RECHTSPOSITIEREGELING KRITISCH BEKEKEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCO Rijk woensdag 13 juni 2012.
Advertisements

Evaluatie topmensen 10 december 2008
Wat is de invloed van de verlofstelsels op mijn pensioen?
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Vrijwillige van werk naar werk fase 1. Van werk naar werk onderzoek2. Van werk naar werk plan U besluit dit plan niet op te volgen: u houdt dit plan voor.
Motivering van het ontslag
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Rechtspositie financieel beheerder Herentals, 18 september 2013
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
Beleids- en Beheerscyclus
Rechtshandelingen van de Unie
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
HERVORMING VAN HET STATUUT 2013 (aanvang van de onderhandelingen Sector XV – 08/2013 Ref. tekst: Sector XV )
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Besluit Rechtspositieregeling Wat met de ‘ontvanger’?
1 LEDENVERGADERINGEN ACV-OPENBARE DIENSTEN STAD + OCMW ANTWERPEN 23/06/2009 en 25/06/2009 Auditorium – Nationalestraat 111 te Antwerpen.
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Rechtspositiebesluit OCMW-personeel Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Katleen Janssens, stafmedewerker OCMW-personeel Piet.
Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel VVSG
Doel -werkervaring; -volledige opbouw sociale zekerheids-rechten.
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
WIJZIGING VPS – korte termijn
WIJZIGING VPS – korte termijn
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Flexibiliteit Lonen – Futosysteem bij de Vlaamse overheid.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Situering van de evaluatie van de decretale graden in het juridisch kader 30 september 2009 Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel VVSG 1.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Dinsdag 8 oktober  Toelatingsvoorwaarden Lager Onderwijs  Nu ook geldig : bewijs van genoten Nederlandstalig onderwijs in de wereld.  Taalproef.
6. Personeelsbeleid en leidinggeven1 6 Personeel en leidinggeven Bestuursproces (p. 35) 1.doelstellingwat wil je bereiken? 2.beleidsbepalinghoe ga je dat.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Vzw CISO Toepassing ‘rechtspositieregeling’ Informatiesessie 9 december 2008.
Verzekering gewaarborgd wonen Besluit van de Vlaamse regering vanaf Toelichting – 15 mei 2014 – Dirk Pairoux.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Rol en positie omgevingsambtenaar
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
VERLOFSTELSELS in het onderwijs situatie 26 maart 2015
Verklaring rubrieken, afkortingen en codes schoollisting
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Ontwikkeling en vaststelling Regeling Verschuivingsvergoeding 2008/Piet Wesdorp/Going Concern.
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Think 29 september 2009.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Thinksessie 30/6/ /7/ /10/2011 DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING.
LOKALE POLITIE OOSTENDE ONTHAALSESSIE. MENU  WELKOM BIJ DE POLITIEZONE OOSTENDE  UW DIENST HR  VERLOFREGELING  ZIEK?  VRAGEN?
ILVO VERNIEUWD LOOPBAAN- EN BELONINGSBELEID INFOSESSIES Nov – dec 2015 Jan 2016.
WELKOM DICOS 1 JULI Verloven: wijzigingen Belangrijk! Op 1/9/2016 verandert niets Op 2/9/2016 komt zorgkrediet en kunnen bepaalde loopbaanonderbrekingen.
Invoering WWZ en de gevolgen
Programma Informatiebijeenkomst
Verlof tijdelijk andere opdracht
PRESENTATIE DWSE EN AGO
Nuttige ervaring.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Evaluatie in CMW & LDE.
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Mediprima en Dringende Medische Hulp
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
Transcript van de presentatie:

RECHTSPOSITIEREGELING KRITISCH BEKEKEN Karel Bosmans Directeur P&O Virga Jesseziekenhuis Oktober 2007

Historiek: Gemeentedecreet van 15 juli 2005 Artikel 116 §1 gemeentedecreet: Vlaamse Regering stelt de minimale voorwaarden vast voor de personeelsformatie, rechtspositieregeling en mandaatstelsel. Provinciedecreet van 9 december 2005 Artikel 112§1: idem gemeentedecreet Tuchtprocedure is reeds bepaald in besluit van Vlaamse Regering van 15 december 2006 (voor gemeenten) Regels van aanwerving en terbeschikkingstelling kabinets- en fractiepersoneel is ook reeds geregeld in besluit Vlaamse Regering van 12/1/2007 Invoering verplicht voor 1/1/2009 voor gemeenten en provincies.

