Kandinsky College Malderburchtstraat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Presentatie schoolsysteem
Leiderschap ontwikkelen in de social profitsector Johan Robert - Directeur Personeels- en Organisatiebeleid TONUSO Peter Tuybens - Business Manager BCT.
Implementeren doe je samen
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Open avond Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Taal en rekenen in beweging!
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Workshop Onderzoeksontwerp
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Over rekenen gesproken
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
kennisdelen voor rekencoördinatoren
REA en kleine gemeenten
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
TOM keurmerk Marius Berendse.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Ervaringen Implementatie in Nederland
WELKOM Wat brengt je hier ? Wat verwacht je hier te horen ? Wat verwacht je hier te halen?
Pass’t Montessorionderwijs ?
Deel anders, mijn organisatie
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Welkom bij onze PBS reis
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Les 5 – Goed doen 2.0.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Een maatwerkdiploma Ervaringen op het Picasso Lyceum Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Toekomstgericht onderwijs
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
GEEN METHODE MAAR HET ONTWIKKELEN VAN EIGEN AANPAK.
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
inductie* Module pedagogische tact
Kandinsky College PBS Datamanagement.
De veranderende rol van de IB
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Heb jij ballen voor scrummen?
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Kandinsky College Malderburchtstraat Inzicht in de rol van leiderschap bij de invoering van PBS Yolande Ulenaers en Wil Boezen

Deze workshop: Hoe is PBS op het Kandinsky College ingevoerd? Wat kunnen andere scholen hiervan leren?

Korte introductie: het Kandinsky College Missie: Het Kandinsky College is een school voor vmbo-t, (tweetalig) havo en (tweetalig) vwo. Het biedt een venster op de wereld. De school staat voor hoogwaardig onderwijs in een veilige leef- en leeromgeving. Een school voor en van de leerlingen, met ruimte voor eigenheid en voor ieders talent.

Prikkelend en uitdagend Samenhang en verbinding Van goed naar excellent Transparant en overzichtelijk

Kandinsky College en PBS: een korte historie Eerste kennismaking met SWPBS in 2009-2010 Eerste pilots Meting readiness in voorjaar 2011 Vanaf voorjaar 2011 een PBS-team en een projectleider

Kiezen voor PBS

Waarom? PBS draagt bij aan een effectief leerklimaat: Positief Veilig Voorspelbaar Consistent

PBS in je organisatie Welke actoren spelen een rol? Waar houd je rekening mee? Wat is de uitgangspositie van je school? Wat is je eerste stap, waar begin je mee? Wat staat je als schoolleider nog meer te doen? Opdracht: maak een mindmap waarbij je zoveel mogelijk facetten benoemt.

Rollen van de leidinggevende Enthousiasme voor PBS PBS-team samenstellen Plan van aanpak Voortgang bewaken Zicht houden op het veranderingsproces Zoeken naar en bewaken van beschikbare middelen …

Beginsituatie de uitgangspositie van je school Hoe verhoudt PBS zich tot de missie/visie van je school? Wie zal de kar trekken? Op welke steun kan je PBS-team rekenen? Welke data zijn voor jouw school relevant? Ruimte en middelen voor de implementatie ( training , taakuren, data manager, …)

Een PBS-team Samenstelling van het team Overleg: met wie? Waarover? Hoe vaak? Rollen binnen het team

Werken met data Leerlingvolgsysteem Op tijd, spullen bij je, huiswerk af, … Verwijderde leerlingen, geschorste leerlingen, te laat, absent, … Data n.a.v. praktijkonderzoek Data n.a.v. scholing van medewerkers Zelfbeoordelingsonderzoek ( ZBO) Schoolbrede evaluatie toets (SET)

Plaatjes data Harry

Middelen Personele kosten: inzet, taakuren, scholing, begeleiding Materiële kosten

Wat werkte op andere scholen Koers uitzetten en focus houden Positieve aandacht voor wat werkt Gebruik maken van de energie in het team Ruimte bieden aan teams voor eigen invulling Iedere leidinggevende en iedere medewerkers als rolmodel Planmatige en gefaseerde aanpak Praktijkonderzoek in de school Schooleigen data leren gebruiken (te laat komen, gebruik mobiele telefoon, verwijderingen, huiswerkcontrole)

Nuttige tips Als iets werkt, blijf het dan doen! Welke (kleine) veranderingen kunnen veel effect sorteren? Wat ga je meer doen? Wat minder? Wat niet meer… Welke data heb je of ga je verzamelen? Denk na over een passend plan van aanpak. Er is geen blauwdruk voor PBS: maak het ‘fit’ voor jouw school!