Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Van Methode Naar Methodiek
Informatieavond klas 3 21 januari 2014
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Het nieuwe leren en social software
Werkveldtraining 26 september 2013
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Prof. dr. Loek FM Nieuwenhuis Symposium OU 5 oktober 2012 Heerlen
3e jaar Masterstage 2 manuele therapie
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Ervaringen met de invoering van CGO
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Frank Evers, ThiemeMeulenhoff Ageeth Jorna, Lekker-Werken
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Landbouwbreed Floracollege.
Overzicht bespreekpunten
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Leermeesteravond Autoschadetechniek
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Competentiegericht leren vmbo
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
MBO Oosterhout Symposium JM.  Opdracht  MBO Oosterhout  It’s Learning Nu  It’s Learning Toekomst  Social Media  Vragen MBO Oosterhout.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Gebruik van video in de stagebeoordeling
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Informatieavond MAVO 4 14 november 2013
Bachelor Medische Hulpverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Overleg onderwijs en sport Landstede, 16 maart 2016
Met Minder Meer en Beter
LOB 4 MAVO Schooljaar
Snappet.
Ouderavond 4 VMBO BK.
Ouderavond 3 VMBO BK.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Competentie gericht onderwijs
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
LOB 3 Mavo Schooljaar
LOB 4 MAVO Schooljaar
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012

Opbouw 14 experimenten met ict: Wat is de interventie? Praktijktheorie (bondig!) Uw mening (stemmen) Resultaat (alleen gemeten resultaten) Meer info? Rapporten via site Kennisnet

Probleem en interventie AOC Friesland Slecht overzicht onderwijsmateriaal  Totaal digitaal aanbod: – Digitaal leerboek – Digitale toetsen – Digitale agenda

Waardering studenten Prestaties Geïntegreerd elektronisch aanbod Gebruik door studenten Efficiency lestijd

Waardering studenten Prestaties Geïntegreerd elektronisch aanbod Gebruik door studenten Efficiency lestijd

Probleem en interventie Drenthe College Vormgeven van CGO  simulatie SimNet – Simulatiebedrijf – Simulatie in afzonderlijke locatie op school – Manier van begeleiden zoals in de praktijk

Bedrijfs- simulatie Betere onderwijs- prestaties Inzet en motivatie studenten Competentie- ontwikkeling

Bedrijfs- simulatie SimNet Competentie- ontwikkeling Inzet en motivatie studenten

Probleem en interventie Studio T Problemen met het feedback geven  Training door Citowoz – Training gericht op het sociale aspect – Training gericht op het cognitieve aspect – (Training coaches / docenten)

Training ‘feedback’ studenten Geven van feedback Benutten van feedback Betere producten

Training ‘feedback’ studenten Geven van feedback Benutten van feedback Betere producten

Probleem en interventie Helicon Eindhoven Motivatie voor competentieontwikkeling is onvoldoende  LINE: registratie en visualisatie competenties Leerling en docent beoordelen competenties en registreren dit in LINE POP gesprek: leerling en docent

LINE Inzicht in competen- tiegroei Inzet van studenten Onderwijs- prestaties

LINE Inzicht in competen- tiegroei Inzet van studenten Onderwijs- prestaties

Probleem en interventie Rijn IJssel Zelfstandig werken door studenten aan Studiemeter.nl  Onderzoek naar begeleiding: – Sterk docentgestuurd – Gemiddeld docentgestuurd – Sterk studentgestuurd

Leerrendement studenten Begeleiding ten behoeve van PTOL Taalniveau van de student

Leerrendement studenten Begeleiding ten behoeve van PTOL Taalniveau van de student

laag hoog Sturing en begeleiding door docent bij computerprogramma taalniveau

Probleem en interventie ROC Aventus1 Kennis beklijft onvoldoende  Coollearning – Sms’jes op verschillende momenten – Kennisvragen (MC) – Goed/fout feedback

Cool learning Kennis- niveau Inzet studenten (motivatie) Efficiënter gebruik lestijd

Cool learning Kennis- niveau Inzet studenten (motivatie) Efficiënter gebruik lestijd

Probleem en interventie Mondriaan Klinisch Redeneren  InCasu – Casussen m.b.t. anatomie en ziektekunde – Kennis t.a.v. gezondheidsthema’s verwerken en toepassen – Stappen in proces van klinisch redeneren zetten in vaste volgorde

Vermogen om klinisch te redeneren InCasu

Vermogen om klinisch te redeneren InCasu

Probleem en interventie Helicon Nijmegen Didactische inzet van video  Inzet van video beproeven bij 4 opleidingen: 1 dier & verzorging 2. Tuin park & landschap 3. Paardenhouderij 4. In & outdoor design

Inzet en waardering Video maken als leermiddel Verwerkings- en regulatiestrategieën

Inzet en waardering Video maken als leermiddel Verwerkings- en regulatiestrategieën

Probleem en interventie ROC Aventus2 Kennis beklijft onvoldoende  Op meerdere manieren kennis nemen van informatie (instructievideo)

Inzet instructie- video's Facultatief gebruik video Onderwijs- resultaten

Inzet instructie- video's Facultatief gebruik video Onderwijs- resultaten

Probleem en interventie ROC Zeeland Gebruik maken van de beschikbare digitale middelen ten behoeve van de efficiëntie en effectiviteit van het onderwijs  Keuze voor iPads inclusief Apps – Verkennend onderzoek naar gebruik

Beschrijvende data over kosten, aard en omvang van gebruik Gebruik van iPads

Beschrijvende data over kosten, aard en omvang van gebruik Gebruik van iPads

Probleem en interventie Nimeto Begeleiding van de student tijdens de BPV  Extra begeleiding via social media

Begeleiding via social media tijdens BPV Contact tussen student en begeleider beoordeling stage

Begeleiding via social media tijdens BPV Contact tussen student en begeleider Beoordeling stage

Probleem en interventie Graafschap College constructieve kennis en tekenvaardigheden  Interventie:LECO (leren construeren) voor bereiding product evalueren reflecteren oriënteren

LECO- opdrachten Intrinsieke + extrinsieke motivatie Constructieve kennis en tekenen

LECO- opdrachten Intrinsieke + extrinsieke motivatie Constructieve kennis en tekenen

Probleem en interventie ROC van Amsterdam Cijfermatig inzicht van studenten is te laag  Serious Game Trading Partners

Game Trading Partners Motivatie en werkhouding Onderwijs- prestaties

Game Trading Partners Motivatie en werkhouding Onderwijs- prestaties