Ken de omgeving van je school Plaatsbepaling.
Docentenhandleiding Leerdoelen: Het leren lezen van een kaart Een route beschrijving maken Het bevorderen van de samenwerking van de leerlingen Plaats bepalen Koershoeken meten Kijkrichting bepalen
Voorbereiding Selecteer een telefoon applicatie voor de plaatsbepaling Installeer deze app op de telefoon van de begeleiders. Bepaal de plaatsen voor de 3 controlepunten en het eindpunt zodat alle groepjes ongeveer even veel lopen.
Benodigdheden Smartphone voor de begeleiders Kopieën van de topografische kaart van de omgeving Klipboards Fototoestellen Schrijfgerei
Leerling instructie Maak groepjes van 4 leerlingen. Maak samen een taak verdeling leerling A met telefoon (enige leerling met een telefoon) leerling B met kaart en kleurpotlood leerling C met fototoestel leerling D met schrijfblok en pen Installeer de app op de telefoon van de leerlingen met taak A
De opdrachten in het kort Leerling A: Met behulp van de applicatie op je telefoon kunnen jullie het controlepunt vinden. Leerling B: Teken de route die jullie lopen op de topografische kaart. Leerling C: Maak foto’s van herkenningspunten onderweg en markeer die op de kaart. Leerling D: Beschrijf de route met behulp van straatnamen en het gebruik van woorden als: 1e rechts, 2e links, bij de stoplichten rechtdoor etc.
Verwerkingsopdrachten Bepaal de koershoeken tussen de controlepunten Maak een A3 poster door de gemaakte foto’s op de kaart te plakken. Geef bij elke foto aan vanuit welke kijkrichting de foto is genomen. Maak twee route beschrijvingen. Eén met en één zonder gebruik van straatnamen.