Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Redactioneel schrijven Les 2
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Module Probleemoplossen
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Hoe bereid je lessen voor?
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Onze doelen en visie in beeld
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Differentiatie.
Virtual Reality in de les
Mysterie: Moord op de Romanovs
Observeren en rapporteren
Curriculumontwerp AVO
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Eisen aan de uitleg De uitleg mag niet langer duren dan zeven minuten
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Didactiek Lesformulier.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Didactiek Lesformulier.
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
beslist geen rocket science
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
ADL Les 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?

Programma Ophalen kennis vorige college Verhouding kerndoelen en lesdoelen Het leren van leerlingen Opbouw van een les Instructie Programma

Leerlingen krijgen in Nederland voornamelijk vaderlandse en westerse geschiedenis Examenonderwerpen op vmbo zijn hetzelfde als voor havo-vwo Het schoolvak Geschiedenis kent drie pijlers namelijk tijdvakken, historisch denken en de Canonvensters. Op mijn school zijn ze heel bewust bezig met de voorbereiding op het nieuwe examen over de 10 tijdvakken Waar of niet waar?

Leerdoelen en lesdoelen Kerndoelen of Eindtermen Leerdoelen Lesdoelen (of opdracht) Leerdoelen en lesdoelen

Het leren van de de leerlingen in de theorie

Wie o wie? Romantische fase Spiraal curriculum Visuele intelligentie/ beeldknap Wie o wie?

Wissel de antwoorden van de leerlingen uit en formuleer 3 of 4 praktijkregels

Praktijkregels?

Wat is er noodzakelijk in ene lesvoorbereiding? Kies in tweetallen zeven strookjes uit die volgens jullie essentieel zijn voor een lesvoorbereiding Wat is er noodzakelijk in ene lesvoorbereiding?

Welke leerdoelen hebben jullie geformuleerd?

Maak een lesvoorbereiding in tweetallen Pak jullie al geformuleerde lesdoelen Gebruik de essentiele onderdelen voor een lesvoorbereiding of een ander format (lesdoel, beginsituatie, inhoud, wat heb ik nodig, werkvormen, evaluatie, planning) Neem een uitgangspunt uit theorie of praktijkregel uit interviews Maak een globale lesvoorbereiding van 50 minuten Maak een lesvoorbereiding in tweetallen

Voorbeeld van een structuur van een les: Doel: tijdens deze les leer hoe Alexander de Grote aan zijn macht kwam en hoe hij zijn rijk vergrootte. 1) rood en groen (herhalen) 2) korte uitleg a.d.h.v. powerpoint 3) filmpje met drie vragen 4) nabespreken vr. 8, 9, 10 5) zelf nakijken vr. 7, 11, 12 + huiswerk maken 6) afsluiting met werkvorm welke foto weg. Voorbeeld van een structuur van een les:

Zorg dat er een kop en staart aan zitten! Opbouw van een les

Wisselmomenten Een les bevat altijd meerdere onderdelen / fasen De wisselmomenten zijn belangrijk en kwetsbaar Vaak hoort daar een instructie bij Wisselmomenten

Welke onderdelen bevat een effectieve instructie? Denk eerst individueel 2 minuten na over de onderdelen van een effectieve instructie voor leerlingen. Bespreek deze vraag vervolgens in je groep. Probeer tot minimaal 5 onderdelen te komen. Welke onderdelen bevat een effectieve instructie?

Een volledige instructie Waarom: Waarom moet ik dit doen? Wat: Wat moet ik doen? Hoe: Hoe moet ik het aanpakken? Tijd: Hoeveel tijd krijg ik ervoor? Hulp: Bij wie+waar kan ik hulp krijgen? Resultaat: Uitkomst/eindproduct Klaar: Wat kan ik doen als ik klaar ben? Een volledige instructie

Vergelijk het model volledige instructie met jullie uitkomst Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten? Kun je ze verklaren? Welke hadden jullie?

http://www.leraar24.nl/video/2356 Leraar 24

Hoe bied je instructie aan? Mondeling Bord Ppt Digibord Studiewijzer/papier Boek/werkboek ………………….. Hoe bied je instructie aan?

Eigen voornemen/leeropbrengst

Wie kan er weg?

Volgende keer 30-09 zaal 012 Lees hoofdstuk AW 11 Neem een instap voor een les mee Neem een ppt of prezi mee op stick/internet en in print Volgende keer 30-09 zaal 012