Handen uit de mouwen met Action Learning in

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Robin Groenbos Trainer / Consultant Three Ships Handen uit de mouwen met Action Learning.
Werkveldtraining 26 september 2013
Schooloverstijgend samenwerkend leren
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Learning on the job voor gevorderden
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
Iedere dag rapportdag! Three Ships Gebruikersdag 2011 Jasper Grannetia Three Ships Frans de Kubber Gerald Wullems Rijn IJssel.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
Mediatheek en IVG.
Jos Herkelman Teamleider Trainers & Consultants
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Google Apps Implementatieproject binnen het team Toerisme ROC Aventus.
Sharepoint in de Praktijk
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Van, voor én door het onderwijs.
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Feedback Wat Soorten Door wie
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Pemprl.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
De rode draad in opleiden binnen AAOS
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
I Studiesucces door Virtual Action Learning Conferentie studiesucces Haagse Hogeschool Rens van den Berg & Linda de Bruin 14 december 2012.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Noorderportal voor studenten
Openbaar Lichaam Bonaire
Hoe zien docenten de leeromgeving in
Workshop 2 Samenwerken in je team met groepen
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Een vergadering organiseren
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Informatieavond klas
Klik op een app voor meer informatie: -ZermeloZermelo -Its LearningIts Learning -OneDriveOneDrive -Kahoot!Kahoot! -QuizizzQuizizz -QuizletQuizlet -Aura.
Gepersonaliseerd leren
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Handen uit de mouwen met Action Learning in N@tschool Jos Verweij, Hogeschool Rotterdam Met dank aan Robin Groenbos; Trainer / Consultant Three Ships

Agenda Wat is Action Learningin N@tschool? Inrichting en opzet bij de Hogeschool Rotterdam lessons learned Hogeschool Rotterdam : Locatie Rochussenstraat

Wat is Action Learning in N@tschool? Action Learning is een vorm van onderwijs waarbij studenten met name door te doen leren Action Learning is gericht op het werken in groepen Studenten leren van elkaar door middel van evaluaties en beoordelingen De begeleider wordt vaak pas later betrokken bij het proces en heeft meer de rol van coach dan van instructeur Learning, Programming and Questioning (later aangevuld door M. Marquandt met ‘+ R’ = Reflection) Action Learning (dus zonder de virtuele middelen) is bedacht door Professor Reginald Revans in 1940 in Groot-Brittannië. Tijdens zijn werk in de mijnindustrie moedigde hij managers aan elkaar te ontmoeten in kleine groepen, hun ervaringen te delen en elkaar vragen te stellen over wat ze meemaakten. Het bleek dat deze aanpak de productiviteit met meer dan 30% liet toenemen. [1] Hij verwoordde dit effect later in zijn formule L = P + Q, waar L staat voor leren, P voor (ge)programmeerde kennis met simulaties en Q (questioning) voor vragen om inzicht te krijgen in wat mensen horen, zien of voelen. Het sociaal constructivisme is een stroming in de leerpsychologie die leren omschrijft als een sterk actief, sociaal en constructief proces. Volgens constructivisten is de kunst van het leren dat nieuwe informatie wordt gekoppeld aan bestaande voorkennis. Omdat ieder weer andere voorkennis heeft, is het niet mogelijk dit koppelingsproces te structureren, maar wel om samen met en van anderen te leren. Leren wordt dan het construeren van interne representaties met behulp van bestaande representaties (R.J. Simons, 2001).

Wat is Action Learning in N@tschool nog meer… Interactie staat centraal en NIET het educatieve materiaal De student kan meer verantwoordelijkheid nemen De student kan leren van leerproducten en interactie De leeromgeving is transparant maar besloten De opleider heeft meer inzicht in de inhoudelijke voortgang en competentieontwikkeling en hij kan daarop inspelen De opleider heeft meer zicht op het leerproces en hij kan dit virtueel ondersteunen Groepsbinding en leerchemie tussen studenten en opleider wordt gestimuleerd

Mede-studenten geven feedback Student levert conceptversie in De cyclus Mede-studenten geven feedback Student levert conceptversie in Student levert definitieve versie in Student past conceptversie aan Mede-studenten beoordelen Het leerproces bestaat uit 11 stappen die iedere student naar keuze kan doorlopen: Competentie kiezen; Leerarrangement kiezen; Informatie selecteren; Leerproduct maken; Virtuele interactie over de leerproducten; Meedoen aan fysieke bijeenkomsten op school; Verbeteren + nomineren van beste product; Bespreken van beste product; Publicatie van beste product op een publieke website; Assessmentdag; Beoordelings- en Reflectiegesprek;

