INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Verandering Schooltijden
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster in een 5 gelijke dagen model
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Andere (school)tijden in het onderwijs
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Evt. andere schooltijden 17 april 2012
Informatieavond schooltijden
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Op weg naar Andere schooltijden
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
De nieuwe school Impressie.
Andere schooltijden; continurooster
Schooltijdenonderzoek
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden US NIJE GEA ELAHUIZEN Een totale verandering of een kleine wijziging??

Aanleiding om schooltijden te herzien Vraag van aantal ouders tijdens Nije Gaast avond om Discussie op gang te brengen in Nije Gaast over de school van de toekomst Gesprek met ouders, want die zijn als klant belangrijk

Waarom deze informatieavond Achtergrondinformatie over schooltijden Hoe is het nu en wat is een continurooster waarom ……… Ouders kunnen hierdoor een goede afweging maken

Voorwaarden om te komen tot andere schooltijden Afstemming met schoolteam! Afstemming met MR OUDERS MAKEN KEUZE

KEUZES Elk ouderpaar maakt een eigen afweging en maakt daardoor een eigen keuze. Dit hangt af van .. Werksituatie Thuissituatie Belang van het kind Belang van jezelf

Uitgangspunten NIJE GAAST De ouders bepalen of het continurooster past bij de ouders en de school De meerderheid van de ouders beslist via een ouderraadpleging of het rooster wordt ingevoerd

Overweging NIJE GAAST Een andere dag- en weekindeling levert een belangrijke bijdrage aan het brengen van rust en regelmaat bij leerlingen in het onderwijs. Hierdoor wordt de effectiviteit van lesuren verhoogd. Ook voor lesgebonden taken, zoals overleg en administratie, van de leerkrachten ontstaan nieuwe kansen op effectieve inzet

School modellen Huidige model voor veel scholen. Het bioritme model. Het 7 tot 7 model. Het 5 gelijke dagen model.

n.a.v. vragenformulier US NIJE GEA Ouderparen: 24 % Enkele opmerkingen Voorstemmers (inclusief niet ingeleverde briefjes) 87,5 Veel rust Verkeersveiligheid Structuur in de dag Tegenstemmers 12,5 Gezelligheid tussen de middag thuis Geen uitlaatklep Lange dag voor de kinderen Buitenschoolse opvang Voorschoolse opvang Opvang 0 – 12 jaar 9 ouderparen 1 ouderpaar 3 ouderparen

Voordelen Rust, regelmaat, ruimte (kwaliteit van onderwijs) Gemeenschapsgevoel Meer tijd om te spelen na schooltijd Betere aansluiting bij dagritme van werk Na schooltijd meer zinvolle tijd: kinderen sport/ spel; kwaliteit opvang; leerkrachten overleg… Verkeersveiligheid Het biedt meer kans op een breder aanbod van naschoolse activiteiten. Ouders kunnen werk en opvang beter afstemmen - het vergroot de arbeidsparticipatie.

Nadelen Tussen de middag (gezelligheid, warm eten, opvoedkundige taak, uitlaatklep, rustperiode) Lange dag voor de kinderen – vooral de jonge kinderen Extra kosten BSO of opvang Ouder moet zijn werksituatie aanpassen aan nieuwe situatie Woensdagmiddag valt (voor een deel)weg

Het team ‘s ochtends een langere leertijd voor de groepen 3 tot en met 8. ‘s middags een langer stuk ( aan eenge-sloten) voor vergaderingen / overleg Geen tussenschoolse opvang De schoolsfeer wordt minder onderbroken ‘s middags meer tijd voor sport / hobby / vrienden. ( voor de kinderen ).

het team Groep 1 en 2 hebben een lange ochtend Geen rustmoment thuis 2 leerkrachten bij overblijf/ pauze  leerkracht geen pauze.

