De business discussie: E-business

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

The customer centric software company
Wat is strategisch leren?
Golfbeweging in de maatschappij
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Business mapping Business model canvas.
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
INTERNET EN UW DAGELIJKSE BEDRIJFSVOERING Wim de Rave De BedrijfsAdviseur.
De business discussie: strategie en ICT
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Florecom en Internet bestel systeem
De organisatie-discussie: organiseren en ICT
H4: Begrijpen van de markt
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
H10: Prijsmanagement.
Business Marketing Management
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
De ICT-infrastructuur discussie
E-business Organisatorische verwonderpunten
Informatiestrategie INFS – College 4
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van GAC Business Solutions
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Enterprise Resource Planning (ERP)
De kracht van HBSoftware
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met geïntegeerde.
De keuze voor uw klant en voor U als partner
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Advanced Business Information Solutions
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Content Management Organisatie voor Eenduidige Communicatie Frido Tactor 28 november, 2006.
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
WapliX CRM New generations of applications. Wat is WapliX CRM?  Contact Information Management Organisaties, contactpersonen en projecten worden beheerd.
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Public tender awards 2008 Kandidaat De Post Luc Cloet, Didier Dekeyzer en Kathleen de Hornois.
Nike Supply Chain Management
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Business en IT Consulting
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
}. } Welkom Presentation: Transformatie van een mediabedrijf met data als grondstof PIM, 19 mei 2015 May 2015 Tim Klein
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Kluwer The end of Publishing
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Checklist for Savings & Added Value
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

De business discussie: E-business © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam … en de gevolgen voor strategie en bedrijfsvoering Infrastructuur discussie Management & ICT Economie discussie Business discussie Organisatie discussie

Het nieuwe business model: waarde‘keten’? markt communicatie inkoop tendering supply chain mgt. services © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam navigator klant intermediair aggregator onderneming markt communicatie verkoop transacties/distributie (after sales) services klantrelatiemanagement e-business partner distributeur processen/fulfilment samenwerking/communic. organisatie cultuur ICT-infrastructuur navigator leverancier aggregator

De klant aan de knoppen Het tijdperk van het ‘keuzebord’ © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Het tijdperk van het ‘keuzebord’ de klant produceert mee: ‘product taker’ => ‘product maker’ klantgedrag als basis voor marketing wie het keuzebord bezit, bestuurt de klantrelatie werkt als magneet voor (andere) leveranciers wie bezit het keuzebord? individuele producent consortium van bestaande producenten nieuwe intermediair Bron: Slywotzky, HBR, Jan. 2000

Klantloyaliteit Onderzoek wijst uit (verschilt per sector): Want ... © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Onderzoek wijst uit (verschilt per sector): terugverdienen acquisitiekosten duurt 2-4 jaar 50% van de klanten vertrekt vóór het 3e jaar internetbedrijven moeten 20-40% meer investeren dan traditioneel Want ... klantloyaliteit is vluchtig (zap-gedrag), maar… ook de klant investeert in de relatie (profiel) … en is bereid te blijven zolang de belofte wordt waargemaakt Ergo: oude wetten: 5% meer vaste klanten levert 25-95% meer omzet voordeel voor gevestigde bedrijven: vaste klantenbasis, merken Bron: Reichheld&Schefter

Best practices In concreto Aandacht Conversie Klantbehoud © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam In concreto Aandacht focus marketing snel op segmenten experimenteer en test de propositie/benadering werk met best practice partners Conversie zorg voor eenvoud in het koopproces vraag niet meer gegevens van klanten dan nodig wees duidelijk over privacy en bescherming van de klant verleen real-time assistentie zorg voor veilige, gedifferentieerde betaalmethoden Klantbehoud investeer in klantloyaliteit focus op betrouwbaarheid van operationele uitvoering personaliseer de klantrelatie (site) Bron: Agrawal c.s., McKinseyQuarterly 2001/1

Kanalen & media kanaal medium Voorbeeld beleggings- hypotheek © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam kanaal medium Zelf Filiaal Eigen Onafhankelijk Intermediair intermediair Telefoon E-post Internet Face-to-face 4 6 2 5b 1 3 5a 1. Klant vergelijkt producten via internet-infomediair 2. Klant klikt door voor offerteaanvraag 3. Klant komt langs kantoor voor wijziging offerte 4. Klant belt voor afspraak met accountmanager 5. Accountmanager bezoekt klant en maakt contract via intranet 6. Klant vraagt per e-mail wanneer geld beschikbaar is Voorbeeld beleggings- hypotheek