Voornaamste krachtlijnen: (bron VVSG-website: Marijke Delange) Opmerking: decreet is nog niet definitief goedgekeurd en kan dus nog gewijzigd worden. Meer HR in personeelsbeleid Personeelsbeleid op maat van de gemeente Eenvoudigere rechtspositieregeling Betere loon- en arbeidsvoorwaarden

1. Meer HR in personeelsbeleid: Men kan bij werving en selectie rekening houden met de aard van de functie: vb. recruteren via de VDAB, de eigen website, het gemeentelijk infoblad, verenigingen voor allochtonen en/of in de regionale of de nationale pers: Bestuur hoeft niet éen en dezelfde wervingsprocedure te volgen maar kan kiezen in functie van het doelpubliek. Voor selectieprocedure kan men kiezen tussen praktische proeven, kennisproeven, psycho-sociale testen of een assessment center, naargelang de vereiste competenties.

1. Meer HR in personeelsbeleid (2) Men kan kandidaten selecteren die niet over het vereiste diploma beschikken maar toch aantoonbaar competent zijn. De gemeente moet hiervoor een beroep doen op een extern erkend selectiebureau. Ook personeelsleden met een arbeidscontract kunnen voortaan promotie maken. Contractanten kunnen voortaan ook herplaatst worden of een hogere functie waarnemen. Gemeenten kunnen voortaan kandidaten uit de privé-sector recruteren voor leidinggevende functies (waaronder ploegbaas of administratief hoofdmedewerker). Bevorderen naar het B-niveau is voortaan mogelijk. Er is geen bachelordiploma vereist, tenzij de wet het oplegt (bijv. boekhouder).

1. Meer HR in personeelsbeleid (3) Anciënniteit is niet meer het enige doorslaggevende criterium voor bevordering. De gemeente kan competentietesten zwaarder laten wegen dan anciënniteit. Uitgebluste personeelsleden kunnen op eigen verzoek vragen om een lagere functie uit te oefenen, met een gunstige financiële regeling. Personeelsleden kunnen soepeler werkervaring opdoen bij een andere werkgever via verlof voor opdracht of het onbetaald verlof. Deeltijds werken kan ook op A- of B-niveau, tenzij de goede werking van de dienst in het gedrang komt.

2. Personeelsbeleid op maat van de gemeente Uitvoeringsbesluit met dwingende minimale bepalingen voor alle besturen EN een tweede luik waarin besturen zelf kunnen bepalen welke maatregelen ze momenteel invoeren. Er zal een voorbeeld van minimale rechtspositieregeling uitgewerkt worden. De gewijzigde aanstellingsbevoegdheid (college of secretaris) is een tweede belangrijke pijler voor een personeelsbeleid op maat.

3. Eenvoudigere rechtspositieregeling verschillen tussen statutairen en contractanten zijn al een stukje weggewerkt. De mogelijkheden inzake loopbaan en verlof werden gelijkgeschakeld, maar de verschillen inzake sociale zekerheid en ontslag blijven bestaan. De uiteenlopende soorten onbetaald verlof werden onder éen categorie samengebracht. De voorafbetaling van de wedde - wat administratief nogal wat werk geeft - werd niet verplicht opgelegd. Er moeten geen personeelsbehoeftenplannen of prestatiegegevens voorgelegd worden bij wijzigingen aan de personeelsformatie. Anciënniteiten worden voortaan aan 100% berekend. Het ziektekrediet van de vastbenoemde personeelsleden wordt in werkdagen uitgedrukt, om omzeilingen van het systeem tegen te houden.

