Ingrid Witteveen-Slabbekoorn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Advertisements

Differentiatie in de klas
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
CDBS De Hoeksteen Hoogezand
Feedback opdrachten 1 en 2 Robert de Hoog. Opdracht 1 Regel: gebruik eerst de literatuur en daarna je eigen inzicht! Bronnen in de literatuur Royce: –Table.
Zelfsturing en executieve functies.
Welkom! Arjan van Heukelom.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
4. uitvoeren, monitoren en testen
Didiclass - beginnen met
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Reflecteren.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Au choc des idées, jaillit la lumière!
De Tweeklank Informatieavond Programma Algemene informatie op schoolniveau; profilering 1 e ronde praktische informatie in de groepen 2 e ronde.
Oog voor slimme kinderen?!
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Effectief leesonderwijs
Handelingsgericht werken

Informatie- avond groep 6
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Actieonderzoek instructietafel.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Algemene Ouderavond ARHC 24 november 2014 Marrit Hoeks- van de Guchte
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Return to Sender.
Informatieavond groep 4
Cursus Handelingsgericht Werken
Trainingspresentatie
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
De Onderwijsspecialisten | Dienstverlening Dennis Arnold Utrecht, 5 november 2014 Computeradvies 2.0 Best practice ICT en speciaal onderwijs Dennis Arnold.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Aandacht voor vakmanschap en ondernemerschap in het beroepsonderwijs mw. Prof. Dr. C.M. van Praag.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Bingel.be: inloggen Via komt een leerling op het inlogscherm.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Formatief versus summatief
CLIL: mathématiques.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Loopbaancompetenties
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Interactief oefenen, formatief toetsen
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Interactief oefenen, formatief toetsen
Trainingspresentatie
Trainingspresentatie
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Basisschool St. Lambertus September 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Feedback Reinier Geurts.
Cijferloos lesgeven bij talen
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Ingrid Witteveen-Slabbekoorn Voorzie kinderen van massa's feedback!  Workshop over het geven van feedback op een (dalton) basisschool Ingrid Witteveen-Slabbekoorn Maart 2011 Ingrid.witteveen@vivente.nu

Even terug in de tijd……… Als je terugdenkt aan je eigen schooltijd, zijn er vast herinneringen aan feedback die je gehad hebt. (men noemde het natuurlijk nog niet zo.. Maar gewoon iets wat tegen je gezegd is over je werk, werkhouding, speelgedrag etc. Hou deze opmerking in gedachten of schrijf ‘m kort op in de hand-out…je hoeft het niet in de groep te delen dus…. Als je die opmerking hebt komen op de volgende slide een aantal uitspraken over feedback. We pakken die even op een coöperatief leren manier aan met “zoek de valse” Er staat tussen de beweringen een de niet klopt, de valse….willen jullie in tweetallen even overleggen welke volgens jullie de valse is?

Doel van deze workshop: Korte schets van onderzoek Theorie over het geven van feedback Oefenen met feedback

Zoek de valse……… A Feedback werkt het best als het meteen gegeven wordt. B Beloning en prijzen zijn effectiever dan corrigerende feedback. C Feedback kan gegeven worden door leerkrachten, medeleerlingen, boeken, computer…etc. D Instructie is belangrijker dan feedback.

Doel van feedback: begrip/ optreden en het gewenste resultaat. Verkleinen van de discrepantie tussen huidig begrip/ optreden en het gewenste resultaat. Definitie van Hattie &Timperley (2007)

Schematische weergave: Effectieve feedback beantwoordt drie vragen: Waar ga ik naar toe? Feed Up Hoe ga ik er naar toe? Feed Back Wat ga ik daarna doen? Feed Forward Elke feedback vraag werkt op vier niveaus Bijvoorbeeld: je schrijfwerk ziet er netjes uit. Ik heb gezien dat je je pen goed vast gehouden hebt… Ik vind het goed van je dat je rust nam tijdens het schrijven Ik heb het idee dat je steeds beter wordt in schrijven. Klopt het dat je schrijfwerk er steeds netter uit ziet? regulatie zelfconcept product proces

Feedback van leerkrachten 7 sprong

Uitleg onderzoeksvraag 3 In deze figuur is af te lezen vanuit welk kennisgebied de leerkrachten reflecteren op de filmbeelden. Het is een gemiddelde van 4 leerkrachten, opvallend was dat m.n de jongere leerkrachten op organisatie gericht zijn…. Bij de kleutergroep zag je reflecties vanuit de leerling zelf….

Oefenen: Formuleer met je maatje een feedback vraag/opmerking die de 4 niveaus bevat… Terugkoppeling in de groep

Verbinding naar eigen school: Op welke gebieden zijn we goed op weg om zelfregulatie te bevorderen? Op welke punten kunnen we ons verbeteren? M.b.v. invulschema

Tot slot: ‘massa’s feedback’ De krachtigste aanpassing die prestaties verbetert, is feedback. Het eenvoudigste recept voor de verbetering van het onderwijs is: ‘massa’s feedback’ Vragen?? Feedback???