Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
…in de grote stad 15 november 2010 Bureau Frontlijn.
De kaart is niet het landschap
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Samen met ouders aan het werk!
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Educatief partnerschap en VVE
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Politie DAMME POLITIE DAMME Stelt voor.... Politie DAMME alternatieve aanpak jeugdcriminaliteit.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Begeleidingsplannen GGZ
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Een bewegingsbeleid op school
De gezonde school en genotmiddelen
OOOC De Waai Focusavond 17 november 2006.
Handelingsgericht Werken
Ouderschap en scheiding: wetten en regels
Beroepsgeheim Kris Stas.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
De Maatschappelijke Stage (MaS) op het Lorentz Lyceum
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Ouderbetrokkenheid.
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Focus groep BuSO LOP Gent FOCUS-groep BuSO JAARVERSLAG
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Methodiek: Plancyclus
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Internet en seks.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Transcript van de presentatie:

Samenwerking school - voorziening

Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid over de positie van de ouders in de samenwerking

Verschillen in contexten en denkkaders School Problemen relateren aan de schoolse context Nood aan snelle gedragsverandering ‘Moeilijke’ leerlingen een deel van de populatie Voorziening Problemen bekijken vanuit de algemene leef- en gezinssituatie Veranderingsproces op het tempo van kind/jongere ‘Moeilijke’ cliënten zijn kernopdracht

Verschillen in contexten en denkkaders School Klassikaal werken zeer centraal Discretieplicht Meer formele inspraak en klachten Voorziening Individueel hulpverleningstraject Beroepsgeheim Actieve en laagdrempelige inspraak en klachten

Hoe het kan (mis)lopen …

Mogelijke recepten voor succes Kennis van elkaars referentiekaders Regelmatig contact, ook als het niet moeilijk loopt Zoeken naar elkaar versterkende doelstellingen en methodieken Doelen voor kind/jongere centraal (niet eigen doelen)

Positie van de ouders Verschillen tussen: –Soorten voorzieningen –Soorten scholen –Soorten ouders Uitgangspunten: –Respect –Maximale betrokkenheid –Dialoog en afspraken