3. Eenvoudigere rechtspositiereg. (2) De secretaris (en niet de gemeenteraad) is voortaan bevoegd voor de functiebeschrijvingen. De secretaris (en niet het college) legt de individuele jaarwedde vast. De plaatsvervangingstoelage wordt afgeschaft en vervangen door de waarnemingstoelage. De gevaartoelage wordt vereenvoudigd. Versoepelde en meer sluitende evaluatieprocedure: bijv. ten minste één leidinggevende als evaluator, breder gamma aan opvolgingsmaatregelen (bijv. functioneringstoelage). Het recht en de plicht om vorming te volgen wordt niet meer in uren vastgelegd.

4. Betere loon- en arbeidsvoorwaarden Minimale loonsverhoging voor wie naar een hoger niveau bevordert. Als de nieuwe wedde te laag uitvalt wordt een bevorderingscomplement toegekend. Extralegale voordelen kunnen voortaan. De secretarissen in gemeenten tot 15.000 inwoners krijgen een loonsverhoging. De laagste lonen (E1) worden opgetrokken tot boven het gewaarborgd minimummaandinkomen dat in de privésector geldt. Enkele nieuwe maar facultatieve toelagen: mandaattoelage, functioneringstoelage, managementstoelage. Begrafenistoelage, toelage/inhaalrust voor overuren, toelage/inhaalrust voor nacht- en weekendwerk, permanentietoelage, gevaartoelage zijn gunstiger geregeld.

5. Detailweergave van verbeteringen: personeelsformatie: Personeelsformatie bevat niet enkel statutairen maar ook COD en tijdelijke projecten. Bij salarisschalen worden geen benamingen meer opgelegd, vb. administratief mw (algemeen abstract kader). Alle betrekkingen zijn in principe toegankelijk via aanwerving (ook bevorderingsgraden)

5. Detailweergave van verbeteringen: aanwervingsvoorwaarden: Dienstplichtwetten zijn geschrapt Voor functies op C4/C5 valt getuigschrift bestuursschool of attest van aanvullende opleiding als verplichting weg Advertenties: bestuur beslist zelf waar en hoeveel Laatstejaars kunnen toegelaten worden tot selectie (aanstelling pas als ze aan diplomavoorwaarden voldoen) Minstens 1/3e van jury is extern 1 of meer selectietechnieken (voorheen minstens 2). Preselectie wordt mogelijk Aanwervingsvoorwaarden secretaris en financieel beheerder versoepeld Verplichte aanwerving van 2% mw met arbeidshandicap: definitie is verruimd

5. Detailweergave van verbeteringen: loopbaan, verloven, evaluatie: Art. 86 gemeentedecreet: dagelijks personeelsbeheer wordt opdracht van secretaris: aanvragen verloven, disponibiliteit, loopbaanonderbreking Mogelijkheid tot delegatie van bevoegdheid aan topambtenaren voor aanstelling, tucht, ontslag Geen verplichting om twee evaluatoren aan te duiden Negatieve gevolgen evaluatie: verkorte ev.periode mogelijk (minimaal 6 maanden) . Raad bepaalt beroepsinstantie (excl. raadsleden) Gevolgen evaluatie: mogelijkheid van financiële bonus: functioneringstoelage, managementtoelage.

5. Detailweergave van verbeteringen: Vorming: Loskoppeling VTO van functionele looopbaan Geen minimum aantal VTO-uren meer bepaald VTO dient afgestemd te worden op competentiemanagement, veranderingsprocessen, enz.

5. Detailweergave van verbeteringen: proefperiode: Proefperiode voor decretale graden voorzien Proeftijd kan voortijdig afgebroken worden door tussentijdse evaluatie. Duurtijd proeftijd minimaal 3 maanden voor statutairen

5. Detailweergave van verbeteringen: administratieve anciënniteiten: Contractuelen bouwen ook niveau- en graadanc. Op Rechtstreeks nuttige ervaring in privésector of als zelfstandige kan ook voor adm. loopbaan gevaloriseerd worden (vb. funct. Loopbaan), maw voor schaalanc. Geen pro rata verrekening van adm. anciënniteiten Raad bepaalt welke periodes van onbezoldigde afwezigheid in aanmerking komen voor toekenning schaalanc.

