Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Implementatie van de UNCO-MOB
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
De Huisartsopleiding in Nederland
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Nul Energie Huis Workshop offerte.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Leren in stages en de rol van ICT Els Boshuizen Educational Technology Expertise Centre OUNL Tim Dornan Manchester University, Hope Hospital Heerlen,
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Presentatie introductie BGL
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Probleem gestuurd onderwijs
Competentiegericht opleiden
Maken van een stagebeschrijving
SETQ Systematic Evaluation Teaching Qualities
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Workshop ‘Competenties’
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Reflecteren en een knoop
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Taalbeleid.
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
M2 Pico-CAT (KDO 17 juni 2010) E.A.van Hell 17 juni 2010.
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
CAT Critical Appraisal of a Topic
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Welkom bij Maastricht University.
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evidence-Based Medicine
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Presenteren en communiceren
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Bachelor Medische Hulpverlening
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Toetsing en toetsontwikkeling
Hoe leren professionals?
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Learning Portal Schooljaar
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde: uitdagende vernieuwing of heilloze bureaucratie? Paul Brand Kinderarts Amalia kinderafdeling Zwolle Hoogleraar klinisch onderwijs UMCG

Leerdoel Aan het einde van deze presentatie: Kent u de beweegredenen achter herziening opleiding Kunt u enkele principes van herziene opleiding toepassen in uw praktijk

Overzicht presentatie Hoe leren volwassenen? Opleiding die aansluit bij hoe volwassenen leren Modern opleiden: praktische voorbeelden

Hoe leren volwassenen? Een goede of een slechte leerervaring

grondslagen van het leren van volwassenen

Ned Tijdschr Geneeskd 2009;153:B149

Onderwijs dat aansluit bij hoe volwassenen leren intrinsieke motivatie relevant (nu) juiste niveau actieve inbreng duidelijk doel opbouwende feedback reflectie

Vraag Hoeveel procent van de inhoud van een didactische lezing blijft “hangen” bij de deelnemer? < 10% 10-20% 20-50% > 50%

Vraag Van alle nascholing die u volgt, hoeveel procent daarvan bestaat uit didactische lezingen? < 10% 10-20% 20-50% > 50%

Interactief onderwijs www.winterklas.nl

Praktische voorbeelden Modern opleiden: Praktische voorbeelden

KPB (co) assistent observeren tijdens taak daarna gerichte en gestructureerde feedback KPB valide en reproduceerbaar

EBM bespreking Grote visite: leidt tot PICO (co) assistent doet gerichte zoektocht Bericht hierover tijdens PICO bespreking 1 “key article” uitgezocht Besproken volgens richtlijnen Cochrane Gehele staf getraind (cursus) Bekhof, aangeboden voor publicatie

Voortgangsgesprekken Voorbereiding: reflectie door (co)assistent zelf: wat gaat goed, wat kan beter (CanMeds) 360 graden feedback bespreking in vakgroep Vastleggen in portfolio “There is (…) good evidence that if well implemented, portfolios are effective and practical in a number of ways including increasing personal responsibility for learning and supporting professional development.”

Bureaucratie? Meer papierwerk: Documentatie toetsing Documentatie voortgang (portfolio) Minder vrijheid: Opleidingsfonds Regels aan instroom, doorstroom

Supervisie van een patiënt 1 Goede zorg Onderwijs 2

Diagnostisch redeneren door ervaren clinici Bowen, NEJM 2006; 355:2217-25

Onderwijsbenadering van (poli)klinische patiënt Duidelijk maken van probleemstelling en ziektescenario’s Stap 1: samenvatten ziekte-geschiedenis 3 (4) WAT vragen: WAT denk je dat er aan de hand is? WAT waren de belangrijkste bevindingen die je daaraan deden denken? WAT heb je nog meer overwogen? WAT ga je de clinicus vertellen? Acad Med 2004;79:42-9

Laat de leerling zelf het werk doen Samenvatten (van ziektegeschiedenis) Toespitsen van differentiaaldiagnose Analyse van differentiaaldiagnose Medische vragen stellen (aan supervisor; deze kan pearls meegeven) Plan maken voor patiënt Opdracht maken voor zichzelf (leren) Toetsen

Leerdoel Aan het einde van deze presentatie: Kent u de beweegredenen achter herziening opleiding Kunt u enkele principes van herziene opleiding toepassen in uw praktijk

p.l.p.brand@isala.nl