Best practices © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Koppel proposities aan klant-segmenten: differentieer in kernproduct, aanvullende diensten en serviceniveau Leidt tot 4 maal grotere opbrengsten per klant dan gemiddeld Beheers uitbreidingen van kernproducten en services: verdiep liever het bestaande aanbod voor bestaande segmenten Leidt tot dubbele ‘conversion rates’ Vermijdt de nieuwste (‘bleeding edge’) technologie; focus op operational excellence met bewezen technologie Leidt tot halvering van kosten bij dezelfde omzet Bron: Agrawal c.s., McKinseyQuarterly 2001/1

Multi-channel distributie © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam productie distributie kantoor product A accountmanager mass- customization/ individualization product B X direct mail call center low cost high value product C Internet back office front office product van derden distributie via derden Multi-sourcing Multi-branding

Navigatie: de nieuwe competentie © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Kenmerken van een navigator: informeren, hulp bij zoeken en selecteren gescheiden van productie, marketing en distributie onderscheid t.o.v. retail: geen voorraadfunctie, geen fulfillment Onderscheidend voordeel: Reach: klantbereik en breedte productportfolio Richness: detaillering productinformatie en klantinformatie Affiliation: belang van de klant vertegenwoordigen Antwoord van traditionele bedrijven: benutten beschikbare klantgegevens van ‘merk-als-productdrager’ naar ‘merk-als-ervaring’ samenwerking met concurrenten Bron: Evans, HBR Dec.’99

Concurrentiestelling E-procurement en inkoopportfoliomanagement © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam hoog Hefboom- Strategische producten producten Routine- Knelpunt- producten producten Electronic Data Interchange Virtuele veilingen Concurrentiestelling Samenwerking Invloed op resultaat Leveranciers gebonden oplossingen Systems contracting Veilig stellen levering Ontwikkelen alternatieven E-procurement oplossingen laag laag hoog Complexiteit van de aanbodmarkten Bron: van Weele & Veth, HMR, maart 2001

Besparingspotentie e-inkoop © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Totale opbrengst/ kosten Orderafhandeling en voorraadbeheer Directe materialen Indirecte materialen Doorlooptijd 3,5% winstvergroting 25% procesbesparing 38% besparing 20% besparing 73% verkorting Supply chain Inkoop Bron: AMR, Beer Stearn, Legg Mason

Unbundling the corporation © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam E-business vraagt 3 kerncompetenties: keuze? Product- Klantrelatie- Infrastructuur- innovatie management management Economie Cultuur Concurrentie time-to-market economies of scope economies of scale medewerkerfocus klantfocus kostenfocus creativiteit service-oriëntatie standaardisatie strijd om talent strijd om aandacht operationele excellentie veel kleine spelers weinig grote spelers weinig grote spelers OF: Regisseur van de bedrijfsketen Bron: Hagel, Singer, HBR mrt.1999)

De management-uitdaging © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam FOCUS: Productinnovatie FOCUS: Infrastructuurmgt. FOCUS: Klantrelatiemgt. Business development: product-techniek modulaire producten kennismanagement Front-office: integratie over markt/ product/kanaal/medium CRM Back-office: modulaire processen modulaire systemen processturing(ERP/WFM) Kosten/opbrengsten-management Partnership-management/regie

Het nieuwe business model © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam klant navigator intermediair aggregator Product- innovator onderneming Klantrelatie- manager e-business partner distributeur Infrastructuur- manager Keten- regisseur navigator leverancier Wat is ‘de onderneming’ ? aggregator

Belangrijkste kenmerken van e-business © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Transparantie van vraag- en aanbodmarkten Tijd- en plaatsonafhankelijkheid: verdere internationalisering Vergroting klantenmacht: ketenomkering Verlaging transactiekosten tussen/binnen bedrijven Vergroting snelheid van zakendoen Verdere ontkoppeling logistieke en informatiestromen De onderneming opereert in een ‘glazen huis’ Nieuwe intermediairs, andere rol traditionele tussenhandel Grensvervaging tussen traditionele bedrijfskolommen Hernieuwde focus op kernactiviteiten: allianties, netwerken ‘Clicks and bricks’ heeft de toekomst

