Duurzaam Ondernemen Een oriënterend gesprek over Duurzaam Ondernemen met de heren Hoogwout en Westgeest Datum: 18 juni 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Ontwikkelingsimpact bij FMO Nanno Kleiterp – CEO van FMO, de Nederlandse Ontwikkelingsbank 13 december 2010.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
HoekscheWaardDuurzaam
College 5 Ethiek en business.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
COMPETENTIEONTWIKKELING
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
strategie als een proces
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
MAATSCHAPPELIJK BETROKKEN ONDERNEMEN ? powered by
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en public relations
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
Schitterende Organisaties®
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
© de vries business consultancy, 2008
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
College 4 Bedrijfscodes.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
College 1 Hoofdstuk 1 MVO. DAG PROGRAMMA DOELSTELLING MINOR MVO Hoe ziet het programma eruit? Kennis maken - groepsindeling Congres MVO HOE? ZO!
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
een nieuwe LEADER periode
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Welkom 2012: het jaar van de grote verwarring?. Doel: - Ambitieuze / resultaatgerichte ondernemers - Onderwerpen verschillende invalshoeken - Interactie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Welkom bij PPO glastuinbouw Startbijeenkomst hulpmiddelen ondernemerschap 8 juni 2004 Peter Vermeulen, Simone van Woerden.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Duurzaam ondernemen.
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Cursus Interne auditor
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Transcript van de presentatie:

Duurzaam Ondernemen Een oriënterend gesprek over Duurzaam Ondernemen met de heren Hoogwout en Westgeest Datum: 18 juni 2008

Wat is het ... ? Bruntlandt (1978): Voldoen aan de behoeften van huidige generaties zonder de mogelijkheden teniet te doen van komende generaties om ook in hun behoeften te voorzien... Duurzaam of Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) worden in Nederland vaak als synoniemen gebruikt. Men verstaat hieronder zodanig ondernemen dat de aandacht voor het milieu, sociaal-ethische kwesties en winst in balans is en afgestemd is op de verwachtingen van de stakeholders van de onderneming. Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat over je producten en diensten, je normen en waarden en de duurzaamheid van de eigen bedrijfsvoering. In het Engels wordt duurzaam ondernemen "Corporate (Social) Responsibility (CSR)" genoemd of ook wel "Sustainable enterpreneurship" of aangeduid met de term "Sustainability”. "Corporate social responsibility is the continuing commitment by business to behave ethically and contribute to economic development while improving the quality of life of the workforce and their families as well as of the local community and society at large”

3 P’s Arbo Gelijke behandeling Gedragscodes People Planet Profit Arbo Gelijke behandeling Gedragscodes Sponsoring, Winstbestemming Uitbesteding Liberalisering Ketenaansprakelijkheid Reputatiemanagement Cradle to Cradle Milieuzorgsystemen Life Cycle Analysis Carbon Footprint Corporate Governance Code Tabaksblatt Sarbanes-Oxley IFRS

de prestaties van de onderneming op sociaal-ethisch gebied. MVO en People de prestaties van de onderneming op sociaal-ethisch gebied. Hoe gaat het bedrijf om met haar personeel Gelijke behandeling, man-vrouw verhoudingen, diversiteit en discriminatie, medezeggenschap, gedragscodes, gezondheid&veiligheid, Arbo. Hoe presteert zij op het gebied van sociale cohesie (de maatschappij in ruimere zin)? Behartiging mensenrechten, omkoping en fraude en dergelijke.

MVO en Planet de prestaties gerekend van de onderneming op het gebied van milieu in ruime zin. Hoe pakt een bedrijf haar verantwoordelijkheid op ten aanzien van: het belasten van het milieu, de natuur en het landschap? milieuzorg, ketenbeheer, eco-efficiency, schoner produceren, duurzame technologieontwikkeling, duurzame bedrijventerreinen.

MVO en Profit Tot het domein Profit worden bij duurzaam ondernemen niet de pure financiële prestaties gerekend van de onderneming (winst, omzet en dergelijke). Het gaat meer om economische zaken. In dit nog te exploreren gebied spelen thema's als: werkgelegenheid, investeringen in infrastructuur, locatiebeleid, politieke betrokkenheid, uitbesteding, economische effecten van de diensten en producten. Ook sponsoring, medewerkersparticipatie, winstbestemming en dergelijke horen hier thuis. Daarnaast natuurlijk ook de relatie tussen de prestaties op het gebied van People en Planet en de financiële prestaties van het bedrijf.

imago en de reputatie van Waarom eigenlijk ...? imago en de reputatie van de organisatie stakeholders (ketenaansprakelijkheid) shareholders transparantie accountability politieke agenda

Duurzaamheidsverslag U laat niet alleen zien wat u gepresteerd heeft, maar ook hoe u dat heeft gedaan: welke keuzes u maakt, hoe u ervoor zorgt dat u het milieu zo min mogelijk belast en dat u zorgvuldig omgaat met mensen binnen en buiten uw bedrijf. Het is ook een mogelijkheid om dingen die niet goed gingen zelf uit te leggen en te nuanceren, dilemma’s waar u mee geconfronteerd wordt te laten zien of de overwegingen die tot bepaalde strategische keuzes hebben geleid toe te lichten. Op die manier kan uw organisatie meer vertellen over alle inspanningen en mogelijke critici de wind uit de zeilen te nemen. Het maken van een duurzaamheidsverslag is intern een nuttig instrument om de koers te bepalen voor de volgende periode; het nodigt uit om bewust doelen te stellen en nieuwe initiatieven te beginnen

