De “ leraar” als rolmodel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Learning analytics: de docent
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
leerprocessen en handelingstheorie
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Professionele ontwikkeling
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP  Tekenen.
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Bijeenkomst September 2015
Kind en omgeving Het individu in de context
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Sheets: Kamer: ML
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Thema 2 Periode 1 KOP
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Psychologie Conditioneren
Psychologieles 11 lesweek 1
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Feedback geven en krijgen
Differentiatie in de klas
Gepersonaliseerd leren
Activernde didactiek & passende werkvormen
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De “ leraar” als rolmodel leren en het Rol model De “ leraar” als rolmodel

leerdoelen De student kan het rolmodel voor het eigen leerproces benoemen en weet hoe dit bij andere lerende werkt. De student weet dat leren een sociale activiteit van transactie is. De student kan kenmerken van een effectief rolmodel als docent benoemen. De student kan effectieve kenmerken van een rolmodel inzetten in de beroepspraktijk (stage).

behaviorisme Leren is een proces van verandering door stimuli-respons activiteiten Klassieke conditionering ( Watson, Pavlov) Operante conditionering ( Skinner), trial & error (thorndike) Modelling ( Bandura) social learning theory ( let op dit is later dan vygotski)

Opdracht rolmodel Maak met een groep van 4/5 studenten een tijdlijn van 0-23 waarbij je in de volgende fasen een rolmodel beschrijft 0-2 2-5 5-9 9-13 13-17 17-23

Leren van taal

Wat is het meest effectief in leren 1. Student Self-Reported Grades 2. Piagetian programs 3. Response to intervention 4. Teacher credibility 5. Providing formative evaluation 6. Micro-teaching 7. Classroom discussion 8. Comprehensive interventions for learning disabled students 9. Teacher clarity 10. Feedback ( Hattie, 2012 , visible learning for teachers)

Bandura : self efficacy Leren vindt plaats in een sociale context (social learning theory) Binnen deze context “ schat de lerende in of hij/zij dit kan leren” ( self efficacy) Het inschatten wordt sterk beinvloed door zijn omgeving ( ouders , docent, peer) Succes of falen wijst de lerende toe (attributie theorie) Dit proces is de sterkste factor binnen effectief onderwijs

Low-self efficacy Wel geleerd maar niet getoond door : Wel geleerd ( cognitief) maar niet in staat om het te doen (motoriek) Wel geleerd (cognitief) maar niet willen doen ( moraliteit) Leren “enactive” learning by doing (experiental) of “ vicarious” learning by observing (copying)

Zelf beeld = zelf vertrouwen

Wat is goed docentschap Beheers je eigen vak op “ meesterniveau” Beheersing en toepassing van alle onderwijskundige en didactische kennis en vaardigheid Gebruik goede curricula en faciliteiten Bezit de vaardigheid om te differentiëren al naar gelang de individuele lerende dit verlangt Ken (en handel er naar) de karakteristieken van de sociaal-culturele achtergrond van de lerende Heb duidelijk doelen en motivatie voor het leerproces Creëer een veilige en positieve leeromgeving