorities). As you grow up you develop different identities. You want to be in a carrier that illustrates the person that you want to be. For example: If you want to help others, than you are drawn to careers where you are likely to help others. If an individual believes that an engineer is someone that helps people, than it fits with her/his expectations. (A critical compound of opting in or out.) But if the person has an image of an engineer as someone who’s only ‘being technical’ all the time the perspective doesn’t fit. So we have to change their (=girls) view of what engineers do (let girls see that engineers do work with people and that you can help people being an engineer.)

Speeddaten met rolmodellen

Wat houdt meisjes tegen? Beroepsbeeld Beperkt/negatief beeld van bèta/technische vervolgopleidingen en bijbehorende beroepen. Gebrek aan vrouwelijke rolmodellen. Zelfbeeld Gebrek aan zelfvertrouwen in technische vaardigheden en exacte vakken. Omgeving Weinig stimulans van de omgeving bij de keuze voor techniek. (o.a. ouders en leeftijdsgenoten)

Verschillen tussen meisjes en jongens wat betreft rekenen en wiskunde Groep 6 (TIMSS-2007, december 2008) Nederlandse jongens zijn beter in rekenen dan Nederlandse meisjes, hoewel het verschil klein is Meisjes hebben veel minder vertrouwen in hun rekenvaardigheden dan jongens Leerjaar 2 (TIMSS-2003, 2004 ) Er zijn geen verschillen in de wiskundescores tussen meisjes en jongens in Nederland Wel hebben meisjes minder zelfvertrouwen in hun wiskundevaardigheden dan jongens

Verschillen tussen 15-jarige jongens en meisjes in wiskundescores OESO-2003, 2004 “extreem laag zelfbeeld van Nederlandse meisjes”

Wat houdt meisjes tegen? Beroepsbeeld Beperkt/negatief beeld van bèta/technische vervolgopleidingen en bijbehorende beroepen. Gebrek aan vrouwelijke rolmodellen. Zelfbeeld Gebrek aan zelfvertrouwen in technische vaardigheden en exacte vakken. Omgeving Weinig stimulans van de omgeving bij de keuze voor techniek. (o.a. ouders en leeftijdsgenoten)

De werkvoorbereider (m/v) Iedereen kent wel een grote bouwplaats met een keet, waarin de werkvoorbereider werkt. Vanuit deze keet wordt ervoor gezorgd dat al het werk op de bouwplaats soepel verloopt. Een werkvoorbereider is een echte regelaar en zorgt er bijvoorbeeld voor dat iedereen op tijd met de juiste spullen aan de slag kan. En dat alles gebeurd binnen de geplande financiële middelen.

De werkvoorbereider (m/v) Marieke

Impliciete Associatie Test https://implicit. harvard 34 naties wereldwijd onderzocht de meest sterke associaties tussen vrouwelijk/alpha en mannelijk/bèta zijn gevonden in Tunesië, gevolgd door Nederland Bron: Nosek et al, 2009

Welk(e) profiel(en) heeft de school/hebben je ouders afgeraden Welk(e) profiel(en) heeft de school/hebben je ouders afgeraden? (bron Annemarie van Langen, 2009) Meisjes wordt vaker een N-profiel afgeraden dan jongens Hoogpresterende meisjes wordt vaker een NT profiel afgeraden dan hoogpresterende jongens (hoogpresteerders zijn havo-leerlingen met een gemiddeld cijfer hoger dan 7,0 en vwo-leerlingen met een gemiddeld cijfer hoger dan 7,5 voor wi, sk, na) Dit sekseverschil wordt gemaakt door zowel de ouders als de school

Wie heb je voor je? Concrete bèta Carrière bèta Wat kun je maken? Praktisch ingesteld Nieuwsgierig Excursies, proefjes Carrière bèta Wat kun je bereiken? Theoretisch ingesteld Statusgericht Bedrijvencontactdagen Mensgerichte generalist Wat kun je betekenen? Maatschappelijk betrokken Debatten, brede studies Non bèta Wat betekent techniek voor mij? Hekel aan exacte vakken Techniek is geen optie Linken aan persoonlijke hobby’s Bron: www.betamentality.nl

Meisjes in bètamentality meisjes jongens Non bèta’s 20% 7% Carrière bèta’s 26% 30% Concrete bèta’s 25% 38% Mensgerichte generalisten 29% Bron: www.betamentality.nl

Houding docenten en mentoren Dezelfde verwachtingen van j/m Dezelfde stimulering en advisering van j/m Kennis van mogelijke knelpunten (uitzonderingspositie, zelfbeeld, minder voorkennis en ervaring) Betrek de ouders zo veel mogelijk

Aantrekkelijke opdrachten Inhoud van de opdracht sluit aan bij de leefwereld van jongeren: meisjes én jongens (real life opdrachten) Orientatie op de beroepspraktijk en vermeld ook de maatschappelijke relevantie, samenwerkingsverbanden en financiele/status aspecten hiervan Raakvlakken met andere vakken (biologie, economie, kunst, geschiedenis) Alle geschetste beelden zijn genderneutraal (bijv. plaatjes, gastsprekers) (Ontwerpcirkel toepassen (ontwerpen (creativiteit!), voorbereiden, maken, gebruiken))

Aantrekkelijke werkvormen Actieve werkvormen, zelf ontdekken Variatie in werkvormen Samenwerken in groepjes let daarbij op de grootte en samenstelling van de groepjes Rolwisselingen binnen de groep (in de les doet iedereen dezelfde ervaring op) Gastlessen door een vakvrouw Op bezoek in een bedrijf waar vrouwen in de techniek werken

Bedankt voor uw aandacht! Meisjes en de keuze voor bètatechniek www.vhto.nl