Formatie categorie B; ‘s ochtends 3 – ‘s middags 2 groepen Groepsverdeling aug. 2011 Groep 1 en 2 vrij op di.mi en vr.mi Groep 1 t/m 4 vrij op vrijdagmiddag Ma.mo. 1-2-3; 4-5; 6-7-8 Ma.mi. 1-4; 5-8 di.mo. di.mi. 3-4-5 ; 6-7-8 Wo.mo. 1-2-3; 4-5, 6-7-8 Do.mo. Do.mi 1-4;5-8 Vr.mo Vr.mi. 5-6-7-8 Zwemles voor groep 3,4,5 Op de middagen met 2 groepen ondersteuning door een onderwijsassistent.

Het rooster voor 2011 – 2012 maandag dinsdag woensdag donderdag   maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag 8.30 - 11.45 les 11.45 - 13.15 lunch 12.15 uit 13.15 - 15.30

Het continurooster 8.30 – 10.15 uur Lestijd 105 minuten Blok 1 Basis vaardigheden 10.15 – 10.30uur Speel kwartier 15 minuten 10.30 – 11.45 uur 75 minuten Blok 2 11.45 – 12.30 uur Lunch/ spelen 45 minuten 12.30 – 14.30 uur 120 minuten Blok 3 wereldorientatie tekenen handvaardigheid gym

Voorbeeld van een weekmodel Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 8.30- 11.45 Onderwijs 11.45-12.30 Lunch/ spelen 12.30-14.30 14.30-18.30 Vrije tijd/ opvang Vijf gelijke dagen model

X weekmodel groep 1 en 2 Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 8.30- 11.45 Onderwijs 11.45-12.30 Lunch/ spelen Uit school: 11.45 uur 12.15 uur. 12.30-14.30 X 14.30-18.30 Vrije tijd/ opvang

weekmodel groep 3 en 4 Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 8.30- 11.45 Onderwijs 11.45-12.30 Lunch/ spelen Uit school: 12.15 uur Uit school 11.45 uur 12.30-14.30 X 14.30-18.30 Vrije tijd/ opvang

weekmodel groep 5 - 8 Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 8.30- 11.45 Onderwijs 11.45-12.30 Lunch/ spelen Uit school: 12.15 uur 12.30-14.30 X 14.30-18.30 Vrije tijd/ opvang

GEVOLGEN NA (evt.) INVOERING (voor ouders) één breng– en haalmoment . Kinderen lunchen op school (elk kind neemt zelf brood, fruit en drinken mee) Voor kinderen die na schooltijd naar huis gaan: 1 extra speeluur. Voor kinderen die naar de (buitenschoolse) opvang gaan – kosten 1 extra uur voor de ouders Geen kosten tussenschoolse opvang (ook ouders die nu wel kosten hebben)

GEVOLGEN NA (evt.) INVOERING (voor leerkrachten) Leerkrachten eten met leerlingen (leerkracht leest bv. tijdens het eten voor) In de middagpauze is er een onderwijsassistent en een leerkracht voor begeleiding (deze leerkracht heeft een half uur later pauze) Afhankelijk van weer: buiten of binnen (bv. spelletjes in gemeenschapsruimte) Eten kleutergroepen – hulp ouder?

Buitenschoolse opvang Anders dan nu? Dagarrangementen Alleen – kleine aantallen Samenwerken Muziekschool Typcursus Sportvereniging zwemles

Wat zegt de wet! De oudergeleding in de medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht bij het vaststellen of wijzigen van de schooltijden. Voorafgaand aan de vaststelling (of wijziging) van de schooltijden in de medezeggenschapsraad worden alle ouders hierover geraadpleegd. Een wijziging kan pas plaatsvinden als de meningen van de ouders zijn gepeild. Dit om te voorkomen dat ouders en kinderen onvoorziene problemen krijgen door veranderingen in de schooltijden.

OUDERRAADPLEGING Op het vragenformulier komt: Vaststelling % voorstemmers: 60 of 65 of 70%? Bent u voor of tegen? Vraag over proefperiode (als het doorgaat) Wanneer invoering (als het doorgaat) ………….. De MR wil 100% respons, dus …………. worden de briefjes rondgebracht worden de briefjes weer opgehaald Op deze manier kan het ook anoniem! Twee weken de tijd om in te vullen Verwerking antwoorden gebeurt door MR