Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
GOEDE KEUZE Motivatie is belangrijk(st)e factor om te slagen Hogere werkloosheid maakt goede keuze nog belangrijker Uitstellen van keuze Beschotten weghalen
DOELSTELLING Keuzebasis verbreden - uitbreiding informatie - belangstellingsveld exploreren - capaciteiten ontdekken - vaardigheden ontwikkelen Definitieve studiekeuze uitstellen Studiekeuzebegeleiding verruimen
HOE? Gebruik van vrije ruimte (complementaire uren) 2 of 3 lesuren/week Gedurende een semester BZL en groepswerk Gebruik van ICT
1ste GRAAD Alle leerlingen A-stroom (behalve Latijn) Keuze uit opties/studierichtingen 2de gr. + extra’s Voorbeelden: tennis, natuurexploratie, CLIL Frans + Engels, techniek-elektriciteit, bio-esthetiek, crea, … Doel: verbreden studiekeuze
2de GRAAD ASO (ASO-sport en TSO hebben geen vrije ruimte) Gericht op studiekeuze 3de graad, andere dan de studierichting die ze volgen Voorbeelden: CLIL Frans, backpacking, de jonge onderzoeker, webdesign, gedragswetenschappen, handelseconomie anders, …
2de GRAAD Doel: definitieve studiekeuze uitstellen Hindernissen: - weerstand van leerkrachten - geen vertrouwen in leerlingen - organisatorisch: lesrooster - verschillen tussen leerplannen wetenschappen
3de GRAAD Alle leerlingen ASO, 6TSO en enkele klassen 5TSO Gemengde groepen, volgens keuze lln BZL en studiewijzers, alternatieve evaluatie Keuze uit 2 X 12 onderwerpen gericht op hun toekomst, verder studeren, arbeidsmarkt, leven als student
KIEZEN Voorstel door leerkrachten Fiche per module op Smartschool omvat: doel, doelgroep, inhoud, methode, evaluatie Infobeurs (april) Voorbeelden: statistiek, scriptie, elektriciteit, gezond koken op kot, filosofie, logistiek, bedrijfsbeheer, kosmografie, slagsporten
DE LEERKRACHT Doet een voorstel waar hij zelf achterstaat Maakt eigen leerplan Werkt met gemotiveerde leerlingen Meest intensieve (vermoeiende) lesuren van de week Maar met de meeste voldoening
RESULTATEN Studiekeuze 3de graad Slaagkansen HO Intensiever werken Zelfstandiger werken Lkn gebruiken meer BZL en studiewijzers in gewone lessen Maar lesroosters maken is moeilijker
VOORWAARDEN Vrijwilligheid van leerkrachten Eigen voorstellen van leerkrachten Ruimte voorzien: intern/extern Lln leren kiezen BZL Zelfevaluatie bijsturen
WIE ZIJN WIJ? School: KA Geel Niveau: ASO + TSO + BSO Adres: Technische Schoolstraat 15 Telefoon: 014 58 00 31 Directie: Willy Dieltjens Projectverantwoordelijke: Treza Berrens E-mail: treza.berrens@kageel.be