Organisatieanalyse Stadsdeel Zeeburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
Advertisements

© Prof.dr Jouke van Dijk Steenwijk, 19 juni “Arbeidsmarktontwikkelingen van Steenwijkerland in relatie tot Noord-Nederland” Onderzoek in opdracht.
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. STELLING 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Planning & Controll Groninger Griffiers 24 maart 2006 Michiel Verbeek.
Welkom bij de gemeente Uden Wethouder Sultan Günal Uden belediyesine hoşgeldiniz.
Bas van den Hoogen Wisselwerk maatschappelijke stages.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Organigram Gemeente Utrecht
Bewonersvergadering 13 april 2011 Welkom Opening Bestuurszaken 20.25Waar staan wij nu? 20.40Buurt Interventie Team 20.50Pauze 21.10Politie.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Presentatie Ruimteconferentie 29 oktober 2008 Monique Geerdink Bram Brouwer 1 Privaat Beheerde Woondomeinen: een wereld op zich.
Onroerend Goed investeren en beheren
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Hoe werkt “bijhouden objectkenmerken” in mijn gemeente? Jeroen Vooijs WOZ-coördinator Gemeente Texel 9 oktober 2012AZ stadion Alkmaar.
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Benodigde competenties in de bibliotheek van de toekomst
Ervaringen stewards Tobias Storme.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
12 december 2005 Alumnikring Maastricht 1 De Arbeidsmarkt in Zuid-Limburg Dr. Frank Cörvers Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Universiteit.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Organigram Gemeente Utrecht
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
John Bastiaans Senior Medewerker Handhaving
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
1 De “ondernemende oudere” kiest voor inhoud en kwaliteit, ook voor bewegen.. Dit vraagt om innovatie.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Sectorwerkstuk Den Bosch
Van Harte Welkom in Grou
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Fysieke overlegtafel jeugd GGZ Agenda Opening Ingekomen stukken Procesafspraak vaststelling verslagen Tariefkorting Productie Proces van.
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
Fysieke overlegtafel jeugd AWBZ Agenda Opening Ingekomen stukken Procesafspraak vaststelling verslagen Tariefkorting Productie Proces van.
Fysieke overlegtafel jeugd J&O Agenda Opening Ingekomen stukken Procesafspraak vaststelling verslagen Tariefkorting Productie Proces van.
Uitvoeringsplan september 2012.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
De Wmo in Zeevang Actualiteitendagen Wmo-welzijn 2009.
Pagina 1 Organisaties in verschillende vormen. Pagina 2.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
college van burgemeester en schepenen
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Managementrapportage 1 e kwartaal 2009 Gemeente Heeze-Leende.
Managementrapportage 2 e kwartaal 2009 Gemeente Heeze-Leende.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Welkom Kernbezoek Groede 14 februari 2017.
Organogram gemeente Bunnik
Sociaal Juridische Dienstverlening
Organogram gemeente Bunnik
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Coalitieverklaring CDA – BT – VHP “Ruimte aan de samenleving”
Organogram gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

Organisatieanalyse Stadsdeel Zeeburg 13 februari 2007 dr. A.C. Geurtsen RC drs. P.J.M. Sprenger

Inhoud Vraagstelling Methodiek Kwantitatief formatieonderzoek Resultaten en conclusies per sector Sector BMO Sector Publiek Sector ROB Algemene bevindingen en aanbevelingen Beantwoording onderzoeksvragen

Vraagstelling Beoordeling van de omvang van de formatie van Zeeburg in relatie tot het takenpakket. Waar is nog efficiencyvoordeel te behalen, aan welke knoppen kan (nog) gedraaid worden?