5. Detailweergave van verbeteringen: bevordering: Bestaande voorwaarden van salarisschaal (2e schaal funct. Loopbaan) en vorming (basisvorming en voortgezette vorming) vallen weg Raad bepaalt autonoom op welke wijze mw kunnen meedingen naar bevordering voor functie in hogere rang (of niveau): vb. van D naar C4/C5. Geen diplomavoorwaarden meer voor bevordering naar B-niveau Bevordering staat ook open voor contractuelen, mw in stand non-activiteit kunnen ook deelnemen aan bevorderingsproeven Raad kan ook bij bevordering voorzien in een proeftijd Raad kan maximale geldigheidsduur voor bevorderingsreserves voorzien Mogelijkheid van interne personeelsmobiliteit wordt voorzien Bevorderingstoelage: 62O EUR (D), 745 EUR © , 870 (B), 1240 (A) vanaf 1/1/2008 verplicht (ev. vanaf 1/1/2006)

5. Detailweergave van verbeteringen: mandaatstelsel: Minimale duur voor decretale graden is 7 jaar

5. Detailweergave van verbeteringen: salaris: Enkel verhoging salarisschaal niveau E (boven gewaarborgd minimuminkomen) Jaarsalarissen vastgesteld door hoofd personeel Diensten zelfstandigen kunnen ook meetellen voor geldelijke anc. Deeltijdse diensten voor 100% meetellen voor geld. anc. (verplicht vanaf 1/1/2008!!), ev. met terugwerkende kracht tot 1/1/2002 Sociale voordelen kunnen autonoom door bestuur bepaald worden (vb. GSM, laptop, bedrijfswagen) met respect voor fiscale wet. Plaatsvervangingstoelage wordt afgeschaft, enkel waarnemingstoelage blijft over. Overuurregeling, nachturen, zaterdaguren en zondaguren worden duidelijker omschreven Gevarentoelage wordt hervormd met onderscheid tussen sporadisch en permanente werkdruk of risico’s Permanentietoelage wordt hervormd: 2,01 EUR/uur Invoering functioneringstoelage: max. 5% geïndexeerd brutojaarsalaris bij uitstekende evaluatie Invoering managementtoelage: max. 8% geïndexeerd brutojaarsalaris bij uitstekende evaluatie van lid managementteam Premie hospitalisatieverzekering voor voltijdsen en minimaal halftijdsen volleidg ten laste van bestuur (verplicht) Ecovergoeding wordt afgeschaft

5. Detailweergave van verbeteringen/veranderingen: verloven en afwezigheden: Minimaal 30 vakantiedagen (omstandigheidsverlof, kermisdagen en bijzondere feestdagen eventueel inbegrepen) Verplichte toekenning feestdag 11 juli. Verplichte toekenning 3 extra feestdagen bovenop de 10 wettelijke feestdagen). Ziekteverlof verplicht uit te drukken in werkdagen Deeltijdse prestaties bij ziekte is meermaals verlengbaar Afschaffing ziektekrediet bij aanvang van 666 dagen Afschaffing meeste disponibiliteitsverloven: enkel dispo wegens ziekte en dispo wegens ambtsontheffing (ontstentenis van betrekking) blijven mogelijk. Invoering stelsel van verlof voor deeltijdse prestaties Verplichte invoering vaderschapsverlof voor statutairen Invoering recht op 20 dagen onbetaald verlof per kalenderjaar. Afschaffing verlof zonder wedde voor ouderschap

6. Aandachtspunten en bemerkingen: Timing invoering? Wat met OCMW-personeel? Wat met personeel hoofdstuk XII-verenigingen Welke autonomie heeft het bestuur wel en niet? De raden dienen zelf de regels uit het decreet te verwerken in de rechtspositieregeling van hun personeel. Hoe wordt het toezicht uitgeoefend? Wat is minimale rechtspositieregeling? Overgangsmaatregelen? Moet HR vastgelegd worden in een decreet? Hoe professioneel gaan besturen om met de HR-maatregelen die nu reeds mogelijk zijn? Hoe bereiden besturen zich voor om professioneel om te gaan met de nieuwe mogelijkheden op vlak van HR? …