ned-moove seminar, 17/9/08, Den Haag Wim de Boer, SLO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Edushock leerfestival
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Wat komt er zoal bij kijken?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Van idee tot digitaal materiaal
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
De weg naar de competente docent
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Michel Visser Founder EesySoft
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Stand van zaken E-Learning HBO en BVE 19 april 2002 Drs. E. van Popta Citowoz bv Breda
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30)
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Een digitaal leerplatform
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

ned-moove seminar, 17/9/08, Den Haag Wim de Boer, SLO De ELO als leerplaninstrument? Mogelijkheden, huidig gebruik en de toekomst ned-moove seminar, 17/9/08, Den Haag Wim de Boer, SLO

programma Elo Leermiddelen in beweging Onderzoek naar huidig gebruik van de Elo Toekomst van de Elo

Electronische leeromgeving (ELO)

Wat doen ELO’s Droste: opdrachten, leerinhouden, toetsen, beschikbaar stellen communicatie docent, student(en) mogelijk maken onderwijsmanagement, beheer leerproces verzorgen. Robson (1999): communicatie via de computer, Navigatie instrumenten welke de studenten een overzicht geven wat ze moeten doen cursus management opdrachten en testen (oa on-line quizzes) instrumenten voor het maken van materialen

TeleTOP omgeving (1999) Curus organisatie Communicatie Samenwerken Bronnen

Reden om ELO in te zetten Communiceren Leermaterialen delen ‘ter ondersteuning van het onderwijs’ Tijd en plaats onafhankelijk leren mogelijk maken Digitaal portfolio “Een elo maakt activiteiten rondom leren sneller en eenvoudiger en mensen komen makkelijker met elkaar in contact”. Nienke de Vries (2007)

Verschillende ELO’s Algemeen: TeleTOP 6.1: www.teletop.nl It's Learning: www.itslearning.nl Moodle Blackboard: www.blackboard.com Fronter: www.fronter.nl/ Sociaal constructivisme: Knowledge Forum 3: http://www.knowledgeforum.com VLC: www.virtualactionlearning.nl Samenwerken: BSCW: bscw.fit.fraunhofer.de Competentiegericht onderwijs: Threeships N@Tschool! ELO met inhoud: codenamefuture

ICT in VO en PO stand van zaken

4 in balans Ict infrastructuur Educatieve software en content Kennis en vaardigheden Visie Management: meer aandacht voor 3 en 4 Leraren: meer aandacht voor 1 en 2

ICT in de school 1 computer, 7 ll-en; 95% in VO en 83% in PO heeft internetaansluiting leraren PO: 43% is (ver) gevorderd, in VO 29% Volgens management gebruikt in PO 84% en VO 48% regelmatig ict in klas 95% VO leraren geeft huiswerk waarbij ll-en thuis de computer gebruiken 80% ll-en gebruik Internet om informatie te zoeken, 53% ook voor samenwerken In VO: werkstukken maken, informatie opzoeken en vakspecifieke oefenprogs, minder gericht op samenwerken/communicatie

Bijdrage ict Aantrekkelijker onderwijs 75 % Rijkere leeromgeving 67 % Bevorderen zelfstandig leren Efficienter onderwijs 56 % Flexibeler onderwijs 49 % Adaptief onderwijs 47 % Meer samenwerken 37 % Toetsen op maat 24 % Intensievere communicatie leraar-ll 14 %

ICT vaardig, (ver)gevorderd? % PO % VO Gebruik comp als didactisch hulpmiddel 49 32 Organiseren van lessen waar ICT gebruikt wordt 31 39 Gebruik van educatieve programma’s 51 36 Integreren ICT in lessen, leidend tot meerwaarde 45 38 Gebruik ELO 24 28 Gebruik leerlingvolgsysteem 33

SLO Onderzoek: Leermiddelenmonitor onderzoek naar ontwikkelingen op het gebied van leermiddelen: kiezen en gebruik methoden & niet-methodegebonden leermiddelen en papieren & digitale leermiddelen PO en VO digitale vragenlijst uitgezet in nov/dec 2007 900 deelnemers

Leermiddelen in beweging (1) Onderwijsvernieuwingen (de nieuwe onderbouw, het nieuwe leren, de tweede fase en het vmbo): meer nadruk op zelfstandig leren, samenwerken, authentieke leeromgeving Andere aanbieders, nieuwe samenwerkingsverbanden, nieuwe rollen uitgevers, ICT docent als ontwerper, arrangeur

Leermiddelen in beweging (2) De rol van ICT digitale leermiddelen elo’s kwaliteit metadata/ vindbaarheid/ toegang db edurep

Leermiddelen in beweging (3) Andere ontwikkelingen lerarentekort bekostiging: Onderzoek: Onderwijsraad: Onderwijs en open leermiddelen: advies over digitale leermiddelen en ict in het onderwijs in de 21e eeuw Kennisnet: inventarisatie digitale leermiddelen experimenten leermiddelen VO: http://www.leermiddelenvo.nl/tools Steenbergen, N., Thijs, A., Voogt, J., & Loenen, S. (2008). Leeromgevingen en leermiddelen in innovatieve scholen. Enschede: SLO.