N@Tschool! & Action Learning Binnen de projectmodule zijn aanpassingen aangebracht die Action Learning kunnen ondersteunen Automatisch mappen aanmaken Feedback geven of beoordelen m.n. binnen de fasering Overzicht gebruikers forum Studenten leren door evaluaties en beoordelingen. Binnen NS kan gegeven feedback worden geëvalueerd.

Dashboard - Portaal Ingericht om studenten snel toegang te geven tot de belangrijkste onderdelen van N@Tschool! (minder klikken) Belangrijk voor AL: Mijn cursussen (Mijn studieroutes) Mijn Samenwerkingsruimten Forum

Pijlers onder action learning (in N@tschool) SAMENPRODUCEREND LEREN FEEDBACK DIEPER LEREN Samenproducerend leren beoogt: Actief lerende studenten Problemen en vragen die studenten tegenkomen tijdens het werken aan de opdrachten aan elkaar voorleggen en van elkaar beantwoorden Eigen (eerder verworven) kennis delen met medestudenten (tussentijds te) reflecteren op product(en) van medestudenten

Dashboard (Portaal)

Wijzigingenoverzicht Zonder zoeken een beeld van de laatste wijzigingen binnen het project Termijn weer te geven wijzigingen in te stellen (afgelopen1 dag, 2 dagen, week, etc.) Documenten direct te openen Direct de juiste map openen (‘ga naar’)

Wijzigingenoverzicht

Overzicht deelnemers Belangrijke tool voor het begeleiden van studenten Geeft een globaal overzicht van: Aantal deelnames aan het project Aantal ingeleverde documenten Aantal malen dat feedback is gegeven Etc. Let op: Gegevens zijn gebaseerd op de ingelogde student!

De werkruimte Iedere deelnemer heeft een eigen, automatisch gegenereerde map Iedereen heeft toegang tot de materialen van iedereen De eigen map dient als een plek om een back-up te bewaren van het ingeleverde materiaal Docenten begeleiden NIET in deze mappen Werkruimte bevat verder aanvullende informatie

Overzicht deelnemers

Werkruimte

Het forum Plaats waar docenten o.a. aansturen en stimuleren Studenten plaatsen hier hun leervragen Zichtbaar, middels kleurcode, welke rol de gebruiker heeft binnen het forum (docent of student) Nadrukkelijk niet bedoeld voor informele interactie

Het forum

Fasering Meerdere fases mogelijk: Concept – en eindfase Clusters van ca. 5 studenten geven feedback op elkaars werk Feedback wordt gegeven via de notities op documenten Lengte gegeven feedback is onbeperkt Studenten krijgen training in het geven van feedback binnen N@Tschool! (technisch en inhoudelijk)

Fase 1: Concept product

Feedback 1

Feedback 2: Fout

Fase 2: Eindproduct Studenten leveren , na het aanpassen o.b.v. de ontvangen feedback, het eindproduct in deze fase in Medestudenten beoordelen de ingeleverde producten aan de hand van vooraf ingestelde criteria (Cijfer: 1 t/m/ 10) Vorm en opbouw Inleiding Het eigen verhaal Belevingsgericht zorgconcept CCM in de praktijk Schrijfwijzer gehanteerd Docenten evalueren het ingeleverde product en geven een oordeel (bijv. ‘geschikt voor publicatie’)

Fase 2: Eindproduct

Het logboek Meer gericht op de informele interactie Kan het vormen van groepen versterken

Het logboek

Voorbeeld opdracht

Docenteninteractie Modereren binnen ALN hoort aan te sluiten op procesgericht interactie om samenlerend produceren mogelijk te maken. Docenten zijn vooral productgerichte interactie gewend

Lessons learned Onderwijsconcept kan goed ondersteunt worden binnen N@tschool Training van docenten en studenten noodzakelijk Voortschrijdende ontwikkeling social media vraagt aanpassing wijze van communiceren binnen dit onderwijsconcept Vraag naar APP om snel en vanaf elk€ willekeurige plek/medium toegang te krijgen wordt steeds groter