Taaltoets aan de KHLeuven Anne Decelle lector Taal en Nederlands

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Project ‘Taalcompetenties vertaald
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Informatieavond 22 april 2013
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Eindwerk zesde jaar.
Dertien doelen vertaald
Ict - beleidsplan
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Project ‘Taalcompetenties vertaald
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Geletterdheid….. Wat is dat?
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Taalbeleid – Mater Dei Lagere school
Naar een taalgerichte lerarenopleiding ENW AUGent Penvoerende instelling: HoGent 2.
De 10e editie havo-vwo OB.
Nieuw Nederlands 4e editie
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Presentatie HSN-conferentie
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
E-portfolio ReKi 2 e Lic: 5 maanden stage Vanaf volgend academiejaar 1 e MA: 6 maanden stage –80-tal studenten –50 stageleiders (UZ) –8 stagetitularissen.
Van ICT-tool naar ICT-leerlijn.  : invoering leergebied overschrijdende eindtermen  : ICT-tool in onze SG met jaarlijkse ‘check-up’
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Tekstenweb Tekstbegrip en woordenschat voor 3 en 4 havo/vwo.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Presentatie EduCheck SOML
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Gelijke onderwijskansen via taalbeleid :
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Taaltoets aan de KHLeuven Anne Decelle lector Taal en Nederlands Presentatie op de uitwisselingsvoormiddag instaptoetsen Woensdag 2 maart 2011

Inhoud presentatie Het grote kader De taaltoets Implementatie: situatie 2008-2009, 2009-2010 Implementatie: situatie 2010-2011 Toekomstdromen: 2011-2012?

Achtergrond: situatie tot 2007 Probleemstelling Belang van taal in de decretale basiscompetenties voor leerkrachten => 13 doelen in een dozijn (Nederlandse Taalunie 2006) Echter: toenemende klachten over taalvaardigheid van instromende studenten in de lerarenopleiding Veel studenten halen de eindtermen secundair onderwijs op het vlak van taalvaardigheid niet Gevolg: Nood aan grondige hervorming leerlijn taalvaardigheid in de lerarenopleiding Nood aan in kaart brengen van de beginsituatie met het oog op gerichte remediëring

Taalcompetenties vertaald (bis) Vernieuwing dankzij projectwerking SoE Taalcompetenties vertaald (2007-2008) Taalcompetenties vertaald bis (2008-2009) Partners: KHLeuven, HUB, GroepT, KHMechelen, CVO Antwerpen Noord, TSM Mechelen Doelen van deze SoE-projecten Leerlijn uittekenen voor taalvaardigheid in de opleiding BASO Eerste opleidingsjaar: eigen taalvaardigheid Tweede opleidingsjaar: professionele taalcompetenties, taalontwikkelend lesgeven Ontwikkelen cursusmateriaal vakken Taal en Communicatieve vaardigheden Concretisering en operationalisering ‘dertien doelen’ Afstemming op doelgroep leerkrachten secundair onderwijs Ontwikkelen van kijkwijzers en checklists voor de hele opleiding BASO Instaptoets voor alle eerstejaarsstudenten secundair onderwijs => www.dertiendoelenvertaald.be

Instaptoets taal (KH Leuven) Voor wie? Alle eerstejaarsstudenten van de Bachelor Secundair onderwijs Algemene Vakken / Voeding-Verzorging/Lichamelijke opvoeding 1ste weken academiejaar Doel De beginsituatie van de instromende studenten in kaart brengen Startpunt voor gerichtere remediëring Mondelinge taalvaardigheid Individuele beoordeling bij lector Evaluatiefiche met aandachtspunten Schriftelijke taalvaardigheid Digitale instaptoets ontwikkeld in Question Mark Perception

Instaptoets schriftelijke taalvaardigheid in QMP Onderdelen: Spelling: aaneenschrijven, hoofdletters, werkwoordspelling, woordbeeld Woordniveau: collocaties, contaminatie, beheersing schooltaal, voegwoorden, voorzetsels, woordgeslacht Zinsniveau: samentrekking Waarom QMP? Onmiddellijke scores voor de student, lector kan overzicht voor alle studenten raadplegen Programma kiest ad random vragen uit databank. Elke student krijgt dus andere vragenreeks. Bij meerdere toetsingsmomenten ook nooit zelfde vragenreeks Werken in digitale omgeving motiverend voor studenten Lage verbeterlast voor de lector Mogelijkheid tot werken in beveiligde omgeving Mogelijkheid tot differentiatie: Sterke studenten: korte toets met één batterij vragen Zwakke studenten: tweede (langere) batterij vragen om gokken uit te sluiten Veel mogelijkheden tot interpretatie van de toetsresultaten Toetsvaliditeit, verschil klassen, ...

filmpje

De ‘service’ Vragen over de meer technische (ICT-) kant: jelledekeersmaecker@hotmail.com

