Internet verslaat de etalage

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Differentiëren naar leerwegen
Ondernemen in de praktijk
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Wat is interactieve marketing?
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Een startersgids voor innovatie
Innovatieve facilitaire dienstverlening
CE Ondernemerschap in beweging
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Gepersonaliseerd leren
Planning lessenroosters in S+. Situatie voor S+ In SAP – Lokalen – Docenten Geen planning mogelijk – Geen informatie over de verschillende studierichtingen.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Op naar…
Groep Colruyt en ‘participatie’
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Opleiding detailhandel 1e verkoper
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Opstellen begroting Openingsbalans.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
EJP accountants & adviseurs Casebespreking: Consultancy rapport Groep 7 Dennis de Bruyn Jehan van Iersel Erwin van Helden.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Vernieuwing in het VMBO
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Presentatie EduCheck SOML
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
What is the meaning of? Student centered learning
Beeldcommunicatie in de GGZ
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
2.6 duurzaamheid in projecten
Transcript van de presentatie:

Internet verslaat de etalage Ondernemer webshop

Suzanne Broeders Bart Hermsen @SuzanneBroeders Suzanne Broeders @barthermsencom Bart Hermsen

Wat gaan we doen? Eerst even de realiteit… Hoe is de huidige situatie? Wat voegen ROC’s toe aan het toekomstperspectief? Cijfers en ontwikkelingen Begin bij de bron Hoe is ‘webshop’ ingepast in ons onderwijs? Wat levert het de leerling op? Praktijkvoorbeeld Tijd voor vragen en discussie

Even de realiteit…

Even de realiteit… Studieboeken Product informatie Kleding Advies Schoenen Vakanties Sportartikelen Boodschappen Elektronica Vergelijken (bv prijzen) Speelgoed Auto Kaarten Muziek Films/ TV series Medisch advies Verzekeringen Lesvoorbereiding

Hoe is de huidige situatie?

ZOEK OP: BOL.COM & ZAK VAN SINTERKLAAS YOUTUBE.COM ZOEK OP: BOL.COM & ZAK VAN SINTERKLAAS

LEEGSTAANDE WINKELPANDEN

OVERAL DEZELFDE FORMULES

‘GRIJS’, ONVRIENDELIJK PERSONEEL DAT ALLEMAAL DOOR DEZELFDE WINDTUNNEL IS GEWEEST

GEZELLIG?? WINKELEN

Wanneer is het tijd dat we… …toegeven dat de winkelcentra niet goed meer zijn? …vertellen dat ze niet meer bieden wat ze moeten bieden? …zeggen dat retailers achterover hangen? …niet meer luisteren naar het gezeur over de daling van de omzet? …stoppen met commentaar leveren op webshops? …tegen de verkoper zeggen dat hij niets méér biedt dan een ‘statische’ webshop?

JULLIE JULLIE WELKE INGREDIËNTEN WELKE INGREDIENTEN VOEGEN VOEGEN TOE?

De cijfers

Een aantal feiten Stijging consumentenuitgaven online naar 9 miljard in 2011 Stijging consumentenuitgaven online stijgt in 2011 met 10% Er zijn 37500 webwinkels Momenteel staat 2.000.000 m2 winkelruimte leeg 1 op de 3 winkels zal binnen nu en vier jaar verdwijnen Binnen 10 jaar 35 – 40 % van de non-food aankopen online 45 % van social media gebruikers zet dit zakelijk in

YOUTUBE.COM ZOEK OP: TESCO & QR

Wat is ons opgevallen?? Consumentengedrag verandert Ontwikkeling in online besteding Aftakeling van winkelgebieden Privégebruik van social media is booming, …zelfs voor zakelijk gebruik. Iedereen is online

Ondernemer detailhandel Kerntaak 3 Begeleidt verkoopactiviteiten en voert deze ook uit 3.1 werkproces: Ontvangt en benadert klanten Omschrijving De ondernemer detailhandel ontvangt klanten in de winkel, begroet hen en observeert hen. Hij maakt op basis van de observatie een inschatting van het type klant. Gedurende de tijd dat de klant in de winkel aanwezig is, stelt hij of een medewerker zich zichtbaar op naar de klant en houdt hij de klant in de gaten om te bepalen of de klant hulp nodig heeft, geen criminele activiteiten ontplooit en/of hij een verkoopgesprek kan aanvangen met de klant (inspringmoment bepalen). Wanneer de klant de winkel verlaat, neemt hij afscheid van de klant. Hij begeleidt medewerkers hierbij door hen te adviseren over de manier waarop zij het beste de klant kunnen ontvangen en bespreekt met hen de aandachtspunten bij het benaderen van klanten.

