Stappenplan bij Bee-com a 21st century communicator

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Wegwijs in Belfirst Handleiding voor het gebruik van deze databank en het opslaan van informatie eruit.
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Profielwerkstuk.
Workshop creatief brainstormen
Welkom bij Projectmanagement
Een lessenserie van drie lessen
Marketing Werkgroep 6.
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Wiki: Medmec04 les 4(week 6)Engagement The game called life
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Al doende leren training docenten
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Korte introductie tot het principe
CanDo Coaching.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
OFC28 mediawijsheid les 4.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Project “Horizon Verbreden”
Onze doelen en visie in beeld
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Fase 2 Het product.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Lezen: doe het goed voor
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Wjk.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
2b1 Lesson Wat hebben we vorige les gedaan We hebben alle grammatica herhaalt van dit blok: De Present Simple De Past Simple Het werkwoord.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Woordjes leren.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Voor de leerkracht INLEIDING
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Welkom! Neem plaats in de kring.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Product van TU Delft, SEC
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Stappenplan bij Bee-com a 21st century communicator Stappenplan bij Bee-com a 21st century communicator. Een routeplanner voor 21e-eeuws communiceren met niet-vakgenoten.

Vooraf I (voor de docent) Zorg voor een werkende internetverbinding voor elke groep studenten. Vraag vooraf of ze een laptop, notebook, tablet of smart phone meebrengen. Reserveer een ruimte waar de tafels en stoelen verplaatsbaar zijn zodat je groepjes kunt maken. Zorg voor een sterke casus. Raadpleeg daarvoor de handleiding op de website: https://associatie.kuleuven.be/np/beecom/ Zorg voor een Bee-com tas voor elke groep studenten. Haal het informatieblad voor de docent eruit zodat studenten stapsgewijs het proces doorlopen en niet alvast op de website gaan kijken. Zorg voor whiteboardstiften van het merk Edding type 28 (zelf aanschaffen). Uit een test is gebleken dat die gemakkelijk uitveegbaar zijn met wasbenzine. Gebruik géén andere whiteboardstiften om te voorkomen dat de witte zeshoeken en de (dis)likes niet hergebruikt kunnen worden. Zorg voor een doekje en wasbenzine om de witte zeshoeken na de sessie uit te vegen. Zorg voor post-its en kladpapier.

Vooraf II (voor de docent) De Bee-com tas De geschikt bevonden whiteboardstiften: Edding, type 28

Stap 1: De casus lezen Lees de casus/opdracht. Waar gaat de casus over? Welke uitdaging zit erin?

Stap 2: De uitdaging aangaan Hoe zou jij de uitdaging aanpakken? Laat je leiden door je intuïtie, ervaringen, buikgevoel… Werk individueel. Schrijf en/of schets je invallen op de post- its (één post-it per inval). Stel je ideeën aan elkaar voor.

Stap 3: Grote zeshoeken leggen Neem de grote zeshoeken uit de tas. De witte zeshoek is de centrale zeshoek. Leg die in het midden van het speelvlak. Bouw met de overige zeshoeken een logisch proces. Beslis samen hoe je ze legt.

Stap 4: Post-its plakken Geef elke post-it een plaats op de routeplanner. Bekijk het resultaat: Waar bevinden zich de meeste post-its? Aan welke fasen heb je intuïtief al aandacht besteed? Zijn er fasen waar je in eerste instantie niet aan hebt gedacht? Welke? Hoe zou het komen dat je intuïtief wel aan de ene fase denkt maar niet zo gauw aan de andere?

Stap 4: Post-its plakken Klaar? Maak de zeshoeken vrij. Plak de post-its aan de zijkant van de zeshoeken.

Stap 5: Kleine zeshoeken leggen Neem de kleine zeshoeken uit de tas. Verdeel de kleine zeshoeken één voor één, zodat elk groepslid een aantal zeshoeken krijgt. Bekijk je zeshoeken, zowel voor- als achterzijde. Stel ze daarna aan je groepsleden voor: - Wat staat erop? - In welke fase zou je eraan werken? Waar passen de zeshoeken op de routeplanner? Waarom? Beslis samen. Maak gebruik van de blanco zeshoeken om de routeplanner te vervolledigen, mocht je dat nodig vinden.

Stap 6: Bij andere teams spieken Hebben de andere teams de zeshoeken op dezelfde manier gelegd? Ga spieken. Schuif 1 groepje door naar rechts. Kom terug en pas eventueel je eigen routeplanner aan.

Stap 7: De website bekijken Zijn jullie tot een definitieve fasering te komen? Neem een kijkje op de website bij de routeplanner: https://associatie.kuleuven.be/np/beecom Open de website in Safari, Firefox of Chrome. Bekijk de fasering op de website en vergelijk die met je eigen routeplanner. Zijn er verschillen? Zou je iets aanpassen aan je routeplanner? Waarom wel of niet?