Implementatie 2008-2009, 2009-2010 Instaptoets mondelinge taalvaardigheid: Evaluatiefiche met onmiddellijke feedback van de lector Alleen bij zeer ernstige problemen doorverwijzing naar een logopedist Instaptoets schriftelijke taalvaardigheid: Week 1: eerste instaptoets, norm: 75% 2 weken tijd voor zelfstandige remediëring m.b.v. remediëringpakketten op Toledo Week 3: tweede instaptoets, norm: 75% Remediëring / implementatie Monitoraten spelling: verplicht indien minder dan 75% bij tweede afname Portfolio als onderdeel van de evaluatie voor het vak: Zelfstandige remediëring schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid Bewijsmateriaal verzamelen voor de 13 talige basiscompetenties

Evaluatie na twee jaar M.b.t. de instaptoets M.b.t. de implementatie De digitale toets met invuloefeningen en meerkeuzevragen toetst slechts geïsoleerde deelvaardigheden Nood aan toetsing in relevante communicatieve contexten Rekening houdend met de noden van een student hoger onderwijs Rekening houdend met de eisen van het latere beroep Echte feedback op schrijfvaardigheid m.b.t. teksten krijgen de studenten pas bij hun opdrachten, dus op momenten dat er reeds evaluatie aan gekoppeld is M.b.t. de implementatie Te veel eisen aan de zelfremediëringsvaardigheid van de studenten

Implementatie: situatie 2010-2011 Instaptoetsen eerste weken academiejaar Behouden: mondelinge en schriftelijke instaptoetsen Nieuwe instaptoets: essay als reactie op een stelling Remediëring Behouden: monitoraten spelling + zelfstandig remediëring in portfolio Nieuw: taalcoach voor elke eerstejaarsstudent gedurende sem. 1 Taalcoach alle derdejaarsstudenten Nederlands (ong. 12 eerstejaarsstudenten per taalcoach) verbetert essays van zijn studenten + geeft feedback m.b.v. begeleidingsfiche biedt remediëringsoefeningen aan verbetert tweede opdracht schrijfvaardigheid wordt zelf geëvalueerd op zijn taalcoachtraject binnen verplicht OOD Nederlands: geven van correcte en relevante feedback uittekenen van zinvol remediëringstraject in kaart brengen van / reflecteren op succes- en faalervaringen bij de remediëring van ‘hun’ studenten

Evaluatie M.b.t. taalcoach M.b.t. taaltoetsen en implementatie ervan Zinvol, verrijking voor zowel eerste- als derdejaarsstudenten Nood aan meer input voor derdejaars, o.a. respectvolle communicatie feedback M.b.t. taaltoetsen en implementatie ervan Luik leesvaardigheid ontbreekt Blijvend pijnpunt: consequenties/gewicht instaptoetsen te beperkt: Studenten die goed scoren op de instaptoetsen zijn toch niet vrijgesteld van de vakken Taal en Communicatieve Vaardigheden Remediëring buiten de reguliere lestijd (zelfstandig, monitoraten, taalcoachbegeleiding) binnen de lestijd zowel taalsterke als taalzwakke studenten in één klas, weinig ruimte voor differentiatie, voor gericht inspelen op resultaten instaptoetsen

Toekomstplannen (- dromen) vanaf 2011-2012 Uitbreiden toetsonderdelen Toevoegen van onderdeel leesvaardigheid (m.i.v. studievaardigheden): Hoofd- en bijzaken, structuren onderscheiden Inzicht in typische (schoolse) vraag- en antwoordstructuren Kunnen inzetten van relevante woordenschatstrategieën Verfijnen toetsvragen op woord- en zinsniveau Verbeteren van onvolledige zinnen, te lange samengestelde zinnen, fout gebruikte verwijswoorden, … Behoud van huidige schriftelijke instaptoets spelling Portfolio: verhuist naar tweede opleidingsjaar, niet langer remediëring, enkel bewijsmateriaal professionele taalcompetenties Verhogen gewicht instaptoets OOD Taal indelen in modules spelling, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, spreekvaardigheid Op basis van instaptoetsen vrijstellingen verlenen voor betreffende modules Betere praktische organisatie Halve dag per klas tijdens de onthaaldagen

Struikelblokken Eisen aan de validiteit en betrouwbaarheid instaptoetsen zeer hoog => systeem met twee batterijen vragen wellicht niet meer gebruiken? => zeer veel vragen nodig in de vragenbank om te vermijden dat studenten 2 keer dezelfde vraag krijgen Niet haalbaar voor mondelinge taalvaardigheid => evt. op vrijwillige basis? Eerste jaar volledig gereduceerd tot remediëring, professionele taalcompetenties pas in tweede opleidingsjaar Praktische bekommernissen: late instromers, afstemming op OER, …