Bachelorthesis 2005-2006 Onderwijskunde FSW UU.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Eindwerk zesde jaar.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Formatief - summatief evalueren
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Methoden van Onderzoek
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Introductie workshop 1.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Al doende leren training docenten
Geld verdienen met trends
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
NLT modules en excellentiebevordering
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Soorten en typen onderzoek
Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Leerkring POW Fase 4.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID
Startcollege B2 Psychologie
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Afstuderen Woensdag
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Studieloopbaancoaching
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Kalenders plannen afnemen/ maken afnemen/ maken verzamelen/ rapporteren verzamelen/ rapporteren analyseren bespreken/ terug- koppelen bespreken/ terug-
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Het onderzoeksverslag
Toelichting Masterproef
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Workshop academisch schrijven
INFORMATIEAVOND EXAMENKLASSEN 6v
Transcript van de presentatie:

Bachelorthesis 2005-2006 Onderwijskunde FSW UU

Wat is een onderzoek? Sociale context Probleem > Probleemstelling Wetenschappelijke context Vraagstelling Ontwerp: instrument, design, steekproef, analyses Organisatie: planning, afspraken, … (per 1/4 rond ?!) Data: verzamelen, verwerken, analyseren Opbrengst: uitkomsten, conclusies, evaluatie Communicatie: presenteren, rapporteren

Meer kanten van onderzoek doen Inhoudelijk (probleem, theorie, meetinstrumenten, analysevragen, conclusies, …) Methoden en technieken, statistiek Sociaal Organisatorisch Communicatief NB: De tijdsverdeling kan sterk verschillen

Wie schrijft, die blijft Begin vroeg met opschrijven (keuzes, argumenten, etc.) Begin vroeg met uitschrijven Spreiden van schrijfwerk (geen berg aan het eind) Tussentijdse controle op kwaliteit van doordenking Een rapport schrijven is reviseren

Van probleem naar empirie en terug Onderzoeksvraagstelling (in kader) Ontwerp (design, steekproef, instrument, analyse) Gegevensverzameling Gegevensanalyse Uitkomsten (evalueren, interpreteren) Conclusies Rapportage Gebruik

Onderzoekscompetenties Kennis Context Inhoud MTS (het ambacht) Houding Systematisch, objectief, kritisch, precies, e.d. Vaardigheden Coherente redenering (vraagstelling, opzet, conclusies) Dataverzameling (interviewen, observeren, e.a.) Data-analyse (accuratesse, spss) Rapportage (schrijven) Organisatie en communicatie

Samenwerken in groep Benutten van elkaars sterke punten Wel als team blijven opereren Leerproces Kwaliteit resultaat Dus beter niet: taken verdelen Wat te doen bij problemen? Onderling bespreken Eventueel met docent overleggen Zonodig splitsen (afhankelijk van fase)

Soorten onderzoek? Vermijd kreten Weeg normen af (bijv. betrouwbaarheid vs validiteit) Varianten en combinaties mogelijk (zie hierna) Verantwoord je keuzen

Soorten onderzoek 1 Beschrijvend Instrumentontwikkelend Toetsend Interpretatief - exploratief Effectmetend

Soorten onderzoek 2 Behoeftenonderzoek Ontwikkelingsonderzoek Implementatieonderzoek Evaluatieonderzoek Actieonderzoek (?) Praktijkonderzoek (?) Beleidsonderzoek

Soorten onderzoek 3 Case studie Survey Experiment Panel Longitudinaal Netwerk

Soorten onderzoek 4 Kwantitatief Kwalitatief Mengvormen Meten (in welke mate) Tellen (hoe vaak), statistische analyse Kwalitatief Zonder meten en tellen? Zonder steekproeftrekking? Kleine aantallen? Niet-verstorend? (interpretatief, ecologisch valide, e.d.) Onderzoek op basis van teksten Mengvormen Bijv. case studies + survey

Meestal (deels) kwantitatief Veel variabelen en vraagstellingen zijn van kwantitatieve aard Goed meten is essentieel voor de kwaliteit van je onderzoek Ruim tijd in voor keuze (!) en/of ontwikkeling, try-out, en bijstelling instrument Meervoudige operationalisering, schalen Voordelen van kwantitatieve variabelen (vanaf ordinaal meetniveau) en schalen

Ondersteunende informatie De Bibliotheek! www.library.uu.nl Aanvullend: scholar.google.nl De “Bouwstenen” (op Studion) De docent(en) Medestudenten