Stap 8: Plannen Neem de deadline van je opdracht in gedachten: wanneer moet alles klaar zijn? Maak een planning. Schrijf de deadline voor elke grote zeshoek op een post-it. Plak de post-it in het midden van de bijbehorende grote zeshoek.

Stap 9: Verkennen Draai de kleine zeshoeken bij de fase Verkennen om. Beslis samen welke zaken je verder uitzoekt. Op de website vind je wegwijzers met uitleg over deze zaken. Bekijk deze wegwijzers. Schrijf en/of schets je belangrijkste conclusies over het onderwerp, je doel en de doelgroep op de bovenste helft van de centrale zeshoek. Gebruik daarvoor uitsluitend een whiteboardstift van het merk Edding type 28. Gebruik géén andere whiteboardstift om te voorkomen dat het materiaal niet hergebruikt kan worden. Of gebruik kladpapier.

Stap 10: Concept(en) bedenken Draai de kleine zeshoeken bij de fase Concept(en) bedenken om. Beslis samen welke zaken je verder uitzoekt. Op de website vind je wegwijzers met uitleg over deze zaken. Bekijk deze wegwijzers. Schrijf en/of schets je concept(en) op onderste helft van de centrale zeshoek. Gebruik daarvoor uitsluitend een whiteboardstift van het merk Edding type 28. Gebruik géén andere whiteboardstift om te voorkomen dat het materiaal niet hergebruikt kan worden. Of gebruik kladpapier.

Stap 11: Liken en disliken Neem de (dis)likes uit de tas. Neem een kijkje bij de andere groepen: wat staat er op hun centrale zeshoek? Wat vind je van hun concept? Leg er een like en/of dislike bij, en schrijf op waarom je dat vindt. Gebruik uitsluitend een whiteboardstift van het merk Edding type 28. Of gebruik een post-it en plak die op de (dis)likes.

Stap 12: Ontwikkelen Draai de kleine zeshoeken bij de fase Ontwikkelen om. Beslis samen welke zaken je verder uitzoekt. Op de website vind je wegwijzers met uitleg over deze zaken. Bekijk deze wegwijzers. Schrijf en/of schets je eerste collectieve ontwerp op de centrale zeshoek. Gebruik uitsluitend een whiteboardstift van het merk Edding type 28. Gebruik géén andere whiteboardstift om te voorkomen dat het materiaal niet hergebruikt kan worden. Of gebruik kladpapier.

Stap 13: Testen en optimaliseren Draai de kleine zeshoeken bij de fase Testen en optimaliseren om. Beslis samen welke testmanieren je wil uitvoeren. Op de website vind je wegwijzers met uitleg. Bekijk de wegwijzers.

Stap 14: Uitvoeren Draai de kleine zeshoeken bij de fase Uitvoeren om. Beslis samen welke manieren om je ontwerp uit te voeren relevant zijn. Op de website vind je wegwijzers met uitleg. Bekijk de wegwijzers.

Stap 15: Evalueren Draai de kleine zeshoeken bij de fase Evalueren om. Beslis samen welke manieren om je lesmateriaal te evalueren relevant of interessant zijn. Op de website vind je wegwijzers met uitleg. Bekijk de wegwijzers.

Illustratieverantwoording Grote en kleine zeshoeken: Bee-com a 21st century communicator, tot stand gekomen met steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds van de Associatie KU Leuven Afbeeldingen van internet, met het oog op educatief, niet- commercieel gebruik Loep: Dodiej. Stapeltje post-its: Birthday Day Party Ideas. Post-it met smiley: Flickr. Spieken: Reditan, creating the user experience.

Bee-com a 21st century communicator Bee-com a 21st century communicator. Een routeplanner voor 21-eeuws communiceren met niet-vakgenoten. Referenties: Routeplanner: Lievens, J., Frijns, C., Kragten, M., Luyten, L., Jans, S., Geerts, B., Nicolay, K. (2013). Bee-com a 21st century communicator. Een routeplanner voor 21e-eeuws communiceren met niet- vakgenoten. Handleiding: Frijns, C., Lievens, J., Kragten, M., Geerts, B., Jans, S., Luyten, L., Nicolay, K. (2013). Bee-com a 21st century communicator. Docentenhandleiding bij een routeplanner voor 21e-eeuws communiceren met niet-vakgenoten. Leuven/Diepenbeek: Centrum voor Taal en Onderwijs/KHLim. Dit project is gerealiseerd met steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds, Associatie KU Leuven. Het werd uitgevoerd door een multidisciplinair team bestaande uit: dr. Jeroen Lievens (IWT, KU Leuven), Carolien Frijns (Centrum voor Taal en Onderwijs, KU Leuven), Michiel Kragten (MAD- faculty, KU Leuven), dr. Bart Geerts (Image&Word, KU Leuven), Lieve Luyten (Sociaal Werk, Thomas More Kempen), Sebastiaan Jans (ED+ict, KHLim) en Karine Nicolay (K-Point, Thomas More Kempen).