Zelfredzaam Actief Preventie Project. Van waar ? Ontstaan vanuit het vormingsluik van ADAM, R&W startend. Reactie op signalen van het Jeugdparket en een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Vrijwilligers vóór ouderen, tegen sociaal onrecht
Mantelzorgpremie Roeselare Infomoment
Stand van zaken.  Nieuwe woningen Minister De Taeyelaan en de woningen op de Kafhoek.  Werkgroep ging van start  Onderzoek van vraag en aanbod woonondersteuning:
Het Antwerps netwerk uitvalpreventie en opvang
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Van visie naar actie.
CBE: Centra voor Basiseducatie
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
TO-oproep en projectfiche  Agendapunten  Oproep  Aanvraagformulier Concept/uitgangspunten Concrete punten vh formulier  Beoordeling  Vragen.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Intensieve begeleiding voor kinderen/jongeren van 9 – 18 jaar
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
plaats datum naam trainer
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
De gezonde school en genotmiddelen
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Rots & Water Marien Lokerse.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Internationalisering/ELOS Wiringherlant 2e klassen VMBO.
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
ROTS EN WATER VOORLICHTING De Leilinde REUSEL Ruben Keulers Vakleerkracht l.o. Rots en Water trainer.
Omgaan met racisme voor jeugdwerkers Congres Uit De Marge.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
1 DE KEMPEN. 2 Woonbegeleiding Olen Samenwerking: OCMW & CAW & SHVM.
Schoolopbouwwerk Menen
Dienst Wonen - Stad Gent
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Rots en Water Rots Weet wie je bent Weet wat je wilt Weet wat je doet
WELKOM.
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Actieve Verbinding Netwerkmoment 26 februari 2019
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Zelfredzaam Actief Preventie Project

Van waar ? Ontstaan vanuit het vormingsluik van ADAM, R&W startend. Reactie op signalen van het Jeugdparket en een aantal partnerorganisaties van CAW Metropool, dat een gelijkaardig aanbod in een vrijwillig kader niet bestaat.

Na overleg met Integrale Veiligheid bleek dat de nood aan een vrijwillig, open aanbod voor jongeren over agressieregulering en het verhogen van de weerbaarheid werd aangevoeld. In augustus 2008 werd het project opgestart naar een beperkt aantal verwijzers met financiering van Integrale Veiligheid van de Stad Antwerpen (Jeugdparket, Doelgroepregie en partnerorganisaties CAW Metropool).

Na positieve evaluatie van de eerste proefperiode werd het project verlengd voor 2009, waarin het stapsgewijs wordt opengesteld naar andere verwijzers (CLB’s, Slachtofferhulp, …). 2010: in volle ontwikkeling en verzelfstandiging wordt voorbereid

Doelgroep Jongeren tussen 12 en 25 jaar, die nood hebben aan het werken rond weerbaarheid en zelfbeheersing; die of wonen in de Stad Antwerpen, of er naar school gaan; en op vrijwillige basis doorverwezen worden in het kader van een begeleidingstraject;

of jongeren die een MOF pleegden, niet gevorderd werden voor de Jeugdrechter, en op voorstel van het Jeugdparket vrijwillig willen deelnemen.

Doelstellingen meer zelfvertrouwen, zelfkennis, en zelfbeheersing; beter contact maken met anderen; eigen grenzen en die van anderen leren kennen en kunnen aangeven;

bewuster omgaan met lichaamstaal; weerbaarder worden tegen groepsdruk; leren omgaan met macht, kracht en onmacht; ontdekken en ontwikkelen van eigen kwaliteiten.

Methodiek We gebruiken een actieve vorming om de jongeren, vanuit hun betrokkenheid te stimuleren tot het verwerven van kennis, houding en vaardigheden. Concreet bestaat het aanbod uit het rots- en waterprogramma .

Que ? Rots –Fysiek: stevig staan – blok – kasteel – eigen kracht –Mentaal: afsluiten – interne focus –Sociaal: eigen waarden verdedigen – opkomen eigen ideen – weinig beinvloeding Water –Fysiek : stevig staan – kracht van de andere gebruiken –Mentaal: open mind – verandering - beweging –Sociaal: (h)echte communicatie – win/win -

psychofysieke didactiek aka chinees ? –start vanuit vanuit een fysieke invalshoek –Fysiek aanvoelen vertalen naar mentaal en sociaal niveau. –Het programma is zeer fysiek en wordt ondersteund d.m.v. korte groepsgesprekken, waarin ruimte is voor zelfreflectie.

Rots en water Zelfbeheersing Zelfreflectie Zelfvertrouwen Seksespecifiek –Jongens en meisjes kampen met de zelfde problemen maar gaan er anders mee om Jongens externaliseren Meisjes internaliseren

Methodiek (2) Spiritualiteit Innerlijk kompas Communicatie Assertiviteit Veiligheid ZelfbeheersingZelfreflectie Zelfvertrouwen

Concreet actieve ervaringsgerichte methodiek actieve infomomenten voor verwijzers. correct en concreet beeld te krijgen van de training Weet waar je naar ‘doorverwijst’…

Procedure Jongeren worden aangemeld per of per fax; We organiseren een kennismakings- gesprek met de jongere (en de ouders bij -18jarigen), en eventueel de verwijzer; Indien de jongere wenst deel te nemen tekenen we een samenwerkingsovereen- komst;

De jongere en de verwijzer worden per brief geïnformeerd over de start van de vorming. De jongere krijgt voor de start nog een telefonische herinnering; De jongere doorloopt de training van 16 uren (8 x 2u, gespreid over 4 tot 8 weken); Aan het einde van het traject volgt - indien afgesproken - een eindgesprek (eventueel met ouders en verwijzer); De jongere ontvangt een attest van deelname.

Wie weet wat ? Info… Verwijzer meldt aan Bevestiging uitnodiging Jongere traint mee Jongere onderbreekt de training Jongere doorloopt het volledige traject Jongere traint niet mee Info mail naar verwijzer

CIJFERS Jongens: 180 Meisjes: 93

CIJFERS Positief afgerond:71 Training niet opgestart: 76 Training onderbroken: 40 Volgen momenteel training: 17 Komen op kennismakingsgesprek: 29