Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
Op stap naar het secundair onderwijs
Op stap naar secundair onderwijs
Infoavond 6 februari 2014.
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
Het secundair onderwijs
V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Informatieavond klas 3 21 januari 2014
Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
KA Hoboken & ‘De Hogeschool-brug’ Samen werken aan een succesvolle overstap SO-HO.
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Infoavond Middelbaar. Welkom.
Op stap naar het secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Welkom!. 1A – studieaanbod 1A LatijnModerne Wetenschappentopsport Basis gedeelte 28u 26u Keuze gedeelte Latijn (4)Wetenschappelijk werk (2)- techniek.
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Structuur secundair onderwijs
Wetenschappen 2e en 3e graad
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
KLAS 2 EIGENTIJDSE LEREN
WELKOM.
Op stap naar het secundair onderwijs
Structurele projectwerking in de Wingerd
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
Infoavond leerlingen 1ste jaar
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Totaal aantal leerlingen Aantal leerlingen per afdeling.
Infoavond leerlingen 2de jaar maandag 12 mei Totaal aantal leerlingen.
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
 Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie  Geen onderscheid tussen A- en B-stroom  Geen examens en selectie (B-
Overgang basis naar secundair
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Verschillen tussen scholen en klassen
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
STEM & IW/STEM
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Vaco’s
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
3de graad 1ste jaar ASO. Studierichting 3 de graad ASO Economie Moderne talen Economie Wiskunde Economie Wetenschappen Humane Wetenschappen Latijn Moderne.
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Experten in de derde graad Proefproject
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Welkom! structuur van onze school
Welkom op deze voorlichtingsavond
Cijfergegevens leerrecht
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Naar het secundair onderwijs
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding

GOEDE KEUZE Motivatie is belangrijk(st)e factor om te slagen Hogere werkloosheid maakt goede keuze nog belangrijker Uitstellen van keuze Beschotten weghalen

DOELSTELLING Keuzebasis verbreden - uitbreiding informatie - belangstellingsveld exploreren - capaciteiten ontdekken - vaardigheden ontwikkelen Definitieve studiekeuze uitstellen Studiekeuzebegeleiding verruimen

HOE? Gebruik van vrije ruimte (complementaire uren) 2 of 3 lesuren/week Gedurende een semester BZL en groepswerk Gebruik van ICT

1ste GRAAD Alle leerlingen A-stroom (behalve Latijn) Keuze uit opties/studierichtingen 2de gr. + extra’s Voorbeelden: tennis, natuurexploratie, CLIL Frans + Engels, techniek-elektriciteit, bio-esthetiek, crea, … Doel: verbreden studiekeuze

2de GRAAD ASO (ASO-sport en TSO hebben geen vrije ruimte) Gericht op studiekeuze 3de graad, andere dan de studierichting die ze volgen Voorbeelden: CLIL Frans, backpacking, de jonge onderzoeker, webdesign, gedragswetenschappen, handelseconomie anders, …

2de GRAAD Doel: definitieve studiekeuze uitstellen Hindernissen: - weerstand van leerkrachten - geen vertrouwen in leerlingen - organisatorisch: lesrooster - verschillen tussen leerplannen wetenschappen

3de GRAAD Alle leerlingen ASO, 6TSO en enkele klassen 5TSO Gemengde groepen, volgens keuze lln BZL en studiewijzers, alternatieve evaluatie Keuze uit 2 X 12 onderwerpen gericht op hun toekomst, verder studeren, arbeidsmarkt, leven als student

KIEZEN Voorstel door leerkrachten Fiche per module op Smartschool omvat: doel, doelgroep, inhoud, methode, evaluatie Infobeurs (april) Voorbeelden: statistiek, scriptie, elektriciteit, gezond koken op kot, filosofie, logistiek, bedrijfsbeheer, kosmografie, slagsporten

DE LEERKRACHT Doet een voorstel waar hij zelf achterstaat Maakt eigen leerplan Werkt met gemotiveerde leerlingen Meest intensieve (vermoeiende) lesuren van de week Maar met de meeste voldoening

RESULTATEN Studiekeuze 3de graad Slaagkansen HO Intensiever werken Zelfstandiger werken Lkn gebruiken meer BZL en studiewijzers in gewone lessen Maar lesroosters maken is moeilijker

VOORWAARDEN Vrijwilligheid van leerkrachten Eigen voorstellen van leerkrachten Ruimte voorzien: intern/extern Lln leren kiezen BZL Zelfevaluatie  bijsturen

WIE ZIJN WIJ? School: KA Geel Niveau: ASO + TSO + BSO Adres: Technische Schoolstraat 15 Telefoon: 014 58 00 31 Directie: Willy Dieltjens Projectverantwoordelijke: Treza Berrens E-mail: treza.berrens@kageel.be