Informatiebijeenkomst Gemeenteraad Plan van Aanpak Nieuw Stadhuis Informatiebijeenkomst Gemeenteraad Dinsdag 25 januari 2011
Opening & Welkom Johan Andela - wethouder
PROGRAMMA Plan van Aanpak Aanpassingen Programma van Eisen Projectorganisatie Aanbestedingsvorm Architectenselectie Aanpassingen Programma van Eisen Uiterlijke verschijningsvorm Aantal fte’s / groei en krimp Toetsing duurzaamheideisen Fractiekamers Parkeren
Projectfasering Initiatieffase: raadsbesluit 11-11-2010 Definitiefase Stap 1: plan van aanpak Stap 2: Programma van Eisen Ontwerpfase Stap 4: schetsontwerp Stap 5: voorlopig ontwerp Stap 6: definitief ontwerp
Bestekfase Uitvoeringsfase Nazorgfase Stap 7: bestektekeningen Stap 8: selectie bouwpartners Stap 9: aanbesteding en gunning Uitvoeringsfase Stap 10: realisatie fysieke structuur Stap 11: oplevering Nazorgfase Stap 12: ingebruikname Stap 13: garantie- en onderhoudstermijn
Project Besluitvormend Gemeenteraad College van B&W Projectomgeving Directieteam Klankbord uit gemeenteraad Stuurgroep Ambtelijk klankbord GMO / OR Project Kerngroep Projectmanagementteam Werkgroep Publieke Dienstverlening Planteam Werkgroep Het Nieuwe Werken Werkgroep Duurzaamheid Werkgroep Bestuurlijke ruimten
Aanbestedingsvorm Vormen van aanbesteding: Eigen Beheer Bouwteam Engineering en Build Disign en Build DBFMO (Design, Build, Finance, Maintain and Operate)
Keuze aanbestedingsvorm Gekozen voor eigen beheer: na definitief ontwerp afweging maken voor bouwteam Overwegingen: Gaat om een stadhuis; geen standaard gebouw; meerdere belanghebbenden Eigen invloed tot en met definitief ontwerp Maximaal gebruik van marktomstandigheden Maximale zekerheid prijs- / kwaliteitsverhouding
Architectenselectie Is Europese aanbesteding: openbare aanbesteding: één ronde zonder voorselectie niet-openbare aanbesteding: met voorselectie Resultaat minimaal 5 bureaus die een offerte mogen uitbrengen en visiepresentatie Met gekozen architect werken aan voorlopig ontwerp en definitief ontwerp Proportionele eisen passend bij aard en omvang van de opdracht
Programma van Eisen Actualisatie van PvE van 19 mei 2008 Aanpassing aantal fte’s: Huisvesting 57 fte’s in Werkplein Actualisatie naar 2010 Uiterlijke verschijningsvorm / beeldverwachting: functioneel kantoorgebouw Toepassing BREEAM-NL methode voor toetsing duurzaamheid. Ambitie: excellent score Fractiekamers Groei en krimp van organisatie
Fractiekamers 2008: eigen fractiekamers met medegebruik door organisatie 2011: multifunctioneel gebruik van ruimten in vergadercentrum door zowel fracties als ambtelijke organisatie
Waarom? Flexibiliteit en efficiency zijn uitgangspunten voor het hele gebouw Relatie tot flexibel kantoorconcept Consequenties van wijziging in aantal en grootte van fracties (nu 13) Continue beschikbaarheid (24x7) is gewaarborgd Fracties beschikken over eigen afsluitbare kasten en faciliteiten
Fte’s Uitgangspunt is aantal ggk fte’s: Bestuurlijk 11,74 Ambtelijk 667,33 Totaal 679,07 = 629 werkplekken Inclusief inhuur / tijdelijk personeel Exclusief bezuinigingstaakstelling
Groei en krimp Ontwikkelingen op/in de organisatie: Bezuinigingsmaatregelen Takendiscussie Regionale samenwerkingsvormen Decentralisatie rijks- en/of provinciale taken Overige groei gemeentelijk takenpakket
Effecten van decentralisatie Verleden: WWB: uitstroom en arbeid: ± 15 fte WMO: ± 10 fte Toekomst: AWBZ: dagbesteding en begeleiding Jeugdzorg Onderkant arbeidsmarkt
Parkeren in/bij stadhuis Niet opgenomen in PvE Geen bronpunt i.h.k.v. Binnenstadsplan Belang van toekomstige (gedeeltelijke) alternatieve aanwending van het gebouw Indien gewenst/noodzakelijk: toevoeging bijv. 100 plaatsen geïntegreerd te realiseren in het gebouw Gedeeltelijke dekking uit parkeermiddelen