Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
De werkplaatsassistent
Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Dyscalculie.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Taal en rekenen op 5 niveaus
Logical Framework Approach
Geletterdheid….. Wat is dat?
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Certificeringsgroep Geformeerd op initiatief van PWN Samenstelling:
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Over rekenen gesproken
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Taalbeleid.
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Hoofdstuk 4 Waarom werken?. Voor deze les heb je nodig? -Etui -Aantekeningenschrift -Werkboek -Rekenmachine -aantekeningenschrift.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
stempel met bingel.be op werkschriften
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
De kubus van CSPE succesfactoren!
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Niet differentiëren maar socialiseren
competentieontwikkeling
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
De traktatie uit de bakkerij. o Afspraak maken met de docent o Traktatie bespreken met de docent wat hij/zij wil o Plan van aanpak maken met ten minste.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
JOB coaching niveau 3 studenten Financiële Beroepen december 2015 Joost Craenen.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Differentiëren & klassenmanagement
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
Communicatie 7e les.
Getalbeelden oefenen en herkennen
stempel met bingel.be op werkschriften
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Getalbeelden oefenen en herkennen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip te krijgen. Hun aandacht voor rekenen staat ten dienste van het leren van het vak. De docent rekenen/wiskunde heeft een andere taak dan de vakdocent die tegen rekenkansen aanloopt.

RekenBewust VakOnderwijs: wat is het ? Betekenisvol: rekentaak is nodig voor vak/praktijkopdracht Rekentaken bij vakopdrachten worden expliciet benoemd Oefening en feedback Heldere beoordeling, toetsing Samenwerking rekendocent (wiskunde?) en vakdocent

Zijn vakvaardig op gebied van vakinhoud en didactiek Kunnen differentiëren Durven methodes los te laten waar nodig Geven ook les (en praten) over rekenen Ondersteunen collega’s Herkennen en gebruiken de aanknopingspunten voor rekenen in hun eigen vak Rekenbewust vakonderwijs Benoemen het rekenen in wanneer dat in de les voorkomt Weten iets over de aanpak en didactiek van die rekenonderdelen Vinden rekenen ‘normaal’ Kunnen terugvallen op experts rekendocenten alle docenten