AANPASSING DEEL C ! Ondernemer detailhandel Kerntaak 3 Begeleidt verkoopactiviteiten en voert deze ook uit 3.1 werkproces: Ontvangt en benadert klanten Omschrijving De ondernemer detailhandel ontvangt klanten in de winkel, begroet hen en observeert hen. Hij maakt op basis van de observatie een inschatting van het type klant. Gedurende de tijd dat de klant in de winkel aanwezig is, stelt hij of een medewerker zich zichtbaar op naar de klant en houdt hij de klant in de gaten om te bepalen of de klant hulp nodig heeft, geen criminele activiteiten ontplooit en/of hij een verkoopgesprek kan aanvangen met de klant (inspringmoment bepalen). Wanneer de klant de winkel verlaat, neemt hij afscheid van de klant. Hij begeleidt medewerkers hierbij door hen te adviseren over de manier waarop zij het beste de klant kunnen ontvangen en bespreekt met hen de aandachtspunten bij het benaderen van klanten. AANPASSING DEEL C !

Ondernemer detailhandel Kerntaak 3 Begeleidt verkoopactiviteiten en voert deze ook uit 3.1 werkproces: Ontvangt en benadert klanten Omschrijving : De ondernemer webshop ontvangt klanten niet direct, maar ontvangt deze in de webshop. Hij heeft geen direct contact met de klant: op basis van het ‘klikgedrag’ van de klant heeft hij zicht op de stappen die de klant heeft doorlopen, waarin hij interesse heeft getoond en op welk moment hij de webshop heeft verlaten. Door het ontbreken van direct contact, heeft de ondernemer webshop geen mogelijkheid om de klant te benaderen. Wel kan hij door een aantrekkelijke homepage zijn klanten eerder in zijn webshop ‘begroten’. Op basis van het ‘klikgedrag’ trekt de ondernemer webshop enkele conclusies over de bereikbaarheid, routing en gebruik van functionaliteiten in de webshop. Op basis van deze conclusies kijkt hij naar verbeterpunten in de webshop om klanten beter te ontvangen, informatie op maat te geven en tot meer aankopen te verleiden. Deze informatie kan hij combineren met de activiteiten bij werkproces 2.3.De ondernemer webshop brengt zijn bevindingen over aan medewerkers en/of externe partijen en geeft aan hoe zij hierop kunnen anticiperen. Voor technische vraagstukken wint hij juist advies in.

de Ondernemersacademie gemaakt? Welke keuzes heeft de Ondernemersacademie gemaakt? (en hoe is het onderwijs ingericht?)

Visiedocument ontwikkeld vanuit medewerkers Welke peilers hebben we benoemd? - Proeve + CGI als examen Start met niveau 4, afstroom 3 - Kerntaak gericht aanbieden - Integrale leerlijn centraal stellen (projecten) - Via geleide zelfstandigheid naar zelfstandigheid - Ondernemend leren - Toenemende complexiteit

MET ALS BEWIJS: FORMATIEF PORTFOLIO (om de voortgang te meten) Visiedocument ontwikkeld vanuit medewerkers Welke peilers hebben we benoemd? - Proeve + CGI als examen Start met niveau 4, afstroom 3 - Kerntaak gericht aanbieden - Integrale leerlijn centraal stellen (projecten) - Via geleide zelfstandigheid naar zelfstandigheid - Ondernemend leren - Toenemende complexiteit MET ALS BEWIJS: FORMATIEF PORTFOLIO (om de voortgang te meten)

Onze toevoeging

Van docent gestuurd naar leerling gestuurd Lj1 Lj2 Lj3

Leerjaar 1 Iedereen kennis laten maken met:

Ontwerp, levering, betaling, etc. Leerjaar 1 Iedereen kennis laten maken met: E-omgeving afdeling Gebruik email Beste webshop award Social media Crowdsourcing Social business Je eigen webshop Ontwerp, levering, betaling, etc.

Allemaal dezelfde informatie Binnen projecten laten toepassing Leerjaar 2 Gedeelde sturing tijdens projecten Allemaal dezelfde informatie Binnen projecten laten toepassing De diepte bepaalt de leerling zelf

Leerling maakt ondernemingsplan en zet eigen Webshop op Leerjaar 3 Leerling kiest zelf voor de invulling. Leerling maakt ondernemingsplan en zet eigen Webshop op Kiest zelf om online omgeving in te richten Verwerkt deze keuzes in zijn eigen programma

Geen diploma ‘Ondernemer Webshop’! Wel diploma ‘Ondernemer detailhandel’!

Voorwaarden voor schoolverklaring Specifiek benoemde opdrachten uit ‘Nieuwe media’ Uitwerkingen in bewijslast uit formatief portfolio Toegepast werk in bv Ondernemingsplan of College company

Voorbeeld kerntaak 3

@onackw1c

TIJD VOOR VRAGEN EN DISCUSSIE @onackw1c Powerpoint terugzien? Slideshare.net/barthermsen Email contact: b.hermsen@kw1c.nl