E-successen? Succesvolle dotcoms (VS) Succesvolle sectoren © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Succesvolle dotcoms (VS) 52 zijn ‘winstgevend’ (IV-2001) van 456 die publiek gingen vanaf 1994 (=11%) van 208 die nog zelfstandig bestaan (=25%) Succesvolle sectoren Reizen: 4 winstgevend: Expedia.com, Hotels.com, Priceline.com, Travelocity.com (Sabre) Financiën: 10 winstgevend o.a. E*trade.com, Schwab.com Media: 8 (van 50) winstgevend o.a. AOL Time Warner Retail: 5 (van 40) winstgevend o.a. 1-800-Flowers.com, Alloy.com, (Amazon.com bijna) Markten: 2 zijn winstgevend Ebay.com, eSpeed.com Bron: Business Week, May 13, 2002

E-business, de 2e ronde © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Geherstructureerde bedrijfstakken door internet (dotcom-hype): Boeken Muziek Reizen Bedrijfstakken die thans onder vuur liggen: Juwelen (VS: 2003: $2 mrd. online = 4,5%) Betalen (VS: in 2007 25% checks electronisch) Telecom (VS: in 2007 $ 6.7 mrd. VOIP = 2%) Hotels (VS: 8% online (2003) => 17% in 2006) Onroerend goed (VS: 1% online (2003) => 4% in 2007) Software Bron: Business Week, 10-05-2004

Mogelijke Internetstrategieën voor een traditionele financiële dienstverlener Mogelijke Internetstrategieën © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Versterking bestaande business ondersteuning bestaande merken in het bestaande intermediairkanaal 1 Extranet voor (geselecteerde) intermediairs Internet voor relatie intermediair <=> klant dienstverlener intermediair extranet dienstverlener intermediair extranet klant internet

Mogelijke Internetstrategieën voor een traditionele financiële dienstverlener Mogelijke Internetstrategieën © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Uitbreiding bestaande business creëren van een nieuw (direct) Internet-distributiekanaal op basis van bestaande kernproducten (leverage) 2 met bestaand A-merk met een nieuw merk dienstverlener intermediair extranet klant internet NB Zelf ontwikkelen vraagt organisatorische transformatie (cultuur). Tijd? => fusie, alliantie met ‘direct writer’? Alleen Internet is waarschijnlijk niet voldoende: combinatie met andere distributiemedia (bv. call centers) Combinatie met strategie 1 levert multichannel/multibrand aanbod

Mogelijke Internetstrategieën voor een traditionele financiële dienstverlener Mogelijke Internetstrategieën © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam New business opzetten van een Internet-intermediair dus ook met producten van derden en direct aan klanten 3 ontwikkelen van een eigen (onafhankelijk) internet-intermediair kost veel tijd: ervaring opdoen én met Internet én als intermediair voorbeeld: Wingspan, NN opzetten van een portaal voor financiële diensten dienstverlener intermediair extranet klant internet eigen of portaal NB. Portaal: alleen interessant voor first movers vraagt om samenwerking met concurrenten meeliften op andere portalen bv. themaportalen, communities

Investeringsniveaus in e-business © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Investering x fl. 1 000.000 Nieuwe business- modellen Toename functionaliteit, procesintegratie, systeemintegratie Ketenintegratie 100 10 1 0,1 0,01 Personalisatie, 1-op1-marketing Handelstransacties, tracing&tracking Eenvoudige interactie, vragen, offertes Aanwezigheid, (product)informatie tijd

Ervaringen van gevestigde ondernemingen (1) © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Over commercie via internet Over het gebruik van nieuwe media voor het klantcontact Voorzichtig beginnen, geleidelijk uitbouwen E-inkoop (B2B) vraagt grondige voorbereiding Het gaat om klantrelatiemanagement én ‘content’ Internet plaatst de onderneming in een glazen huis Persoonlijk contact blijft belangrijk: multi-channel Adoreer de klant Attitude telt meer dan deskundigheid

Ervaringen van gevestigde ondernemingen (2) © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Over de back-office en fulfillment Over het organiseren van e-business activiteiten Over sturing en besluitvorming Processen en systemen moeten (vooraf) op orde zijn E-fulfillment implementeren in een bestaande organisatie kost veel tijd en aandacht Bedrijfsprocessen en ICT moeten naadloos zijn geïntegreerd Voor gezichtsbepalende processen ‘best of breed’-pakketten kiezen E-business raakt alle bedrijfsfuncties, vraagt dus om breed draagvlak Aparte organisatie creëren als snelheid gewenst is Experimenteren en stapsgewijs implementeren Besluitvorming over e-business vraagt korte lijnen E-business vraagt om cultuuraanpassing