Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Advertisements

De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Globaal geformuleerde examenprogramma’s vmbo Jacqueline Kerkhoffs Programmamanager beroepsonderwijs (vmbo en mbo) Henny Jacobs Senior.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Taal en rekenen in het mbo
Kwaliteitsborging schoolexamens (h/v)
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Regiobijeenkomsten Gert van Burken, januari 2014
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
De nieuwe syllabus scheikunde
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Nieuwe wegen voor toetsing
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
De toekomst van het vmbo
Het (nieuwe) betavak NLT
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Informatieavond HAVO 4. Begeleiding op school A. Weijenberg en A. Greven (na 5 november) Profielcoördinator NG/NT VWO ( ) Docent Engels Profielcoördinator.
Spinoza-Lyceum Amsterdam
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Welkom.
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Vernieuwde wiskunde programma’s
Regionale bijeenkomsten
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
NLT HAVO.
Met de Kennisbasis in zee!
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Concept examenprogramma
Presentatie Nieuwe Natuurkunde Chris van Weert, vz commissie NiNa Peter Barthel, lid commissie Pier Siersma, docent Herbert Vissers College, Nieuw-Vennep.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een nieuw programma biologie! Ange Taminiau Malmberg nascholingsbijeenkomsten Den Bosch, 23 januari.
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Natuur Leven en Technologie
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013

uitgangspunten vernieuwingen bètavakken waar gaat het om? (wetenschappelijke) actualiteit en relevantie werken met concepten en contexten afstemming en samenhang tussen bètavakken aansluiting met hoger onderwijs 2

programma’s verschillen van vorige in concepten –deels andere dan in huidige programma –soms in andere domeinen gegroepeerd –anders verdeeld over centraal examen (CE) en schoolexamen (SE) contexten –uit persoonlijk leven, samenleving, beroepen en wetenschap –meer ruimte voor actualiteit en relevantie van de vakken –beter leren van concepten door gebruik in meer contexten vaardigheden –eensluidend deel voor alle bètavakken –vakspecifiek deel voor elk vak samenhang –eensluidende vaardigheden voor alle bètavakken (óók NLT en wiskunde) –gemeenschappelijke aanknopingspunten in concepten en contexten  details bi en na in bijlage 4 van syllabi 3

samenhang 4 laten ook interessante verschillen in invalshoeken tussen vakken zien kernconceptendenk/werkwijzenthema’s systeem schaal verandering energie materie ruimte tijd wisselwerking ontwikkeling van kennisbasis modelvorming onderzoeken ontwerpen communicatie duurzaamheid gezondheid materialen transport veiligheid voeding wereldbeeld

samenhang adviezen uit multipilot, vooral aan schoolleiding –inhoudelijk: stel belang in inhoud van het onderwijs –structurerend: zorg voor structuur en overlegtijd, maak een docent verantwoordelijk, steun projectgroep uitdrukkelijk –bied continuïteit 5

nieuwe onderwerpen of accenten biologieprogramma’s havo en vwo –concepten moeten gebruikt kunnen worden in contexten welke contexten dat zijn blijft open soms wordt een type context aangegeven –epigenetica, bio-informatica, biosynthese –nieuwe technieken voor biologie, o.a. nanotechnologie, snelle methoden om DNA te sequensen, f-NMR –meer aandacht voor practicum, ook met de computer –meer aandacht voor ethische discussies 6

nieuwe onderwerpen of accenten natuurkundeprogramma’s havo en vwo –meer aandacht voor onderzoeken, ontwerpen en modelvorming –keuzedomeinen, uit vier van de SE-domeinen kan de docent er twee kiezen –in de meeste domeinen geen specifieke contexten voorgeschreven, voor sommige domeinen is een contextgebied genoemd. havo –technisch ontwerpen, communicatietechnologie, medische beeldvorming, materialen, zonnestelsel & heelal (overgenomen van ANW, met extra natuurkunde) vwo –astrofysica, biofysica, communicatietechnologie, medische beeldvorming, quantumfysica, relativiteitstheorie, “natuurwetten” 7

nieuwe onderwerpen of accenten scheikundeprogramma’s havo en vwo –gebruik van contexten vormgegeven als het koppelen van toepassingen aan de theorieën. –tussen klassieke macro-micro-combinatie nu ook mesoniveau nieuwe materialen, polymeren, coating, supramoleculair –meer nadruk op heen en weer denken tussen macro, meso en micro havo –meer toepassingsgericht, meer nadruk op onderzoek en ontwerp 8

niet langs lijnen oud / nieuw contextgebieden soms deels open invulling SE type toetsing verschilt tussen SE en CE CE- en SE-onderdelen vervlochten –bijv. vaardigheden, let bijv. op i-subdomeinen natuurkunde N.B. CE gaat ook voor natuurkunde voortaan over 60% van de stof 9 verdeling CE/SE

voorbereiding scholen op invoering belangrijk onderscheid tussen wat moet –inhoud examenprogramma’s en CE-syllabi aanbieden –schoolexamen afnemen wat mag –eigen keuze in leermiddelen uitwerking schoolexamen professionalisering wat kan –eigen beleid van scholen 10

bij CE  syllabus geeft specificaties bij CE-domeinen verplichte stof geeft voorbeeldopgaven centrale examens 11

bij CE  examenvragen 12

bij SE  uitwerking vrij, suggesties in handreiking: aansluiting op syllabus verschil havo/vwo getypeerd per subdomein uitwerking –voorbeeld-contextgebieden –mogelijke deelconcepten –handelingswerkwoorden –suggesties voor uitwerking in onderwijs –suggesties voor toetsing –relaties met andere eindtermen –samenhang met andere vakken verschijningsvorm: digitaal, kan groeien 13

bij SE  diverse toetsvormen PTA niet langer uniformerend, ruimte om binnen N&G en N&T te kiezen voor profielverdiepende dan wel profielverbredende onderdelen zie verder –handreiking SLO –voorbeeldtoetsen van Cito 14

bij leermiddelen  zelf kiezen 15 links naar uitgevers pilotmateriaal checklists bij methodekeuze

bij professionalisering  regionale steunpunten inhoudelijke nascholing nieuwe onderwerpen docent-ontwikkelteams voor eigen uitwerking in ca. 10 regio’s school betaalt voor professionalisering hoger onderwijs en overheid betalen mee 16

meer informatie in brochure ook te downloaden van 17