Nuon Sustainability Alwin Nagel 4-4-2017 Nuon Sustainability Alwin Nagel Case: Het Persoonlijk Mobiliteitsbudget ‘Zelf kunnen kiezen’ 30 november 2010 Nuon en maatschappelijk verantwoord ondernemen
In 2001 was Nuon launching customer van ‘Zakelijk Reizen Nieuwe Stijl’ Aanleiding Fusie Verhuizing naar centraal hoofdkantoor Veranderd karakter organisatie en mobiliteitsvraagstuk Maatschappij veranderde naar geliberaliseerde markten met meer keuze Nuon wilde stap maken van ‘bevoogdend werkgever’ naar ‘faciliterende werkgever’ en dit vertalen naar arbeidsvoorwaarden Behoeften primair Kosten verlagen Efficienter reizen Behoeften secundair Medewerkertevredenheid MVO Bereikbaarheid vergroten Parkeerdruk ontlasten Uitgangspunten 2001: Meer keuzevrijheid, gemak en flexibiliteit in mobiliteit bieden Betere oplossingen om huidige beleid te ondersteunen; Introduceren van budgetregeling als alternatief voor leaseauto (op basis van vrije keuze) Maximaal het huidige kostenniveau van mobiliteit Hogere mate van efficiency in de uitvoering (Fte’s / adm. proces)
Zakelijk reizen nieuwe stijl in 2001 Drie producten ingevoerd Mobility Card trein, treintaxi, P+R, OV-fiets, taxi, huurauto Mobility Pool systeem voor deelauto’s voor algemeen gebruik Mobility Budget ‘virtueel’ mobiliteitsbudget
Eerste effecten van invoering
Criteria voor het mobiliteitsbeleid van Nuon in 2010 Verlagen carbon footprint (CO₂) Gebouwen Wagenpark Vliegkilometers Bereikbaarheid Nabijheid transport-hub Spitsreductie Aantrekkelijke werkgever Practice what you preach Competitieve arbeidsvoorwaarden
Een leaseauto mag, maar hoeft niet Keuze uit Een leaseauto uit de energielabels A, B of C of Een mobiliteitsbudget Mobiliteitsbudget Binnen budget op basis van persoonlijke voorkeur en mobiliteitsbehoefte kiezen uit alternatieve mobiliteitsvormen, zoals het gebruik van het openbaar vervoer en eigen auto Mits het budget wordt aangewend ter financiering van fiscaal gefaciliteerde doelen is hierover geen loonbelasting verschuldigd Het mobiliteitsbudget wordt via een boekingsysteem en een Mobility Card namens Nuon beheerd en bewaakt door een derde partij
Wat is het persoonlijk mobiliteitsbudget Eén mobility-card voor alle alternatieven Budget afhankelijk van inschaling functie Zelf kunnen kiezen uit beste mobiliteitsoplossing Restant budget is voor werknemer Boeking via centrale website of telefoon Mobiliteitsalternatieven zijn: Trein OV-fiets Hybride Poolauto of huurauto Taxi P&R Eigen fiets en auto (km declaraties)
Mobiliteitsbudget niet voor groene rakkers Joost Salesmanager, 33 jr. Heeft volgens inschaling recht op leaseauto Woont en werkt in Amsterdam 1-2 keer per week afspraak buiten kantoor Vrouw heeft leaseauto op enige parkeervergunning 2e auto is oldtimer Woon-werkverkeer: weersafhankelijk- fiets of tram Werk-werkverkeer: poolauto, trein of eigen auto Waarom Mobility Budget: “Voor mij is het onzin om een tweede dure leaseauto te hebben, staat alleen maar stil op parkeerterrein Nuon” “Keuzevrijheid, ik kan zelf bepalen hoe ik reis en restant is voor mij” Wessel Marketingmanager, 33 jr. Heeft volgens inschaling recht op leaseauto Woont in Utrecht, werkt in Amsterdam 1 keer per week afspraak buiten kantoor Heeft privé-auto Woon-werkverkeer: trein Werk-werkverkeer: poolauto, trein of eigen auto Waarom Mobility Budget: “Treinverbinding is beter alternatief, sneller en zonder file. Ik kan nog werken in de trein” “Houdt niet van verspilling; mobiliteitsbeleid Nuon mag nog efficienter en schoner” Keuzevrijheid; kan zelf bepalen hoe hij reist en steekt verschil in eigen zak Jilt Manager van een HR afdeling, 27 jr. Geen recht op leaseauto, kreeg Mobility-card bij traineeship Nuon Woont in Amsterdam, standplaats Amsterdam, maar veel onderweg naar andere Nuon locaties in NL 3-4 keer per week afspraak buiten Amsterdam Heeft geen privé-auto Woon-werkverkeer: trein Werk-werkverkeer: trein in combi met OV-fiets, taxi, huur- en poolauto Waarom Mobility Budget: Is een echte promotor; gebruikt alle alternatieven, plant reizen mbv online Mobility-tool Vindt kostendrempel aanschaf privé-auto te hoog
Effecten; stijging aantal Mobility Budget afnemers en kilometers Nuon 2008 Half jaar 2010 Individueel mob budget Aantal medewerkers 57 263 Aantal treinboeking 1.740 1.367 Afstand treinboeking 245.791 218.399 Aantal OV-Fiets 124 116 Aantal P&R 3 38 Aantal Taxi boeking 276 406 Afstand Taxi boeking 4.406 7139 Nuon 2008 Half jaar 2010 Afdelingen mob budget Aantal afdelingen 55 92 Aantal treinboeking 640 381 Afstand treinboeking 67.919 42.243 Aantal OV-Fiets 80 90 Aantal P&R 27 1 Aantal Taxi boeking 38 16 Afstand Taxi boeking 353 186
Mobiliteitsbudget slaat aan- 19% van leaserijders kiest mobiliteitsbudget Nuon heeft 6000 medewerkers Daarvan hebben 1145 een leaseauto 263 indivuele Mobility budget houders Conclusie – 19% van medewerkers die in aanmerking komen voor leaseauto kiezen voor mobility budget
CO₂ equivalenten Vervoermiddel Uitstoot Eenheid Leaseauto Benzine 200 gram CO₂ /km Leaseauto Diesel 180 Trein 34 Poolauto Hybrid 104 Privéauto 231 Bron: Nuon CSR report 2009
Waarde en nut kopgroep Toetsen Nuon beleid aan beleid individuele kopgroepleden Beste practices binnen kopgroep combineren en overnemen Bij onderhandelingen sta je als kopgroep veel sterker en ben je een interessante(re) gesprekspartner dan individueel Denktank mogelijkheid Doorbreekt verkokering t.o.v. individuele sector denken: input van bijvoorbeeld ICT en banken sector en treden dus buiten onze eigen energiesector
Toekomstige middelen Nieuwe manieren van werken Nog meer flexibiliteit Organisatie veranderd van nationaal naar internationale focus Plaats en tijd ongebonden Kantoorinrichting Bedrijfscultuur Nog meer flexibiliteit Pilot NS Businesscard voor leaserijders