Samenwerking school - voorziening
Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid over de positie van de ouders in de samenwerking
Verschillen in contexten en denkkaders School Problemen relateren aan de schoolse context Nood aan snelle gedragsverandering ‘Moeilijke’ leerlingen een deel van de populatie Voorziening Problemen bekijken vanuit de algemene leef- en gezinssituatie Veranderingsproces op het tempo van kind/jongere ‘Moeilijke’ cliënten zijn kernopdracht
Verschillen in contexten en denkkaders School Klassikaal werken zeer centraal Discretieplicht Meer formele inspraak en klachten Voorziening Individueel hulpverleningstraject Beroepsgeheim Actieve en laagdrempelige inspraak en klachten
Hoe het kan (mis)lopen …
Mogelijke recepten voor succes Kennis van elkaars referentiekaders Regelmatig contact, ook als het niet moeilijk loopt Zoeken naar elkaar versterkende doelstellingen en methodieken Doelen voor kind/jongere centraal (niet eigen doelen)
Positie van de ouders Verschillen tussen: –Soorten voorzieningen –Soorten scholen –Soorten ouders Uitgangspunten: –Respect –Maximale betrokkenheid –Dialoog en afspraken