Over rekentoetsen gesproken…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Integraal onderwijs met ict
Presentatie Procedure naar het VO
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2013.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Drieslag functioneel rekenen
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in beweging!
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Rekenen en Rekenproblemen
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
29 januari 2013 Welkom. Programma 1.Tijdpad keuze havo/vwo/vmbo 2.Overgangsnormen 3.Verschil Havo/vwo en vervolgmogelijkheden 4.Hoe begeleid ik mijn kind?
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Rekenen en Rekenproblemen
Over rekenen gesproken
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
De 10e editie havo-vwo OB.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Rekenbeleid
Interpreteren van data
Welkom in klas VQ Mentoren:
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Studiekeuzes van uw kind
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
. Rekenen.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Het Voortgezet Onderwijs
Een prachtige kans voor uw kinderen
Informatieavond voortgezet onderwijs September
GROEP 8.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Transcript van de presentatie:

Over rekentoetsen gesproken… Een natte spons weegt 1 kilo. Dit gewicht bestaat voor 99% uit water. Knijp de spons zodanig uit dat het gewicht nog maar voor 98% uit water bestaat. Hoeveel gram weegt hij nu?

Rekenbeleid bij U op school: eerst denken dan doen Rekenbeleid bij U op school: eerst denken dan doen! 1 februari 2011 Peter van Wijk

Programma Wat doet uw school aan het onderhouden van de rekenvaardigheid van leerlingen? Is het een onderdeel van de reguliere wiskundeles? Zijn er aparte rekenlessen? Sluit het (reken)onderwijs aan op wat er in het primair onderwijs gebeurt? Heeft uw school een speciaal rekentraject voor leerlingen die naar de pabo willen? Is er verschil in aanpak van vmbo en havo/vwo?

Waarom wil jij eigenlijk iets aan rekenen gaan doen? Overleg in groepjes van 3-en.

Redenen die genoemd worden We krijgen ca. 56 euro per leerling per jaar. We gaan ze beter toerusten voor rekenen in de vakken van het VO. Rekentoets VO Het kan efficiënter Leerlingen willen ook We gaan alsnog doen wat al 15 jaar niet meer gedaan wordt op de basisschool. De schoolleiding draagt het ons op. We willen leerlingen toerusten voor de kwantitatieve kant van de wereld om ons heen. Vroeger leerden ze dat wel en dat willen we terug. 5

Kwaliteiten Realistisch Rekenen Vervormingen Het gaat om meer dan alleen oefenen Oefenen is niet meer belangrijk Contexten zijn belangrijk om verbinding te leggen met de wereld om je heen Alles moet in contexten. Contexten zijn talige omschrijvingen in het boek. Gebruik maken van verschillende oplossingsstrategieën van leerlingen is belangrijk. Leerlingen steeds allerlei oplossingsstrategieën aanreiken. Inzicht in de rekenbewerking is belangrijk. Als je een som snapt hoef je niet meer te oefenen. De rekenmachine moet goed worden ingezet: wanneer wel, wanneer niet, kritisch op de uitkomsten. Je hoeft niet meer te rekenen, want je hebt toch een rekenmachine. Alle schoolboeken zijn inmiddels op realistische leest geschoeid. Het boek is heilig. Alles moet gedaan. Geen tijd voor zaken naast het boek. Verbinding met de werkelijkheid maakt het voor leerlingen leuker en betekenisvoller. Het moet altijd leuk en het mag nooit moeilijk. Kolomsgewijs rekenen blijft dicht bij het denken van het kind, is voor vele kinderen een mooi eindpunt, maar voor veel andere kinderen een mooie opstap naar meer formeel rekenen. Het standaardalgoritme mag aan geen enkele leerling meer onderwezen worden, want die deugen niet. Kinderen verschillen in denken en in oplossen en in tempo. Het is goed daar rekening mee te houden. Rekenles is individueel werken uit het boek. Alle kinderen moeten adequaat toegerust worden voor de kwantitatieve kant van de wereld om ons heen. Alle kinderen moeten het gehele programma door, ook als ze in groep 7 en 8 daar niets van bijleren. 6

Je moet nadenken over: Wiskunde Alle leerlingen Opsporen deficiënties Functioneel niveau Overgang PO-VO Kale sommen Apart rekenuur Schoolbreed RT voor een klein aantal leerlingen Aansluiten bij groei van leerlingen Streef niveau Overgang VO-HO Contextsommen Geïntegreerd

Wat zie je op dit moment op scholen? Paniek Aanschaffen van rekenboekjes Beleidsarm invoeren Weten niet goed wat er op de basisschool gebeurt Snappen de referentieniveaus niet Toeschuiven naar wiskundesectie

Regelgeving 9

We gaan de leerlingen toetsen. Waarom? Waarop? Hiaten opsporen Nulmeting Selecteren Diagnosticeren Dyscalculie 1F, 2F, 3F-toets PISA 11

Kunnen leerlingen dit? ABC-toets: brugklas 2F-toets: eind havo 3, vwo3, vmbo 4 3F-toets: eind havo 5, CM-profiel

Rekentoets Voortgezet onderwijs Rekentoets in schooljaar 2013-2014 onderdeel van het eindexamen Moment? Zak/slaagregeling? Rekenmachine? Onderdeel van wiskunde?