De Bibliotheek Catalogus UBU: papieren collectie Full-text > Omega tijdschriftenlijst Bibliografiën en naslagwerken > alle bestanden alfabetisch E > ERIC N > NCC O > Online contents Van elders? IBL-account

De “Bouwstenen” Probleemstelling uitwerken Kiezen en uitwerken onderzoeksopzet Allerlei soorten onderzoek Werken met steekproeven, planning van metingen Inschatten van de haalbaarheid Verzamelen van gegevens Alles over meten 13 soorten meetinstrumenten! Aanpak gegevensverzameling Verwerken en analyseren van gegevens Kwalitatief en kwantitatief Rapporteren

“Doe het eens anders, doe het precies” Schriftelijke vragenlijst Mondeling interview Kennistoets Concept mapping Leerrapport Observeren Inhoudsanalyse ICT (van email-enquete tot chat-protocol) Beoordeling van producten Portfolio Assessment van vaardigheden, competenties Sociometrische methoden Bronnenonderzoek

Vragen?

Opzet Bachelorthesis Combinatie van: Probleem Leerproces Project Studieonderdeel

“Academische vorming” Onderzoek doen (andere) academische vaardigheden denken, communiceren, handelen Onderwijskundige competenties ontwerpen, adviseren, evalueren Afronding opleiding (Bachelor) Voorbereiding op Masteropleiding

Globale planning Februari-maart: uitwerken probleemstelling en onderzoeksopzet, beginnen met schrijven, en voorbereiden gegevensverzameling (instrumenten, steekproef, afspraken) 31 maart: inleveren tussenproduct April-mei: verzamelen en analyseren van gegevens, verder gaan met schrijven Juni: rapportage 29 juni: presentatie op congresdag (hele dag!) Uiterlijk 3 juli: inleveren eindverslag Uiterlijk 3 juli: inleveren individueel reflectief verslag Begin juli: afronding portfolio

Afspraken, overleggen In je groepje NB: Studion Met de begeleider (docent) (als groepje, individueel) NB: email, telefoon Plenair per docent (Plenair, alle deelnemers) De behoefte aan begeleiding kan verschillen

Producten (ter beoordeling) Tussenproduct (20%) Eindverslag (60%) Format wetenschappelijk artikel Beperkte omvang Bepaalde structuur Verwerking literatuur Verantwoording van keuzes Kwaliteit van schrijven Individueel reflectief verslag (20%)

Tussenproduct Uitwerking probleemstelling (context, aanleiding/probleem, vraagstelling) Theoretisch kader Onderzoeksopzet (soort onderzoek, onderzoeksgroep(en), meting(en), haalbaarheid) (concept) Instrument(en) Analyseplan Rapportageplan (indeling eindverslag) (Planning en taakverdeling)

Eindverslag Beperkte omvang < 10.000 woorden, incl. literatuurlijst en evt. Bijlagen Bepaalde structuur, ongeveer: Inleiding (context, aanleiding) Probleemstelling (context, theor. kader, vraagstelling) Opzet en uitvoering van het onderzoek (soort onderzoek, design, instrumentarium, steekproef, analyseopzet, organisatie en tijdsperiode afname, respons, kwaliteit van de metingen) Uitkomsten Conclusies en discussie Literatuurlijst Evt. Bijlagen Verwerking literatuur Ook zelfgezochte, Engelstalige, wetenschappelijke! (Bieb) APA-richtlijnen

Individueel reflectief verslag Reflectie op persoonlijke ervaringen en leeropbrengsten, ten aanzien van: Het eigen functioneren Het samenwerken in de groep Het doen van onderzoek Het onderzochte probleem De wetenschappelijkheid van het uitgevoerde onderzoek De eigen houding ten opzichte van het doen van onderzoek

Portfolio Kijk goed naar de feedback die je rond februari van Frieda krijgt Benut de bachelorthesis om nog te werken aan evt. zwakkere punten Preciseer eerdere teksten, vul aan, en mik evt. overbodige stukken eruit Check op criteria: Breedte en niveau academische vorming Ontwikkeling zichtbaar Voldoende gebruik gemaakt van mogelijkheden Inhoud portfolio volledig en beargumenteerd

Help! Vertraging! (Onvoldoende!) Overleg tijdig met begeleider! Evt. iets later inleveren/nakijken? (alleen voor noodgevallen) Evt. in augustus inleveren/nakijken (uiteraard risico!) Bij (nog) onvoldoende beoordeling: “aanvullende toets” = revisie Evt. afronding in najaar (start master in tweede instroom, februari)

Vragen?