Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012
Opbouw 14 experimenten met ict: Wat is de interventie? Praktijktheorie (bondig!) Uw mening (stemmen) Resultaat (alleen gemeten resultaten) Meer info? Rapporten via site Kennisnet
Probleem en interventie AOC Friesland Slecht overzicht onderwijsmateriaal Totaal digitaal aanbod: – Digitaal leerboek – Digitale toetsen – Digitale agenda
Waardering studenten Prestaties Geïntegreerd elektronisch aanbod Gebruik door studenten Efficiency lestijd
Waardering studenten Prestaties Geïntegreerd elektronisch aanbod Gebruik door studenten Efficiency lestijd
Probleem en interventie Drenthe College Vormgeven van CGO simulatie SimNet – Simulatiebedrijf – Simulatie in afzonderlijke locatie op school – Manier van begeleiden zoals in de praktijk
Bedrijfs- simulatie Betere onderwijs- prestaties Inzet en motivatie studenten Competentie- ontwikkeling
Bedrijfs- simulatie SimNet Competentie- ontwikkeling Inzet en motivatie studenten
Probleem en interventie Studio T Problemen met het feedback geven Training door Citowoz – Training gericht op het sociale aspect – Training gericht op het cognitieve aspect – (Training coaches / docenten)
Training ‘feedback’ studenten Geven van feedback Benutten van feedback Betere producten
Training ‘feedback’ studenten Geven van feedback Benutten van feedback Betere producten
Probleem en interventie Helicon Eindhoven Motivatie voor competentieontwikkeling is onvoldoende LINE: registratie en visualisatie competenties Leerling en docent beoordelen competenties en registreren dit in LINE POP gesprek: leerling en docent
LINE Inzicht in competen- tiegroei Inzet van studenten Onderwijs- prestaties
LINE Inzicht in competen- tiegroei Inzet van studenten Onderwijs- prestaties
Probleem en interventie Rijn IJssel Zelfstandig werken door studenten aan Studiemeter.nl Onderzoek naar begeleiding: – Sterk docentgestuurd – Gemiddeld docentgestuurd – Sterk studentgestuurd
Leerrendement studenten Begeleiding ten behoeve van PTOL Taalniveau van de student
Leerrendement studenten Begeleiding ten behoeve van PTOL Taalniveau van de student
laag hoog Sturing en begeleiding door docent bij computerprogramma taalniveau
Probleem en interventie ROC Aventus1 Kennis beklijft onvoldoende Coollearning – Sms’jes op verschillende momenten – Kennisvragen (MC) – Goed/fout feedback
Cool learning Kennis- niveau Inzet studenten (motivatie) Efficiënter gebruik lestijd
Cool learning Kennis- niveau Inzet studenten (motivatie) Efficiënter gebruik lestijd
Probleem en interventie Mondriaan Klinisch Redeneren InCasu – Casussen m.b.t. anatomie en ziektekunde – Kennis t.a.v. gezondheidsthema’s verwerken en toepassen – Stappen in proces van klinisch redeneren zetten in vaste volgorde
Vermogen om klinisch te redeneren InCasu
Vermogen om klinisch te redeneren InCasu
Probleem en interventie Helicon Nijmegen Didactische inzet van video Inzet van video beproeven bij 4 opleidingen: 1 dier & verzorging 2. Tuin park & landschap 3. Paardenhouderij 4. In & outdoor design
Inzet en waardering Video maken als leermiddel Verwerkings- en regulatiestrategieën
Inzet en waardering Video maken als leermiddel Verwerkings- en regulatiestrategieën
Probleem en interventie ROC Aventus2 Kennis beklijft onvoldoende Op meerdere manieren kennis nemen van informatie (instructievideo)
Inzet instructie- video's Facultatief gebruik video Onderwijs- resultaten
Inzet instructie- video's Facultatief gebruik video Onderwijs- resultaten
Probleem en interventie ROC Zeeland Gebruik maken van de beschikbare digitale middelen ten behoeve van de efficiëntie en effectiviteit van het onderwijs Keuze voor iPads inclusief Apps – Verkennend onderzoek naar gebruik
Beschrijvende data over kosten, aard en omvang van gebruik Gebruik van iPads
Beschrijvende data over kosten, aard en omvang van gebruik Gebruik van iPads
Probleem en interventie Nimeto Begeleiding van de student tijdens de BPV Extra begeleiding via social media
Begeleiding via social media tijdens BPV Contact tussen student en begeleider beoordeling stage
Begeleiding via social media tijdens BPV Contact tussen student en begeleider Beoordeling stage
Probleem en interventie Graafschap College constructieve kennis en tekenvaardigheden Interventie:LECO (leren construeren) voor bereiding product evalueren reflecteren oriënteren
LECO- opdrachten Intrinsieke + extrinsieke motivatie Constructieve kennis en tekenen
LECO- opdrachten Intrinsieke + extrinsieke motivatie Constructieve kennis en tekenen
Probleem en interventie ROC van Amsterdam Cijfermatig inzicht van studenten is te laag Serious Game Trading Partners
Game Trading Partners Motivatie en werkhouding Onderwijs- prestaties
Game Trading Partners Motivatie en werkhouding Onderwijs- prestaties