Beheer van Prestaties Chris Palm. 2 Overzicht presentatie 1 Inhoud 1e Deel - Hoorcollege: Definitie en functie prestatiesturing Toepassingsgebieden Enkele.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Workshop Nieuwe begroting
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klassieke AO Leseenheid1
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
VTB Technasium Vakcollege
Van tweeluik naar driehoeken
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Vragenlijst ketencoördinatoren
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Het meten van rendement: voorbij valkuilen en wensdenken
Missie, visie, strategie & jaarplan
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Schitterende Organisaties®
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Kwaliteit in productie
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Transcript van de presentatie:

Beheer van Prestaties Chris Palm

2 Overzicht presentatie 1 Inhoud 1e Deel - Hoorcollege: Definitie en functie prestatiesturing Toepassingsgebieden Enkele kernbegrippen Voordelen van prestatiemeting Kritiek op prestatiemeting (o.a. de ‘perverse effecten’)

3 Overzicht presentatie 2 Dynamiek Prestatiemeting aan de hand van de 5 Wetten van de Bruin Tips ontwerpprincipes 2e generatie Prestatie-sturing 2e deel Werkcollege/ Discussie locale context

4 Nut PS? In het Nieuw Publiek Management is er meer aandacht gekomen voor de output en effectiviteit (outcome) van de overheid. Belangrijk is de doelgerichte staat geworden. De geschiedenis: een bureaucratische overheid die weinig effectief is en waarvan bovendien de kosten toenemen.

5 Nut prestatiesturing (PS) Wanneer functioneert de overheid beter? ▼ Bij voldoende bereik v.d. gestelde outputs conform hun publieke waarden (= kwaliteit, effectiviteit, ‘value for money’, fairness en duurzame ontwikkeling) Discussie vroeger: “uitkomen” met begroting Discussie nu: kwaliteit en voelbaar effectief

6 Implicaties resultaatgerichte sturing Toezichthouden is tegenwoordig meer dan alleen ‘financiële politie’ zijn. Naast financiële zijn nu ook non-financiele toezichtsinstrumenten noodzakelijk (w.o. kwalitatieve prestatie- en resultaatmeting), zeker daar waar de productie complex is.

7 Wat is PS? (1) PS is (a) het organisatieproces + (b) de meetmethoden om te komen tot planning en beheersing van prestaties én resultaten In PS gaat het om het hard maken van de prestaties en resultaten, waar het werkelijk omdraait

8 Wat is PS? (2) Prestatiesturing maakt deel van een cyclus van Planning en Verantwoording. Namelijk: -Plan -Do -Check (= prestatiemeting) -Act(bijsturen)

9 Toepassing prestatiemeting (PM) Politiekorpsen (bijv. aantal boetes en ar- restaties) + Reclassering (recidive-daling) Scholen (aantal geslaagde leerlingen) Ziekenhuizen (verkorting van verblijf en poliwachttijd) + Ambulance (snelheid) Universiteit (aantal publicaties) Dok (aantal veilige scheepreparaties) UNDP (bereik Millenium Development Goals 2015 – bijv. afname armoede)

10 Effecten prestatiesturing Accountability geeft bestaansrecht Kritische toetsing van organisatievisie en gestelde doelen, produkten en resultaten Indirecte druk op prestatiegedrag van organisatie Calculatief organisatiegedrag Discussie over doelformulering en meetmethodiek

11 Basis PS Hoe is PS te realiseren? 1. Sturing of handhaving op basis van afspraken tussen management/principaal en professional/agent 2. Vastlegging van afspraken aan de hand van prestatie-indicatoren waarover in periodieke rapportages door de agent wordt gerapporteerd

12 Toelichting begrippen PS Prestatie-indicator is een meetbare eenheid. Een indicatie van de kwantiteit en/of kwaliteit van de prestatie. Bijv. Aantal geslaagde masterstudenten. Voor de externe verantwoordings- rapportages zijn veelal interne rappor- tages en managementcontracten noodzakelijk

13 Voordelen PS (1) Gemeenschappelijke afspraken over de gewenste prestaties/resultaten/effecten en mogelijke onderprestatie Gefundeerd belonen of ‘straffen’ van de uitvoeringsorganisatie aan de hand van de realisatiegegevens en de afgesproken doelen en prestatie-afspraken

14 Voordelen PS (2) De publieke waarden (kwaliteit, value for money), de output (bijv. de producten v. buurtgerichte criminaliteitspreventie) en de effecten worden beter bespreekbaar Vereenvoudiging van de complexiteit door ‘slimme’ en overzichtelijke prestatie- indicatoren (‘cockpit met metertjes in één oogopslag’)

15 Voordelen PS (3) Bevordering van het ‘resultaatgerichte richtingsgevoel’ (i.p.v. bureaucratische desoriëntatie) Bevordering van ‘organisatie- en beleids- leren’. Transparantie en perspectief om te kunnen leren van de gemaakte fouten

16 Voordelen PS (4) Bevordering van constructieve, inter- collegiale kritiek (doorbreken van de collegiale ‘non-interventie cultuur’) De genuanceerde informatie van PS bemoeilijkt politieke heksenjacht en ‘incendentalisme’

17 Kritiek op PS (1) Toepassing prestatiesturing vooral goed bij overzichtelijke en meetbare productie (bijv. de rijtijden in openbaar vervoer) Echter moeilijker bij complexe vraag- stukken, bijv. in het onderwijs (zie: drop outproblematiek) en zorg (zie: opname- duur of effectieve psychotherapie)

