Presteren met professionals KULTIFA improving knowledge performance

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
Menno Karres Lead Auditor
Strategisch Personeelsbeleid
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Renco Bakker BPMConsult
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
In je element zijn slim samen
Arbeidstevredenheid en prestaties
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Slim kwalificeren Slim kwalificeren.
Human Capital & Strategic Personnel Planning
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
Agenda Inkoopprofessionalisering
KULTIFA improving knowledge performance
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Professionele ontwikkeling
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
What did you learn today? And your company? 1 Bedrijfspresentatie KULTIFA improving knowlede performane (
© IVA ConQuaestor: best or most beautiful place to work? Oktober 2008 Steven de Groot IVA / KULTIFA.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Ondernemen(d) in het onderwijs
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ber Damen Symposium HR in Control Vianen 11 juni 2013.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Methode Strategisch personeelsmanagement
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Geïntegreerde schoolverbetering
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Leiding geven aan school ontwikkeling
Human Resources Accounting
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Transcript van de presentatie:

Presteren met professionals KULTIFA improving knowledge performance Prestatieverbetering binnen kennisintensieve organisaties KULTIFA improving knowledge performance (www.kultifa.nl)

Presteren met professionals Wie we zijn KULTIFA is een buro dat zich richt op Presteren met professionals prestatieverbetering van kenniswerkers en kennisintensieve organisaties gefascineerd door kennismanagement en (human) performance improvement mix van bedrijfskundigen, kennistechnologen en opleidingskundigen advies én onderzoek groot door klein te blijven (4 m/v)

Voor & met wie we werken We werkten samen met Accenture, Cap Gemini, Det Norske Veritas (DNV), LandbouwEconomisch Instituut (LEI), Leones (Knowledge Reef), Triam Kennismanagement en Universiteit Wageningen KULTIFA is lid van ISPI, HPT-Nederland en neemt zij zitting in de redactie van IK, tijdschrift over Intellectueel Kapitaal.

Aanleiding voor KULTIFA 2 vragen: Welke factoren zijn van invloed op de prestaties van kenniswerkers en kennisintensieve organisaties (KIO’s)? Op welke wijze zijn deze factoren beheersbaar?

Verbeteren: 8 problemen in KIO’s Te veel sturing (versus zelfsturing): hiërarchie en regels Conflicterend doelstellingen (kenniswerker versus leiding) Geen eenduidig proces van plannen naar uitvoeren, meten en verbeteren Geen sturingsinformatie (‘Hoe gaat het?’. ‘Goed hoor’) Weinig inzicht individuele vermogens, prestaties en bijdrage aan groter geheel Slechte match aanbod werk en competenties kenniswerkers Onvoldoende vertaling van veranderingen naar kennis Onvoldoende benutting aanwezige kennis

Organization Alignment Model EXTERNAL ENVIRONMENT Misson / Vision Goals Values SUPPORT - Policies - Systems - Structure Strategic Process Cultural Process Objectives Practices Behaviors Tasks Results STAKEHOLDERS Tosti, 1992

Prestaties van professionals = persoonlijke ontwikkeling bijdrage aan vakgebied bijdrage aan klanttevredenheid bijdrage aan succes van anderen bijdrage aan ontwikkeling van eigen organisatie bijdrage aan winstgevendheid Planet People Profit MVO Omgeving Onderneming Ondernemer

Info. & comm. voorziening Intrinsieke motivatie Succesfactoren professional performance: KULTIFA-factoren Professional Performance Kennis Uitdaging Leervermogen Leerbereidheid Leercondities Taakstelling Info. & comm. voorziening Intrinsieke motivatie Feedback Autonomie Meeste kenmerken van professional (na werving) slechts in beperkte mate beïnvloedbaar!

KWALITEIT KENNISINTENSIEVE ARBEID kennisintensieve organisatie Performance management vs. kennismanagement KWALITEIT KENNISINTENSIEVE ARBEID (denkwerk of kenniswerk) Kenmerken kennisintensieve organisatie Uitdaging Leercondities Taakstelling Informatie- en comm.voorziening Feedback Autonomie Kenmerken kenniswerker Kennis Leervermogen en leerbereidheid Intrinsieke motivatie 1e inrichtingsniveau 2e inrichtingsniveau Managementstijl, Personeelsbeleid, Processen en Cultuur 3e inrichtingsniveau Systemen (P&C), MVDS en Structuur

Prestatieverbetering in KIO´s = Het managen van de ‘fit’ tussen de kenmerken van kenniswerkers en kenmerken van hun werkomgeving In meer begrijpelijke taal:  ‘Het cultiveren (= conditioneren en faciliteren) van individuele prestaties ter bevordering van organisatieprestaties’. Dus focus op performance conditions (=kenmerken van de organisatie)

Theoretische onderbouwing (Research based) Sociotechniek Kwaliteit van arbeid (Quality of Working Life, QWL) Human Performance Improvement (HPI/HPT) Aangevuld met kennis & ervaringen leren, kennismanagement, kwaliteitszorg (in KIO’s) en bedrijfskunde

Performance Improvement Model PERFORMANCE CONDITIONS 2. Inrichten PERFORMANCE IMPROVEMENT Individueel & Collectief Reactief & Pro-actief 4. Verbeteren PERFORMANCE ALIGNMENT Performance gap Org. Resultaten & -effecten PERFORMANCE PROCESS PERFORMANCE REVIEW PERFORMANCE OUTPUT Resultaten effecten Individuele waarden Resultaten & effecten Prest.-indicatoren KULTIFA 1. Richten 3. Verrichten & Monitoren

Dominante processen in KIO’s Kennisprocessen - kennis-awareness: (on)bewust (on)bekwaam - kenniscreatie - kennisverwerving - kennisbeoordeling - kennisdeling - kennisbenutting - kennisverbinding - kennisborging - kennistransfer - kennisexploitatie (kennismarketing) (welk proces is dominant?) Verbinden Leren Innoveren Verbeteren

Verbeteren = Verbeteren van: KULTIFA-factoren: mens én organisatie in samenhang Individuele processen PPI-model - richten - inrichten - verrichten & monitoren - verbeteren Systeem van prestatiemanagement

Verbeteren: 5 principes binnen KIO’s Alignment: individuele doelen ter bevordering van organisatiedoelen (resultaatverantwoordelijkheid) Een mix van doelstellingen: - persoonlijke ontwikkeling - bijdrage aan vakgebied - bijdrage aan klanttevredenheid - bijdrage aan succes van anderen - bijdrage aan ontwikkeling van eigen organisatie - bijdrage aan winstgevendheid Prestatie-indicatoren op basis van succesfactoren (KULTIFA-factoren) Performance conditions bepalen de kwaliteit Kennisprocessen, verbinden, leren, innoveren en verbeteren zijn dé dominante processen

Fasen van ontwikkeling Professionaliteit Volgens INK (zie Werkboek Prestatieverbetering binnen kennisintensieve organisaties, verbeteren van professionaliteit) output, het resultaat van het product en/of dienst centraal, vakmanschap beheersing van het primaire proces centraal, kennis = productiefactor, kennis & leerbehoeften en arbeidsmotieven van kenniswerkers lerend en innoverend vermogen van de organisatie centraal, op prestatieniveaus (kenniswerker, team, afdeling en organisatie) wordt systematisch gewerkt aan professionaliteit leren, verbeteren en innoveren met (kennis)partners in de voortbrengingsketen