Diagnostiek: Zoeken naar oorzaken en behandeling van leesproblemen A.G. Bus © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 19
Groep 6 (gedoubleerd in groep 3) Zwak leesbegrip Traag lezen van woorden in een lijst (21 woorden per min.) Traag lezen van woorden in een tekst (30 woorden per min.) Veel visuele leesfouten (doen voor doel, tot voor tol etc.) Veel spellingsfouten in zowel een woord- als zinsdictee (grood, haud, veest, roejboot, breeda) Vrij lage totaal score op intelligentietest (85 op WISC-R) Net voldoende score op hoofdrekentest Casus Jan
Diagnostische trajecten strategiefaseintakefaseonderzoeksfase doorverwijzen is advies duidelijk? Integratie- en Indicatie- stellingsfase adviesfase
.23 planning hypo- thesen diagnose infor- matie consta- tering herin- nering advies speculatie
deductie inductie hypothese observatie evaluatie toetsbare voorspelling afleiding nieuwe hypothese terugkoppelen naar hypothese verzamelen van empirische gegevens probleemprobleem toetsing De empirische cyclus (ontleend aan Van IJzendoorn, 2002)
Consultatiemodel algemene introductie specifieke introductie doel, verloop, duur, verwachtingen probleemidentificatie probleemanalyse -probleem globaal afbakenen -prioriteiten stellen -specificeren interventies evaluatie aanvullende informatie verzamelen -analyse onderwijs- leersituatie -invloed indirecte factoren -discrepantie formuleren aanvullende informatie verzamelen aanvullende informatie verzamelen aanvullende informatie verzamelen -doel vaststellen -plan van actie -begeleidingsbehoefte -doelstellingen -verloop Inleiding Historisch Empirisch Toekomst Tenslotte