15

De rekenposters Waarom rekenposters? Snappen we de posters?

Waar kom je rekenen tegen? Bij allerlei vakken Wie gaat rekenen aanpakken op school? Eigenaarschap Rekenbeleid

Rekenposters Geef de opdrachten een plek op de posters

Vanuit OCW Kerndoelen Examenprogramma’s Referentieniveaus rekenen: 1F, 2F, 3F

Hoe organiseer je het? Model 1 Model 2 Model 3 Model 4 Periode 1 Rekentoets afnemen bij wiskunde Remediërend Kleine groep verplicht Model 2 Rekentoets Afnemen bij wiskunde, extra uur Extra uur Model 3 Extra aandacht bij mentoraat Extra aandacht bij wiskunde Extra aandacht bij aardrijkskunde Extra aandacht bij biologie Model 4 Advies Vrijwillig

Hoe pak je rekenen aan: Drieslag rekenen rekenen aanleren in de les met een docent die ook met de leerlingen in gesprek gaat over het rekenen. rekenen gebruiken en toepassen in andere vakken (dan wiskunde), in beroepsvakken en/of in projecten en thema’s. (individuele) oefening; oefenen op papier, computer of individuele ondersteuning

Rekenbeleid Waarom? de aanleiding Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed Wat gebeurt al op school? rekenen in kaart brengen Wat ga je inzetten? materialen, ook ict Doelgroepen, ook rekenzwakke leerlingen Rekenbeleid Aansluiting: Instroom, doorstroom, uitstroom Hoe meet je?, visie, toetsen, welke en waarom Wie gaat het betalen taakuren, extra geld (57) Visie en concepten? past aanpak bij de school Plaats binnen school? steun directie, langdurig Een plan

Wat hebben we geleerd (1): Geef rekenen een plek binnen de school: Steun van de directie Leidend groepje docenten Langdurig traject Breng in kaart wat school en docenten vinden van rekenen; Visie, concepten, wat weet je Past het binnen de schoolvisie Breng rekenkennis en rekengroei in kaart: toetsen, diagnostisch

Wat hebben we geleerd (2): Verzamel, organiseer (en/of ontwikkel) materiaal Meet instroom en uitstroom Organiseer contact met PO en HO Doe rekenen schoolbreed, dus niet alleen als apart vak of bij wiskunde, ook bij andere vakken Geef niet alleen les in rekenen maar over rekenen

Samengevat, tips Waar staat U? Waar staat uw school? Hoe? Eerst nadenken en dan organiseren Eerst visie bepalen en dan beslissen / aanschaffen Waar staat U? Waar staat uw school?

Stappenplan 1 Aanleiding rekenbeleid op zetten: Kwaliteitskaarten Inspectie Intern Trouw/Elsevier PR

Stappenplan 2 Eerst: denken dan doen!! Dan: werkgroep wiskunde of schoolbreed? Visie op rekenen Geld: kwaliteitsslag taal en rekenen (gem. 57 euro per leerling)

Stappenplan 3 Wat is het verschil tussen rekenen en wiskunde? Zie: IJking referentiekader rekenen wiskunde: http://www.taalenrekenen.nl/referentiekader/rel_doc/ijking/

Stappenplan 4, visie Op welke manieren kun je aankijken tegen rekenen? Gaat het om rekenen in de vakken of om rekenen als vak? Gaat het om groei of gaat het om deficiënties opsporen? Gaat het om bijhouden en onderhouden of gaat het om toetsen? Ga je uit van steeds één rekenstrategie of zijn meerdere strategieën ook mogelijk? Heb je inzicht in rekendidactiek en welke didactische aanpak ga je hanteren? Vind jij dat binnen de wiskundeles en binnen andere vakken die een beroep doen op rekenvaardigheden op dezelfde manier tegen rekenen aangekeken moet worden? Ben je goed op de hoogte van hoe leerlingen binnenkomen of wil je juist een nieuwe start maken?

Stappenplan 5, toetsen Instaptoetsen PO-VO klas 1 Mieke van Groenestijn, Hogeschool Utrecht Cito-toetsen, 1F, 2F, 3F DLE toetsen Methode gebonden toetsen rondom rekenen Eigen gemaakte toets Voortgangstoetsen Eindtoets (examens) Doel van de toets: Beoordelen (cijfer), Evalueren (je kijkt naar je onderwijs),Diagnose (voor de docent/leerling)

Stappenplan 6 PO-VO overleg: Samenkomen met toeleverende scholen. Basisstrategieën! VO-HO: Contacten met vervolgopleidingen in de buurt Steun van de directie Langdurig traject in de hele school Breng in kaart de visie over rekenen en hoe sluit die aan op de schoolvisie.

Stappenplan 7 Materiaal: Methoderekenboeken Eigengemaakt materiaal www.math4all.nl www.fi.uu.nl/experimenteel/rekenvoort/ www.rekenweb.nl www.sageproject.nl www.gecijferd.nl http://web.science.uu.nl/wwwcdb/subw/salvo/lesmateriaal/default.php Methoderekenboeken Eigengemaakt materiaal

Vragen P.vanwijk@aps.nl