Belangrijkste uitkomsten De methode wordt nog heel veel gebruikt Er zijn interessante verschillen tussen sectoren, in sexe, ervaring en vakken mbt het gebruik De meeste leraren gebruiken nog steeds papier, maar de ELO wordt gebruikt Digitaal is flexibeler en wordt in “nieuwer” onderwijs vaker gebruikt Zoeken gaat via google, en kost veel tijd

Gebruik van niet-methodegebonden leermiddelen Andere leermiddelen dan de methode sluiten beter aan bij de leeromgeving van leerlingen en het is leuk PO leraren zijn gebruikers, VO leraren makers Niet-methodegebonden leermiddelen zijn verrijkend/verdiepend en worden gebruikt in projecten Deze leermiddelen zijn vaak digitaal en worden gevonden op internet. Aanpasbaarheid en beschikbaarheid van belang. PO VO zelfgemaakt 23% 44% in samenwerking met collega's gemaakt 30% 36% door anderen gemaakt 47% 20%

Uiteindelijk van belang bij het kiezen van een leermiddel (niet methodegebonden) PO VO PO/VO aanpasbaarheid 73% 79% 77% directe beschikbaarheid 64% 69% 68% kosten 46% 32% 36% vormgeving 23% 25%

Zoeken kost veel tijd en gebeurt weinig Hoe vaak zoeken leraren Hoe lang zoeken leraren gemiddeld PO VO PO/VO dagelijks 3% 6% 5% wekelijks 27% 33% 31% maandelijks 55% 45% 48% bijna nooit 16% nooit 0% PO VO PO/VO < 5 minuten 8% 9% 5-15 minuten 35% 24% 27% 15-30 minuten 37% 39% 38% > 30 minuten 20% 29%

Gebruik van papieren en digitale leermiddelen of een combinatie Leraren werken de meeste tijd met papieren leermiddelen Relatie tussen niet-methodegebonden leermiddelen en digitale leermiddelen Geen verschillen tussen mannen/vrouwen, PO/VO, ervaren/minder ervaren, etc... Maar wel: kunstvakken maken veel meer gebruik van digitale leermiddelen dan b.v. de talen De elektronische leeromgeving speelt een rol, het aandeel leermiddelen is nog beperkt en wat betreft zelfstandig leren en vakkenintegratie... papier combinatie digitaal

Meer zelfstandig leren = meer tijd met digitale leermiddelen

Meer vakkenintegratie in VO = meer tijd met digitale leermiddelen

Elo en leermiddelen Speelt wel een rol, maar aandeel leermiddelen is nog beperkt In het VO werkt 44% (wel eens) met een elektronische leeromgeving De meest genoemde ELO’s zijn TeleTOP, It’s Learning en daarna Moodle en N@tschool 22% van de leermiddelen wordt door leraren in het VO die ELO’s gebruiken via de ELO aangeboden

Onderzoek en toekomst

Evidence based? Wat is er bekend over het effect van het gebruik van ELO’s: weinig. ICT in onderwijs: vaak geen significante verschillen... Belangrijk: welke modellen en media wanneer inzetten? Voorstel Bastiaens: Media didactiek B.v. van Dissel (2006): Nieuwe Leren met ELO, de prestaties van leerlingen beter dan zonder (Kennisnet initiatief: verzamelen van bewijs)

SLO onderzoek analyse van database gebruik vragenlijst: Algemeen Onderwijsvisie Inzet ELO ICT omgeving Leermiddelen Ondersteuning Beleid Didactisch gebruik feedback voor docent/school: algemeen gebruik specifieke inzet van de ELO (verscheidenheid in gebruik) beleid tevredenheid ondersteuning maatwerk in het curriculum gezien de inzet van de ELO

Leerplanontwikkeling macro meso micro kerndoelen en eindtermen schoolkeuzes t.a.v inhoud en didactiek plannen in de klas:

De Elo en leerplanontwikkeling de docent als arrangeur de Elo als zijn "workspace"?!

Elo van de toekomst geintegreerde set van tools voor de docent om het onderwijs te te plannen (In de school: vakoversteigend, projecten; in de klas: groep, individu, ...) inhoud te geven (kiezen, arrangeren, maken, aanpassen, ...) te evalueren (dpf, toetsen, monitoren, ll volgsysteem, administratie, verantwoording, ...) te geven (instructie, communicatie, oefenen, ...) Waar ligt de uitdaging? SLO: welke leerplankaders: kerncurriculum

Vragen? Discussie! Meer informatie: w.deboer@slo.nl

Ontwikkelingen Binnen ELO’s: docent als arrangeur van het curriculum, daarbinnen bepaalt de docent de vrijheid/mogelijkheden van ll-en PLE? Wel meer Web 2.0: wiki’s, blogs Meer integratie: o.a. toetsprogramma’s, Leerlingvolgsysteem Meer aandacht voor “content”: aansluiten op Edurep, samenwerken met uitgevers: uitleveren content Edupoort, Eduroute, Entree Gebruik gestandaardiseerde metadata: contentzoekprofiel

Verschillende ELO’s