Reactie op Duurzaamheidsverslag BW -1- Gericht op ‘Planet’ en minder op de andere p’s Binnen ‘Planet’ gericht op milieuvriendelijk produceren van het water, duurzaam omgaan met de bronnen (waterwingebieden), maar niet op terugdringen van het verbruik Waterdruppelinstallatie Waterzuinige douchekop Afval is voedsel Recycling binnen huishoudens

Reactie op Duurzaamheidsverslag BW -2- Wat is de diepere, onderliggende visie Wie zijn de stakeholders Wie heeft het geschreven Hoe ervoor te zorgen dat het ingebed wordt in de organisatie Wie (zouden) er van op de hoogte binnen de organisatie (moeten) zijn

Samenwerkingsverband met milieu-organisaties en de Dialoogtafel Water Visie gevraagd op ... Samenwerkingsverband met milieu-organisaties en de Dialoogtafel Water Waarden en normen De bijdrage aan de lokale omgeving De bron/product: Ontwikkeling van een systeem van druppelirrigatie waarbij elke druppel op een plant komt en water niet zomaar langs gewassen stroomt Waterzuinige douchekop Kwaliteit van industrieel water op maat met behulp van membraantechnologie Grijs water Zelfvoorziening van kleinere gebieden

Wie wordt er geraadpleegd Wie moet er worden geinformeerd Wie doet wat ... Wie is accountable Wie is responsable Wie wordt er geraadpleegd Wie moet er worden geinformeerd Wie moet welke informatie hebben Communicatie(plan)

Een gestructureerde aanpak van duurzaam ondernemen Het inventariseren van de verwachtingen en eisen van stakeholders Het formuleren van een visie, missie en gedragscode Het ontwikkelen van een strategie voor de korte en langere termijn Het opzetten van een monitoring- en rapportagesysteem Het verankeren in kwaliteits- en managementsystemen Het intern en extern communiceren over de aanpak en behaalde resultaten

Brabant Water, 18 juni 2008 Voorstel voor een gestructureerde Project Aanpak gericht op een consistent Duurzaam Ondernemen Dames en Heren, Voorgaande sprekers hebben U laten zien wat de gevolgen zoal kunnen zijn. (WAT) Ik wil met U een mogelijke aanpak bekijken zoals Cap Volmac die voorstaat om de gevolgen van de invoering van de euro in kaart te brengen (HOE) Rob van Weenen

Bij duurzaam ondernemen komen vragen naar boven ... Wat verstaan wij onder duurzaam ondernemen Wie maken wij er blij mee Wie zijn onze stakeholders? Hoe te reageren op de verschillende externe factoren? Hoeveel kost het? Hoe kunnen we van de nood een deugd maken? Is er een competitief voordeel te behalen? Hoe bepalen en prioriteren we de belangrijkste thema’s

Om de besluitvorming te verbeteren wordt het project in een drietal fasen uitgevoerd... : BW beslist FASE 2 FASE 0 FASE 1 MVO- analyse Inbedding en Verankering ‘Awareness’ Voorbereiding Visie Waarden en normen Keuzes

Inbedding en verankering Iedere fase resulteert in concrete resultaten en is de basis voor de volgende fase MVO analyse Inbedding en verankering Voorbereiding Kern activiteiten MVO workshops per aandachtsgebied MVO awareness presentaties Het inventariseren van de verwachtingen en eisen van stakeholders Het formuleren van een visie, missie en gedragscode Het ontwikkelen van een strategie voor de korte en langere termijn Het opzetten van monitoring- en rapportagesysteem Het verankeren in kwaliteits- en managementsystemen Het intern en extern communiceren over de aanpak en behaalde resultaten Hoofd resultaten Het ontwikkelen van een strategie voor de korte en langere termijn MVO-visie op hoofdlijnen Bewustwording van de organisatie. Vaststellen van prioriteiten Actie plan Aard en mate van de gevolgen. Kosten/baten- analyse. Een robuuste en consistente implementatie van duuzaam ondernemen

Wij stellen een MVO-project voor met de volgende karakteristieken... Voorbereiding MVO-analyse Inbedding en verankering Missie van het project Stel samen met de in- en externe belanghebbenden de eisen en wensen op en bepaal welke factoren (in- en extern) het duurzaamondernemen- proces beinvloeden en bepalen. Kwalitatieve en kwantitatieve gevolgen van de eerder vastgestelde factoren. Een actie-plan Kosten/baten analyse Concurrentie-analyse voor/na MVO. Doelstellingen “Sponsorship’ door het management Toegang tot alle noodzakelijke informatie Deelname en betrokkenheid van alle sleutelfiguren Bereik organisatie-brede oplossingen en consensus Kritische succesfactoren

De MVO-analyse is een kritische succesfactor in het gehele traject ... INPUT MVO- ANALYSE OUTPUT Doelen Mobilisatie Technologie Onzekerheden Kosten Risicos Stakeholders Inbedding en verankering Strategieen Personen Politiek Restricties Markten Tijd t=f(x1,x2,x3,....xn) “Business Case”