Methode

Kwantitatief formatieonderzoek Hoofdlijnen: Totale omvang formatie: kleiner dan gemiddeld, -8%. Formatie uitvoerende taken: ongeveer gemiddeld, +8% Netto omvang formatie: kleiner dan gemiddeld, -20%

Kwantitatief formatieonderzoek: staf en ondersteuning Zeeburg Gem. F.t.e. % Personeel en Organisatie 5,4 1,9% 2,8% Kleiner dan gemiddeld Informatisering en Automatisering 10,2 3,6% 2,9% Groter dan gemiddeld Financiën en Control 20,7 7,3% 6,9% Ongeveer gemiddeld Juridische Zaken 4,3 1,5% Communicatie 6,1 2,1% 1,7% Bestuurszaken en –ondersteuning 4,1 1,4% Facilitaire dienst 21,2 7,5% 7,8% Secretariaten in het primaire proces 7,9 2,4% Totaal staf en ondersteuning 79,8 28,1% 27,9%

Kwantitatief formatieonderzoek: primair proces Zeeburg Gem. F.t.e. % Algemeen bestuur (burgerzaken) 9,07 0,21 0,27 Ongeveer gemiddeld Openbare orde en veiligheid 4,64 0,11 0,10 Verkeer, vervoer en waterstaat 12,70 0,29 0,30 Economische Zaken 1,00 0,02 0,07 Kleiner dan gemiddeld Onderwijs 8,35 0,19 0,12 Groter dan gemiddeld Cultuur en recreatie 13,95 0,32 0,25 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening 10,55 0,24 0,31 Volksgezondheid en milieu 2,85 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting 18,73 0,43 0,73 Totale formatie voor primaire proces 81,84 1,88 2,44

Vergelijking met stadsdelen Zeeburg Vier stadsdelen* Totale omvang formatie 6,5 8,3 Formatie uitvoerend 3,2 3,9 Netto omvang formatie 3,1 4,5 *Gegevens uit 2002, betreft Noord, Oud-Zuid, Centrum en Zuid-Oost

Sector Bestuurs- en Managementondersteuning (BMO) Hoofdconclusies Formatie Planning, Control en Financiën gemiddeld, focus op kwaliteitsverbetering rapportages. Formatie Informatisering en Automatisering groter dan gemiddeld, gezien overgang naar SSC in 2008 handhaven. Formatie DIV en FZ gemiddeld, focus op procesanalyse gezien dubbele werkzaamheden. Formatie JZ gemiddeld, uitbreiding IJburg kan leiden tot noodzaak voor uitbreiding. Formatie Communicatie groter dan gemiddeld als gevolg van Indische Buurt en IJburg, focus op keuze van taken.

Sector Publiek Hoofdconclusies Formatie op onderdelen van Beleid en Regie hoog als gevolg van focus op jeugdbeleid. Vastgoed: beheer en bezit panden is tijdsintensief. Mogelijk zoeken naar partners voor bezit en beheer (bijvoorbeeld corporatie). Formatie onderwijs groter dan gemiddeld als gevolg van nieuwbouw onderwijs. Handhaven totdat nieuwbouw gereed is (2012). Formatie voor sport groter dan gemiddeld als gevolg van bewuste keuze hiervoor. Focus op analyse of eigendom van sporthal en zwembad meest efficiënt is.

Sector Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer (ROB) Hoofdconclusies: Formatie Handhaving & Vergunning groter dan gemiddeld, oorzaak is overnemen van zaken uit contract met dienst Binnenwaterbeheer. Niet onderzocht is of deze overname financieel gunstig is. Formatie Projecten over veel taken verspreid. Daardoor is formatie van afdeling als geheel niet te beoordelen. Formatie Beheer Openbare Ruimte op onderdelen groter dan gemiddeld. Oorzaak: dagelijkse straatreiniging en afvalinzameling. Focus op analyse of dit (nog) nodig is.

Algemene bevindingen en aanbevelingen Interim- medewerkers Luisteren naar de burger Urgentie van beleid Probleemeigenaarschap Pioniersrol

Onderzoeksvragen De knoppen waar aan gedraaid kan worden De omvang van de focus op de beleidsterreinen jeugd, welzijn en maatschappelijke ontplooiing => omvangrijke formatie bij openbaar bibliotheekwerk, vormings- en ontwikkelingswerk, overige recreatieve voorzieningen, sociaal cultureel werk en kinderdagopvang. Het bezit en beheer van maatschappelijk vastgoed. De frequentie van straatreiniging en afvalinzameling. Het niveau van dienstverlening (openingstijden, wachttijden en al dan niet werken op afspraak) van het publiekscentrum.