18 Kritiek op PS (2) Vanwege visieverschillen tussen opdracht- nemer en opdrachtgever kunnen er fricties ontstaan over de inhoud en gebruik van de rapportages. Bijv. visieverschillen over doel- en resultaatformulering, verant- woordelijkheden en waardering Situatie kan tot een PS leiden met perverse of contraproductieve effecten

19 Perverse effecten PS (1) Manipulatie van de informatievoorziening door professionals. O.a. eenzijdige en/of gekleurde informatie Manipulatie van het werkproces. Bijv. de poli-wachttijd verkorten door oppervlakkige diagnose. Of het opleggen van boetes voor automankementen, maar niet voor verkeersovertredingen

20 Perverse effecten PS (2) PM blokkeert soms juist de door allen gewenste transparantie en innovatie en kan (opnieuw) bureaucratie veroorzaken PM kan de autonomie van professionals onnodig beperken en hun afstand tot het management vergroten

21 Perverse effecten PS (3) PM bevordert soms het kopieergedrag en vermindert de creativiteit + het ‘organisatieleren’ en kan dus schadelijk zijn voor het professionalisme. Bijv. een beleidsdepartement dat alleen gewenste adviezen aan de politiek geeft.

22 5 Wetten Dynamiek PS 1.Wet Afname Effectiviteit 2.Wet van Overdrijven Informatie- voorziening 3.Wet Collectieve Blindheid 4.Wet Voortzetting Gebrekkige Systemen 5.Wet Afname Politieke Aandacht

23 Toename complexiteit PS (1) Complexiteit PS neemt toe in het geval van: Hybride overheidsn.v.’s met hun com- binatie van private en publieke doelen en een gevarieerde productie. Bijv. een overheidsgeprivatiseerd medisch lab dat vooral de winstgevende produktie wenst te monitoren en niet de verlies- lijdende zorgtaken

24 Toename complexiteit PS (2) Moeilijk in organisaties waar professionals een hoge public service-moraal hebben en zich niet willen beperken tot kwanti- tatieve meting. Bijv. Professionals in een ziekenhuis, justitie en universiteit. Naarmate de expertise toeneemt, neemt tevens de complexiteit van het proces toe en kan de transparantie afnemen

25 Toename complexiteit PS (3) Een proces- i.p.v. een productgeorien- teerde werksetting (bijv. ouderenzorg) Onduidelijke oorzaak-gevolg verbanden Co-productie van andere organisaties (bijv. samenwerking in energieketen)

26 Illustratie breed en cyclisch PM- systeem Balanced Scorecard met 3 perspectieven (klant-, proces- en innovatie of leer- perspectieven) INK-model met prestatie-indicatoren voor 4 resultaatgebieden (waardering door medewerkers, klanten, maatschappij en de eindresultaten)

27 Tips 2e generatie PS (1) Bijstellen van ontwerp- en beoordelings- fouten op basis van experimenten, vergissingen en ervaring (‘what works?’) Regelmatige toetsing van de prestatie- indicatoren (o.a. collegiale toetsing) Zorg voor creativiteit en beloon innovatie

28 Tips 2e generatie PS (2) Gebruik PS niet alleen als methode om af te reken, maar ook om het leren van de organisatie te bevorderen Maatwerp in het ontwerp is belangrijk. Inventariseer de meetbare en niet- meetbare aspecten in het proces en maak ruimte voor variëteit en heterogeniteit

29 Tips 2e generatie PM (3) Bevorder het normatieve debat. Kies voor dialoog met principaal over gewenste outcome voor zover de organisatie deze kan beïnvloeden Scheppen van interactief ontwerp dat voldoende vertrouwen schept (bijv. planning van mogelijke correctie i.s.m. organisatie)

30 Tips 2e generatie PM (4) Kies voor tijdelijke prestatie-indicatoren Sta waar mogelijk variatie of meervoudige meting toe i.p.v. een enkelvoudige en beperkte meting (bijv. intersectorale rapportages)

31 Tips 2e generatie PM (5) Een levendige, procesgeorienteerde dyna- mische PM i.p.v. statische productmeting Bijv. Onderzoek in hoeverre het metings- systeem de perverse effecten kan voorkomen door positieve effecten te stimuleren (bijv. de interdisciplinaire samenwerking in een psychiatrisch ziekenhuis)

32 Tips 2e generatie PM (6) Perverse effecten kunnen afnemen indien aanvullende meet- en toetsingssystemen worden toegevoegd (bijv. intercollegiale toetsing, de visitatiecommissie of een programma-evaluatie) Beperk ‘high impact’ PM (hoge verwachtingen, negatieve beoordeling)

33 Conclusie Prestatiemeting Prestatiemeting kent gemeenschappelijke thema’s maar ook grote verscheidenheid, afhankelijk van: Complexiteit organisatie, Vertrouwensrelatie principaal en agent, Relativeringsgraad PM

34 Discussie Ontwerpfilosofie (1) Verticale + horizontale toezichtslijn Zal de kwaliteit van PS toenemen naar- mate de verantwoordingsrapportages niet alleen bedoeld zijn voor de politiek (verticale lijn), maar ook voor de media en burgerorganisaties (horizontale lijn)?

35 Discussie Ontwerpfilosofie (2) Transparantie Is voor elke sector (bijv. zorg, onderwijs en energie) een locaal openbaarheidbeleid van toezichtsnormen, functie- en rapportage-eisen noodzakelijk (bijv. in een publiek register)?

36 Discussie Ontwerpfilosofie (3) Professioneel toezicht. Het toezien vereist waarnemen en meten met voldoende ‘wetenschap’ van het werkgebied. Moeten er betrouwbaarheidscriteria voor toezichthouders en hun ontwerp en interpretatie van de PM komen?

37 2e DEEL WERKCOLLEGE