Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg Didiclass als onderdeel van het formatief assessment ter voorbereiding van de 2e jaars stage lero VO van de NHL
In deze P-taak wordt didiclass gebruikt Inrichting jaar 2 In deze P-taak wordt didiclass gebruikt
Competenties waaraan met name gewerkt wordt in P-taak 3 (SBL1)Ik beheers sociale en communicatieve vaardigheden zoals gespreksvaardigheden luistervaardigheden, feedbackvaardigheden (SBL1)Ik kan sociale interacties in een klas herkennen en verklaren (SBL2)Ik heb een beeld van de leef- en belevingswereld van 12-18 jarigen (SBL5)Ik kan – in verschillende rollen – samenwerken in een team (SBL5)Ik geef en ontvang collegiale feedback (SBL7)Ik kan reflecteren op mijn eigen professionele ontwikkeling en studiegedrag
Beschrijving P-taak Deze taak is bedoeld om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de 2e jaarsstage die in periode 3 plaats vindt. De taak is een onderdeel van Assessment II,1 “Klaar voor de stage”. Centraal staat het analyseren van klassesituaties en het ontwikkelen van verschillende strategieën. Je analyseert didiclass casussen volgens een bepaald format met behulp van aangereikte theorie (o.a. omgaan met groepsprocessen; effect van docentengedrag; invloed activerende didactiek). Je treedt in de lessen onderwijskunde op als gespreksleider/discussieleider rond één van de door jou geanalyseerde cases. Je leidt het gesprek hierover met je medestudenten. Zij zullen je vragen stellen. Je medestudenten beoordelen je presentatie en de manier waarop je in de groep vragen stelt.
Onderdelen van Aline’s P-taak Performance Beoordeling Analyses dilemma’s Efolio
Format casus-analyse Keuze casus Situatieschets Vragen Beantwoording vragen m.b.v. de literatuur Tips aan de hoofdpersoon Voor de stage Opzet voor performance
Digitaal portfolio van Aline
Werken met didiclass
Discussievragen: Op welke kernvraag zou u een student uiteindelijk willen beoordelen in een assessment dat toegang moet geven tot de eerste serieuze schoolstage? Welke rol zou didiclass daarin kunnen spelen?